Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya macbook pro 2,16. Bra speldator?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-17 11:07

Hej!

Den nya macbook pro datorn med 2.16ghz och ett 128mb grafikkort är det något att ha?
kan man spela nya spel på den med relativt bra prestanda?

har en sådan har kört 3mark05 och fick 3750p

Jag antar att du syftar på Win-spel.
Den borde räcka rätt långt även om en bärbar maskin aldrig kommer bli en riktigt spelmaskin oavsett märke.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-18 13:17
Ursprungligen av Mattias Hedman:

en bärbar maskin aldrig kommer bli en riktigt spelmaskin oavsett märke.

mmm... iklass med att ingen kommer att behöva mera än 640k i lagringsutrymme

eller var det 512??

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-19 16:07
Ursprungligen av Jonaz:

mmm... iklass med att ingen kommer att behöva mera än 640k i lagringsutrymme

eller var det 512??

128 var det väl?

640k, det är allt man verkligen behöver.

Men MacBook Pro borde funka bra, min kompis har en MacBook (inte Pro) och tycker att spelen funkar rätt bra i Windows.

Vill du ha en bärbar dator som är bättre på spel så får du räkna med kortare batteritid och inget OSX.

Speldator som man kan ta med sig: http://www.tomshardware.se/datorer/barbara_datorer/20060616/3d_spel_barbara_datorer-18.html

Jag lirar Half-Life 2 på min mbp (2,33/256meg gfx dock) och det funkar fintfint.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-19 15:17

Kortet duger väl till det mesta som finns just nu, personligen tycker jag 128MB grafikminne är lite snålt då OS X använder det till mer saker än spel och framebuffer för vad som visas på skärmen. Jag tänkte ansluta en extern skärm och en bild på denna skulle förbruka 7MB grafikminne, jag vet dock inte om det kanske kräver "två" skärmar, en att rita på och en att visa, isf skulle det bli 14MB grafikminne, till det kommer core image-grejer och i leopard core animation, och jag kan inte tänka mig att GPU-användandet kommer att minska. Slutligen läste jag att Vista Aero kräver 256MB grafikminne för över 2.3 mpx skärm och 1440x900 + extern 1680x1050 är 3mpx så mao verkar det inte som att man kan köra Aerodelen av Vista om man bara har 128MB grafikminne och vill använda en extern skärm.

Därför skulle jag vilja ha den med 256MB grafikminne men apple har ju snålat in ett tiotal dollar (?) på att bara använda 128MB grafikminne vilket inte är helt fy skam det heller men jag hade velat ha mer för att känna mig lite mer framtidssäker som sagt, och alternativet är då att gå upp till mellanmodellen men då blir jag tvungen att köpa en 7% snabbare cpu för ca 2000kr extra, och den hade jag gärna skippat.

Så jag överväger att vänta och se om nästa version kanske har 256MB grafikminne som standard, surt om den inte har det dock... Kanske även med ett grafikchip som är kompatibelt med direct x 10?

Det som gör väntan extra sur är att det inte går att köra hackintosh med 10.4.8-kerneln på SSE2-maskiner ännu =P

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-19 16:05

Jag blir tokig i väntan på min MBP C2D 2,33 256... Letar runt överallt på internet och olika forum efter resultat på hur den klarar spel (Både i OSX och WinXP)

Har klippt ihop lite info jag hittat här och var... Hoppas någon får ut något av det. Det jag hoppas mest på dock är att ni postar FPS resultat från olika spel samt era dator specs (helt så lik min som möjligt )

Macbook Pro C2D 2,33GHz, 2GB Ram, 256mb V-ram
Quake 4 - 1440x900 @ High Quality = 26 FPS (OSX)
WoW - 1440x900 Ironforge Auction = 36 FPS (OSX)
UT2004 - 1440x900 Inferno Botmatch = 50 FPS (OSX)
UT2004 - 1440x900 Inferno Flyby = 78 FPS (OSX)
Quake 4 1,024x768, 4X AA 8X AF = 42 FPS (OSX)
We used Unreal Tournament 2004’ Antalus Botmatch average-frames-per-second score; we tested at a resolution of 1,024 by 768 pixels at the Maximum setting with both audio and graphics enabled. = 72.9 FPS (OSX)

Core2 MacBook Pro 2.16GHz (grafikkortet i standard utförande, oklockat dvs 423/475) 3870 poäng i 3DMark05
Core2 MacBook Pro 2.16GHz (grafikkortet klockat till 500/575) ger 4449 poäng
Detta är då med 128mb VRAM samt 2 GB Ram
Klockat med ATI Tools
Det är runt 500/575 som folk börjar få problem med grafikkorten verkar det som. (Med den nya MacBook Pro)
Datorn klockar automatiskt ner grafikkortet när det blir varmare. Det finns dock program som kan ställa in lägsta fläkthastighet, om den alltid är på max tex när man spelar så slipper man det mesta av nerklockningen

MBP C2D 2.16GHz 2GB Ram:
Scored 3450 in the hardware OpenGL test

"I wanted to add to the Macbook Pro Performance page... I found this pretty interesting:
It seems like the MBP turns graphics performance down when it gets too hot. (Apple Macbook/MacBook Pros throttle CPU speed depending on temperatures - Apple has a little footnote/disclaimer on speeds on the apple store product page: "1. The MacBook Pro continuously monitors system thermal and power conditions, and may adjust processor speed as needed to maintain optimal system operation.")
So what I did is get me a program that can set the minimum fan speed (SMC Fan Control) and set that to max before starting WoW.
I had the problem of getting very low framerates in locations such as Southshore, which is ridiculous at 18-20. I also noticed that sometimes they were much higher. The soultion was to cool everything down, and the framerates stayed high."

We used Unreal Tournament 2004’ Antalus Botmatch average-frames-per-second score; we tested at a resolution of 1,024 by 768 pixels at the Maximum setting with both audio and graphics enabled.

Rapporter finns om uppstartstider på allt från 8 (ÅTTA) till 14 sekunder

En annan rolig sak kan vara detta; http://macnytt.se/news/index.lasso?news_id=9854&part=shownews.inc
Ett batteri till MBP som ger upp till 68% längre driftstid. Kan vara intressant för dom flesta

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-11-19 21:33
Ursprungligen av Zaphod:

Jag blir tokig i väntan på min MBP C2D 2,33 256... Letar runt överallt på internet och olika forum efter resultat på hur den klarar spel (Både i OSX och WinXP)

Har klippt ihop lite info jag hittat här och var... Hoppas någon får ut något av det. Det jag hoppas mest på dock är att ni postar FPS resultat från olika spel samt era dator specs (helt så lik min som möjligt )

Macbook Pro C2D 2,33GHz, 2GB Ram, 256mb V-ram
Quake 4 - 1440x900 @ High Quality = 26 FPS (OSX)
WoW - 1440x900 Ironforge Auction = 36 FPS (OSX)
UT2004 - 1440x900 Inferno Botmatch = 50 FPS (OSX)
UT2004 - 1440x900 Inferno Flyby = 78 FPS (OSX)
Quake 4 1,024x768, 4X AA 8X AF = 42 FPS (OSX)
We used Unreal Tournament 2004’ Antalus Botmatch average-frames-per-second score; we tested at a resolution of 1,024 by 768 pixels at the Maximum setting with both audio and graphics enabled. = 72.9 FPS (OSX)

Core2 MacBook Pro 2.16GHz (grafikkortet i standard utförande, oklockat dvs 423/475) 3870 poäng i 3DMark05
Core2 MacBook Pro 2.16GHz (grafikkortet klockat till 500/575) ger 4449 poäng
Detta är då med 128mb VRAM samt 2 GB Ram
Klockat med ATI Tools
Det är runt 500/575 som folk börjar få problem med grafikkorten verkar det som. (Med den nya MacBook Pro)
Datorn klockar automatiskt ner grafikkortet när det blir varmare. Det finns dock program som kan ställa in lägsta fläkthastighet, om den alltid är på max tex när man spelar så slipper man det mesta av nerklockningen

MBP C2D 2.16GHz 2GB Ram:
Scored 3450 in the hardware OpenGL test

"I wanted to add to the Macbook Pro Performance page... I found this pretty interesting:
It seems like the MBP turns graphics performance down when it gets too hot. (Apple Macbook/MacBook Pros throttle CPU speed depending on temperatures - Apple has a little footnote/disclaimer on speeds on the apple store product page: "1. The MacBook Pro continuously monitors system thermal and power conditions, and may adjust processor speed as needed to maintain optimal system operation.")
So what I did is get me a program that can set the minimum fan speed (SMC Fan Control) and set that to max before starting WoW.
I had the problem of getting very low framerates in locations such as Southshore, which is ridiculous at 18-20. I also noticed that sometimes they were much higher. The soultion was to cool everything down, and the framerates stayed high."

We used Unreal Tournament 2004’ Antalus Botmatch average-frames-per-second score; we tested at a resolution of 1,024 by 768 pixels at the Maximum setting with both audio and graphics enabled.

Rapporter finns om uppstartstider på allt från 8 (ÅTTA) till 14 sekunder

En annan rolig sak kan vara detta; http://macnytt.se/news/index.lasso?news_id=9854&part=shownews.inc
Ett batteri till MBP som ger upp till 68% längre driftstid. Kan vara intressant för dom flesta

Hur mycket kommer då det batteriet ge ca i timmar någon som orkar räkna på det?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-19 21:35

Hehe, Apple säger ju att deras batterier ska räcka i fem timmar. Den faktiska siffran för det ska vara 3 timmar aktiv användning (tror det var DVD-film) och om man då får ut 68% extra så blir det ganska exakt 5 timmar DVD. Jag skulle gissa att man får 4-4,5 timmar... Men jag gissar bara

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-11-19 22:25

Okej men om det skulle vara så att detta stämmer och du är bra på att gissa så låter det helt klart som att det blir ett macbook pro köp

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-19 22:41

Jag rapporterar så fort jag vet

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-11-19 22:47
Ursprungligen av Zaphod:

Jag rapporterar så fort jag vet

Gö så
så har du en MacBook Pro eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-20 02:01

om 4 dygn, 9 timmar och 18 minuter... typ...

Blir galen av väntan!

Jag tänkte bli den första som postar ordentligt med stats på den här datorn. Tänker göra något som kan liknas med en kombinerad recension/heligt skrin... många bilder, mycket fps, många spel....

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-11-20 02:05

Det låter great, för det saknar jag verkligen. En riktig recension på den här burken

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-20 03:30

Tills dess kanske någon skulle vara intresserad av att läsa en recension på en iBook G3?
Ingen?

en sak jag måste säga dock om min iBook är att den ser fan i mig ut som att den är splitterny. Designstandarden har inte kommit i närheten i datorvärlden fortfarande, efter snart 6 år... det är ganska imponerande. Folk tror jämt att det är en sjukt bra dator när dom kommer hem till mig. sedan inser dom hur imponerande lång tid det tar att scrolla på aftonbladet.se...

1
Bevaka tråden