Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Switcha av/på clamshell? (Macbook)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-11-12 15:49

Någon som vet om det är möjligt att på ett enkelt sätt byta mellan clamshell-mode och vanligt dualscreen-läge?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-12 16:51

Kanske missföstår dig, men du menar att byta från mirror-screen till dual-screen på ett snabbt sätt?

testat att trycka på F7? den knappen med 2st fönster som symbol på.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-12 18:31

Clamshell mode är ju när skärmen är igenstängd. Du får väl fälla upp skärmen och trycka på F7 som sidde säger.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-12 18:37

Kan man växla till Clamshellläge utan att stänga ner skärmen och väcka upp datorn ur vila med en extern enhet?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-12 18:45

Finns ju inga knappar att trycka på när skärmen är nerstängd, så jag ser inte riktigt hur det skulle lyckas.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-12 18:56
Ursprungligen av Bijan:

Finns ju inga knappar att trycka på när skärmen är nerstängd, så jag ser inte riktigt hur det skulle lyckas.

Ett externt usb-tangentbord, har ingen bra lösning på det nej...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-12 19:16

Det går ju att väcka macbooken med fjärrkontrollen i clamshell mode, men det är ju som sagt en extern enhet.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-16 18:47

Ni missuppfattar mig.

När jag stängt "locket" på MacBooken och väckt den med extern mus går den in i clamshell. Därefter brukar jag öppna "locket" igen för att kunna använda MacBookens inbyggda tangentbord. MacBookens skärm är då avstängd och den visar bild enbart på extern skärm.
Det är från detta läge jag vill kunna sätta igång MacBookens interna skärm samtidigt som datorn hela tiden visar bild på den externa skärmen.

Jag vill alltså kunna växla mellan att köra enbart en extern skärm, samt köra dubbla skärmar (extern + intern).

Som det är nu för att byta bort clamshell måste jag sätta MacBooken i Viloläge och sedan väcka den igen för att få bild på båda skärmarna.

Ska det behöva vara så här omständigt?

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2006-11-16 21:58

Va händer om du trycker på F7 då?

Mac OSX gör vissa grejjer onödigt svåra.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-19 21:13

F7 fungerar enbart om båda skärmarna är igång. När OSX är i clamshell-mode har F7 ingen funktion eftersom MacBookens skärm då är helt avstängd.

För att få igång skärmen måste man då gå in i viloläge och sedan väcka datorn.

Onödigt krångligt? Japp!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-19 21:38
Ursprungligen av SpeedAbuser:

F7 fungerar enbart om båda skärmarna är igång. När OSX är i clamshell-mode har F7 ingen funktion eftersom MacBookens skärm då är helt avstängd.

För att få igång skärmen måste man då gå in i viloläge och sedan väcka datorn.

Onödigt krångligt? Japp!

Är det inte så att du använder datorn på ett sätt som det inte var tänkt att användas.
Att du öppnar datorn när du redan fått den att köra i clamshell mode. Och därför har ingen tänkt på att göra en lösning för det.

Vad vet jag, jag körde själv så där förr. Jag väckte den vanliga skärmen genom att rycka ut kabeln har jag för mig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-22 23:01

Lösningen

Prova att välja Sök bildskärmar i bildskärmsmenyn (som du ska se till att ha).
Funkar för mig. Går då över till två bildskärmar.

1
Bevaka tråden