Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook 13" backlight problem?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tjo,

För några veckor sen köpte jag en ny Macbook 13", vilken har fungerat riktigt bra, tills för några dagar sen.
Då märkte jag hur skärmen började blinka lite grann i början men det blev mer desto mer jag använde burken.

Först trodde jag att jag bara inbillade mig, men efter några timmar insåg jag att så inte var fallet. Den formligen stod och blinkade, och sänkte jag ljuset på skärmen så märktes det ännu mer.

Det var så i några dagar tills jag igår hade med mig burken till jobbet, skärmen gick ner i energisparläge och efter det har den inte blinkat något vad jag märkt än så länge.

Är det någon annan som haft detta problem, eller är jag helt ensam om detta?
Just nu känner man sig inte så jättenöjd med köpet, även om det säkerligen går att lösa på ett smärtfritt sätt.

Det låter konstigt, speciellt om man ska prata med Apple om det, då den inte beter sig så just nu och om jag nu skulle skicka den till dem så hittar de säkert inga problem.

Ha det så gott så länge!

Du är inte ensam. Min polares far har samma problem med sin MB. Söker du på nätet efter "Macbook screen flicker" så kommer du se att det är betydligt fler som lider av problemet. Från den efterforskning vi gjorde när min polares fars dator uppvisade problemet verkar det tyvärr inte vara något man kan fixa själv. Måste nog in till verkstaden för att byta lite delar (kommer inte ihåg vad de påstod behövde bytas, men söker du så kommer du hitta det).

Så hör av dig till Apple så kommer de nog att be dig skicka/lämna in den...

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-11-18 12:17
Ursprungligen av Archangel:

Du är inte ensam. Min polares far har samma problem med sin MB. Söker du på nätet efter "Macbook screen flicker" så kommer du se att det är betydligt fler som lider av problemet. Från den efterforskning vi gjorde när min polares fars dator uppvisade problemet verkar det tyvärr inte vara något man kan fixa själv. Måste nog in till verkstaden för att byta lite delar (kommer inte ihåg vad de påstod behövde bytas, men söker du så kommer du hitta det).

Så hör av dig till Apple så kommer de nog att be dig skicka/lämna in den...

Frågan är då .. Kommer de rätta till problemet även fast det inte uppkommer när de testar den? Det borde ju räcka med att säga att man haft problem med det. För det blir ju jobbigt om problemet inte uppkommer när de testar den och man får tillbaka den flera veckor senare utan åtgärd..

Kan intyga att jag har exakt samma bekymmer...tyvärr.

Jag hade själv problem med plötslig avstängning. Verkstaden fick inte serva innan dom med egna ögon såg problemet. Det höll på att sluta med att jag haft datorn på service i 3 veckor och skulle få hämta datorn med samma problem. Åka hem och uptäcka problemet åka till verkstaden och hoppas dom upptäcker felet. Verkstaden får inte heller beställa reservdelar innan dom själva verifierat felet. Hoppas inte på för mycket...

Ursprungligen av hummel:

Jag hade själv problem med plötslig avstängning. Verkstaden fick inte serva innan dom med egna ögon såg problemet. Det höll på att sluta med att jag haft datorn på service i 3 veckor och skulle få hämta datorn med samma problem. Åka hem och uptäcka problemet åka till verkstaden och hoppas dom upptäcker felet. Verkstaden får inte heller beställa reservdelar innan dom själva verifierat felet. Hoppas inte på för mycket...

Löste det sig tillslut för dig?

Har inte haft problemet sen i torsdags vilket är lite frustrerande.
Kan förstå att de inte kan reparera något som tillsynes fungerar

Men ska prata med Apple och se vad de tycker och tänker om det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-21 00:46

Haft samma problem själv, dock verkar det ha gått över nu. Enda lösningen apple hade när jag ringde var att nollställa PRAM, vilket inte hjälpte. Annars så skulle det bara vara schuss in på service...
Men det är ju som sagt inte så kul att få tillbaka datorn efter flera veckor och sen så har dom inte upptäckt felet... Och så länge klarar jag inte att vara utan min laptop =). Nästan så man hoppas att nåt mer i burken ska börja krångla hårdvarumässigt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-23 21:24
Ursprungligen av hummel:

Jag hade själv problem med plötslig avstängning. Verkstaden fick inte serva innan dom med egna ögon såg problemet. Det höll på att sluta med att jag haft datorn på service i 3 veckor och skulle få hämta datorn med samma problem. Åka hem och uptäcka problemet åka till verkstaden och hoppas dom upptäcker felet. Verkstaden får inte heller beställa reservdelar innan dom själva verifierat felet. Hoppas inte på för mycket...

Jaha, då visade det sig att det också var ett känt problem.
Min MB stänger av sig då och då och sen vill den gärna inte starta förrän den fått stå still en kvart.
Fel nummer två är att skärmen flimmrar i ljusstyrka och fel nummer tre är att chassit gulnar. Har suttit i forumet ett tag nu för att avgöra hur lång tid man kan vänta sig att den är borta och troligtvis kan jag räkna med ett par månader...

Om man har bytt minne själv, påverkar detta garantin?

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-11-21 14:52

Min MB c2d blinkar också ibland, har kommit fram till att det beror på vilken vinkel man tittar på skärmen, rakt framifrån blinkar det ej

  • Oregistrerad
  • 2006-11-26 16:41

nej, det skall inte påverka garantin om man byter minne själv!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-26 21:32

Samma dag som jag tänkte lämna in min MB på service såg jag att Apple släppt två firmware-uppdateringar. Denna ena skulle rätta till problemet med plötslig avstängning och senaste två dagarna efter uppdateringen har jag inte haft problemet. Gött mos, nu slipper jag lämna in den för det.

Hoppas även de släpper en uppdatering som fixar problemet med att min skärm flimmrar för det är riktigt störigt när den sätter igång. Verkar dock bli bättre om jag inte kör på högsta ljusstyrkan.

Sen återstår tyvärr problemet med att skalet har gulnat, och jag orkar verkligen inte vänta på en service för det så jag får väl leva med det.

Om någon skulle fråga mig om jag rekommenderade MacBook skulle jag antagligen svara att det är en bra dator för pengarna men ändå avråda pga. diverse bekymmer och tjafs. Hädanefter ska jag vara restriktiv med nya macar för det är tredje gången jag köpt en helt ny modell direkt när den släppts och tyvärr är de flesta tillverkare för ivriga idag med att få ut sina produkter att de inte färdiställer prylen ordentlgit innan den börjar säljas. Min lista är såå lång med sådana exempel från diverse tillverkare (Apple, Nikon, Canon osv)

Nåväl, nu fungerar vartfall Macbooken nästan tillfredställande

Jag har också flimmrande-skärm-problemet. Det började lite innan jul. Jag ringde till Apple och fick som råd att återställa NVRAM, PRAM och SMC. Det hjälpte ett tag, men nu har det börjat komma tillbaka. Tyvärr inte så ofta som tidigare, så det kanske kan bli svårt att "bevisa" att jag har det felet på min dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-16 22:50

hm, vi verkar vara ett gäng som har flimmrande skärmar...
mycket irriterande, det blir bara värre och värre på min...

nå'n som lämnat in än??

Inte än.. men jag ska lämna in den snart.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-01-20 12:25

Har/haft samma problem med flimmrande skärm

Läst på forum och provat med pram-reseten o.s.v utan effekt.

Min skärm har slutat att flimmra och har hållt i sig så i 3-4 dagar nu efter att jag
tog ut batteriet, bytte plats på minnena, körde utan batteri någon minut (bara ström) ,stängde av stoppade i batteriet och strömmen körde igång datorn.

En okvalificerad gissning av mig är att någon sorts överspänning försvunnit.

Skriver mer om flimmret kommer tillbaka... (hoppas inte)

det kommer att komma tillbaka. det gjordet det iaf för mig. en vecka eller så efter att jag gjort alla möjliga sådanadär grejen (bytte dock inte platts på minnena) så kom flimret tillbaka.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-22 22:47

En fråga till er som har "blinkande" skärmar ...
Vad menar ni med blinkande? Blinkar den praktiskt taget i backlighten eller ligger det ett lågt flimmer över skärmen bara, som gärna uppenbarar sig desto mer när man bara har bakgrunden på skrivbordet uppe?
Jag har precis fått en Macbook där skärmen flimrar en del när man inte kör på högsta ljusstyrkan .. Svårt att beskriva hur det flimrar, men det "blinkar" inte, utan det "flimrar" mer.. Gärna om man kollar lite från sidan på skärmen eller uppifrån eller nerifrån..

Hmm, frågan är om det problem ni pekar på är samma som jag har.. Skärmen kanske inte är bättre än så här helt enkelt.. Den fungerar perfekt på högsta ljusstyrkan, men, som sagt, "flimrar" lite vid ungefär lägsta ljusstyrkan innan skärmen släcks (lägsta nivån).

Ursprungligen av widde:

En fråga till er som har "blinkande" skärmar ...
Vad menar ni med blinkande? Blinkar den praktiskt taget i backlighten eller ligger det ett lågt flimmer över skärmen bara, som gärna uppenbarar sig desto mer när man bara har bakgrunden på skrivbordet uppe?
Jag har precis fått en Macbook där skärmen flimrar en del när man inte kör på högsta ljusstyrkan .. Svårt att beskriva hur det flimrar, men det "blinkar" inte, utan det "flimrar" mer.. Gärna om man kollar lite från sidan på skärmen eller uppifrån eller nerifrån..

Hmm, frågan är om det problem ni pekar på är samma som jag har.. Skärmen kanske inte är bättre än så här helt enkelt.. Den fungerar perfekt på högsta ljusstyrkan, men, som sagt, "flimrar" lite vid ungefär lägsta ljusstyrkan innan skärmen släcks (lägsta nivån).

Det ska nog vara så har själv en MacBook och ser samma liknande som du har dock inget jag stör mig samt att jag kör aldrig sp lpåg ljusstyrka. Haft 3 macbook och vet säkert att den förra uppvisade samma symptom tror faktiskt inte att det är ngt fel. Jag ser det ytterst lite tänkt på det någon gång ibland sådär. Tror inte det är ngt du behöver oroa dig över. Det är dock oerhört svårt att säga via nätet alla upplever det olika osv. Orka bry sig om det ändå få pc som har samma fina skärm osv.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-01-22 23:38

När man sätter ihop "transformatorn" kan man välja mellan jordat och ej jordat - ja, eller platt kontakt och s a s jordad - vad har ni med flimmer valt?

(har en stabil bild och en jordad väggkontakt... )

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-23 00:08
Ursprungligen av Wiberg:

När man sätter ihop "transformatorn" kan man välja mellan jordat och ej jordat - ja, eller platt kontakt och s a s jordad - vad har ni med flimmer valt?

(har en stabil bild och en jordad väggkontakt... )

Jag har förvisso den jordade kontakten, och den kopplad i ett ojordat uttag.
Det beror dock inte på det, då den uppvisar samma symptom även när jag kör på batteri.
Har även uppmärksammat att skärmen ger ifrån sig ett blixtrande ljus precis när man startar datorn, eller när den går ur vila. Blinkar till snabbt som tusan och sen kommer bilden. Inget som hänt på mina två andra Macbookar.
Man skulle kunna förklara flimrandet lite i stil med en CRT-skärm som kör på väldig låg hertz, fast flimrandet ligger i bakgrunden på något sätt..

Nytt batteri löser flimmer?

Har just fått ett nytt batteri enligt den här förlängda garantin:

http://www.apple.com/se/support/macbook_macbookpro/batteryupdate/

Jag har haft problem med backlight flimmer från och till sedan jag köpte macbooken i juni förra året. Med installationen av det nya(uppdaterade) batteriet har problemen försvunnit. Jag har försökt mitt yttersta att provocera fram dom igen utan framgång. Någon annan med liknande erfarenhet, eller har jag kommit ett scope på spåren;)?

/M

Som svar på mitt eget inlägg, nej, nytt batteri löser inte backlight problemet. Flimmret återkom efter några dagar, var nog bara tillfälligt borta:(

Senast redigerat 2007-05-10 22:01

Har backlight problemet jag med. haft den inne på verkstan 2 gånger för samma problem och igår började det igen...
De bytte Inverter båda gångerna (vanligaste felet sa de) men det verkar som om logikkortet tar farväl, eller så har jag en jävla otur att få 2 dåliga inverters på servicen!
Lämna in den! Garantin täcker det. Ring till Apple o felanmäl iaf, då brukar de bli väldigt benägna att hjälpa till (även om man inte har Apple-care).

Jag har haft min macbook på lagning två gånger för flimmrande skärm. Båda gångerna har de bytt logikkortet och ena gången bytte de skärmen. Jag tror även att de bytte inverter board ena gången. När jag fick tillbaka datorn första gången hade dom inte satt ihop den ordenligt utan det var en stor springa och massa små bucklor i chassit. Det ledde till att chassit sprack, men det hade dom inte fixat när jag fick tillbaka den.. och gissa vad! Nu har skärmflimmret komma tillbaka igen.

gah.. min skärm har börjat flimra.. .har inte riktigt tid o skicka iväg datorn just nu för jag skickade just iväg min stationära datorns nätagg.. vill inte sitta helt utan dator :S Hur lång tid tar det för dem att fixa när man skickar iväg den tror ni?

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2007-05-28 06:38
Ursprungligen av =JoNaZ=:

Hur lång tid tar det för dem att fixa när man skickar iväg den tror ni?

Jag lämnade in min MacBook till ett serviceställe i Norrköping, det tog 1 timme att byta inverter board - å sedan dess har skärmen inte flimrat mer.

Men att skicka iväg den tar nog längre tid.., men är det tvunget, tro?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-27 20:39

Min fråga är; min MacBooks skärm (med nätsladd, vet ej om det spelar roll) blinkar ibland till. Någon gång då och då, men antingen minuter eller timmars mellanrum. Har någon annan detta problem? Eller är det ett konstant flimmer?

Har någon fått det problemet jag beskriver reparerat?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-27 21:33
Ursprungligen av desh:

Min fråga är; min MacBooks skärm (med nätsladd, vet ej om det spelar roll) blinkar ibland till. Någon gång då och då, men antingen minuter eller timmars mellanrum. Har någon annan detta problem? Eller är det ett konstant flimmer?

Har någon fått det problemet jag beskriver reparerat?

Låter som det kan ha att göra med spänningen i ditt elnät.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-27 22:28
Ursprungligen av wosk:

Låter som det kan ha att göra med spänningen i ditt elnät.

Jo, jag hoppas det.

Där fick jag för jag sa att min MacBook går som en klocka. Sen någon vecka tillbaka flimrar skärmen lite då och då. Alldeles blev det lite mörkare, precis som när man ställt ner ljusstyrkan och så helt plötsligt blev det ljust igen. Så håller det på. Ack så trött jag blir.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-06-02 12:28

Vad får man betala för att byta inverter board?

Bevaka tråden