Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mår min macbook egentligen?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-11-20 00:21

Hejsan!

Jag har nu varit ägare av en macbook 2.0 1gb ram sedan början av juli, men är inte riktigt nöjd med den.

Den blir väldigt varm, runt 60 grader och då är endast safari igång. Har även installerat senaste firmwire å sånt. Sedan så piper den och har sig konstant oh det är riktigt irriterande, även fläktarna går på högvarv hela tiden.

Den är allment seg och badbollar dyker upp jämt när jag knappt gör något på den, även fast jag har 1gb ram.
Sedan är den allmänt dåligt byggd känns det som, allt knarrar och är lite snett, skärmen är förskjuten några mm, märks mest i stängt läge och styrplattan lutar så den är slät med ovansidan på ena sidan och värdens kant på den andra.
Tangenterna är snea och nerpilen funkar bara ibland, caps lock och num lock börjar även lysa ibland fast det inte är på.

Även batteriet sitter snett så datorn står inte rakt på bord, försökt att fixa men verkar ej att gå.
Laddaren blir helt kokhet och ger ifrån sig ett tjutande ljud, fast det från datorn är värre, även fast man inte lhar sladden i datorn så tjuter den rejält.

Som ni hör så är jag inte nöjd även fast jag hade hoppats att bli det med denna dator. Så nu undrar jag om det finns något av det ovannämda som man kan få åtgärdat på garantin, eller är det bara inse att man fått ett riktigt b exemplar och får helt enkelt leva med det:'(

//David Frick

Låter som ett måndagsexemplar hör av dig till Apple eller dom du köpte datorn av så kanske det går att fixa.

Angående Safari så kan den browsern dra väldigt mycket processorkraft speciellt om du har mängder av öppna fönster och besöker sidor med mycket Flash på.

Har du provat SAFT? http://mac.softpedia.com/get/Internet-Utilities/Saft.shtml
Med den Safari pluggen så kan du ställa in Safari så att den inte belastar datorn så mycket, har själv fått ned Safaris processorbelastning från 80 till 20% vilket resulterar i en snabbare tystare och mindre varm dator. Saft är lätt att sätta på/stänga av och ger dessutom Safari en del extrafinesser.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-20 21:15

Förstår inte att du fortfarande har den kvar du borde lämnat in den för länge sen. Med så mycket fel som du verkar ha bör dom byta ut den direkt.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-21 10:14

Simon Templar: Kan inte förstå att ett sånthär dåligt exemplar som jag fått kan få lämna frabriken, enda felet den inte har är att den gulnar(än iaf).
Testade programmet saft men blev noll skillnad i värmen eller användningen av prosessorn.

Cappachino: Kan inte heller förstå att jag har behållt den så här länge. Men har behövt ha den i skolan och smatidigt inte haft tid att byta ut den. Sen är det min första mac och hoppades verkligen att den skulle vara problemfri. men men får hoppas att de byter ut den utan problem, någon som vet om de brukar bråka mkt med sånt?

//David Frick

Senast redigerat 2006-11-21 10:28
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-21 10:24

Nej dom kommer inte att bråka, ring in eller lämna in den. Nu!

Ursprungligen av David_Frick:

Simon Templar: Kan inte ens förstå att det låtar sånna exemplar lämna fabriken, men ska kräva att få den utbytt då den inte fungerar bra alls. Testade programmet saft men blev noll skillnad i värmen eller användningen av prosessorn.

Datorn kan ju ha skadats i transport.
Saft ger en klar effekt på datorns processanvändning när du kör Safari om du ställer in saft rätt, vill säga.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-21 10:43

Okey tack för svaren! Ska ringa apple nu och be att få den utbytt men hittar inte numret dit någon stans:( Någon som vet vad numret är?

//David Frick

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-21 14:22

Ring till applestore, om det inte är dom du ska prata med så kommer de att skicka dig vidare till de du ska prata med. 020-1209971 är det till applestore. Lycka till, jag hoppas det löser sig för dig!

  • Oregistrerad
  • 2006-11-21 15:50

Tack för nummret.
Ringde supporten nu och de ville att jag skulle lämna in den hos ett service center som skulle få avgöra vad som ska göras med den. Men enligt hon jag pratade med på applestore så trodde hon inte att datorn kunde bli utbytt, låter ju helt sjukt att de troligtvis inte vill byta ut den fast det är massor med fel på den och hela skalet och allt behöver bytas! Nu blir jag lite irriterad om de vägar byta ut dem och får hoppas de på service stället förstår alla fel på den.:D

Någon som fått sin dator utbytt och vet om det är lätt eller om man måste tjaffsa mycket med dem för att lyckas få rätt som kund?

//David Frick

Senast redigerat 2006-11-21 16:50
  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2006-11-22 23:48

Apple kan vara riktigt kinkiga. Jag har haft alla fel som du haft, förutom att datorn är skev. (mina tassar på underidan är intryckta och glappar). Haft datorn inne på reparation 8 veckor. Fortfarande en massa fel. Apple kommer efter lite krångel att laga din dator, men inte helt utan problem. Det känns som att de gör det för att de måste, inte för att vara schyssta.

Apple har verkligen tappat stinget. Se till att de fixar din dator omgående, eller häv köpet och köp en ny. Apple kan inte bli bättre om inte vi användare säger ifrån!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-05 23:23

Men!! låt er inte behandlas på detta vis! I sverige har vi en mkt stark konsumentköplagsrätt utnyttja den! det finns inte att det är OK att få en skitprodukt!
Under 3 års tid har alla rätt till följande när ngt fel är påvisat:
omleverans (ny vara) eller avhjälpning. Ni har också rätt till utbytesdator om reparation tar mer än ett antal dagar. Detta är ni garanterade!
Detta gäller alltså reklamation, dvs vid fel på varan. De första 6 månaderna anses felet vara ursprungligt, dvs det ska vara mkt uppenbart att ni åsamkammat felet för att inte kunna kräva ngt av avhjälpning / ny vara.
Efter de 6 månaderna är det "upp till kund att visa att felet är ursprungligt" vilket i praktiken innebär att om ngt slutar funka så kan säljaren hävda att du tappat varan eller hanterat den slarvigt.. om detta inte kan bevisas är det dock fortfarande så att varan anses vara felaktig vid leverans och du har rätt att välja mellan att bli avhjälpt eller ny vara. Sjukt bra eller hur?

1
Bevaka tråden