Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Civ IV toksegt på min MacBook

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro, Sweden, Sweden
  • 2006-11-18 00:56

Hejsan!

Har just laddat ner demot på Civilization IV till min MacBook CD 1.83 Ghz, med 2Gb RAM och det är verkligen toksegt! Jag har läst att flera spelar det på sina MacBooks utan problem, men för mig segar det rejält när jag är inzoomad på kartan och spelar. Zoomar jag ut helt kan jag scrolla runt utan problem, och menyerna och så funkar fint.

Har ni som spelar det gjort något speciellt? Såvitt jag kan se har jag alla grafikinställningar på lägsta möjlig nivå, och jag har bockat ur allt som kan tänka sig vara extra krävande.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-18 03:47

"NVIDIA GeForce 5200, 6600, 6800, 7800 ATI Radeon 9600, 9650, 9700, 9800, X600, X800, X850, X1600"
Detta är grafikkorten som rekommenderas...
En Macbook har tyvärr bara ett integrerat Intelkort.

Skulle rekommendera Civ 2 eller Civ 3 Complete. Båda är enligt mitt tycke bättre än 4an ändå

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-11-18 08:27
Ursprungligen av SimOnline:

Hejsan!

Har just laddat ner demot på Civilization IV till min MacBook CD 1.83 Ghz, med 2Gb RAM och det är verkligen toksegt! Jag har läst att flera spelar det på sina MacBooks utan problem, men för mig segar det rejält när jag är inzoomad på kartan och spelar. Zoomar jag ut helt kan jag scrolla runt utan problem, och menyerna och så funkar fint.

Har ni som spelar det gjort något speciellt? Såvitt jag kan se har jag alla grafikinställningar på lägsta möjlig nivå, och jag har bockat ur allt som kan tänka sig vara extra krävande.

Jag har kört det på min Macbook 2.0. En hel omgång faktiskt. Det gick men mot slutet var jag nog nere på 1 fps det var minst sagt segt och fläkten lät som om den skulle skära ihop. Nej grafiken i den här typen av spel ställer ruskigt höga krav på hårdvaran. CIV IV är inte gjort för oss utan "riktig" grafik.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-11-18 08:52

Bekräftar ovanstående, men är glad ändå; jag valde ju MacBook fullt medveten om att jag INTE skulle ha den att spela på.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-11-18 09:32
Ursprungligen av Snooze:

Bekräftar ovanstående, men är glad ändå; jag valde ju MacBook fullt medveten om att jag INTE skulle ha den att spela på.

Samma här... spel får det bli på Xbox 360, Wii eller PS3 sen. Lutar åt PS3 faktiskt.

Hehe, lutar faktiskt åt en PS3:a här också...

MEN, tänkte bara att jag skulle flika in att jag kör Windows-versionen av CivIV på min MB 2,0 alldeles felfritt o mjukt. I slutet av långa spelomgångar på de största kartorna märker man att fps:en sänks när man scrollar, men det är bara att zooma in ett snäpp eller två så flyter det på bra igen.

Fattar alltså inte vad de som konverterade till macen har hittat på. Mitt tips är att testa via boot camp.

Själv lider jag att jag ej kan starta upp spelet i min Imac G5a (isight) klickar på ikonen o sedan så händer inget på ett tag ca 10 sek, vart efter den ploppar till o sedan så är det som om datorn bestämmer sig att "nej här får minsan inga spel spelas"

det finns en low graphic mod som du kan ladda ner. dock så har dom inte gjort med än att minska polygonerna på träd än så länge, får hoppas att snubben fortsätter med framförallt unit-animationerna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-27 23:56

Just nu är det Civ4 som gör att jag inte kan göra mig av med min gamla pc till härk, hur mycket jobb är det med boot-camp och hur bra flyter det på en macbook 2.0 med 2Gb? Jag behöver inte ha underverk men provade i OS X och det var inte vad jag anser spelbart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-20 17:31

Jag bumpar denna en gång, är det någon som provat Civ4 med bootcamp på macbook 2.0 2Gb?

Samt hur mkt jobb är det att installera/avinstallera Boot Camp? (om ingen har provat får jag väl bita i äpplet och göra det själv)

1
Bevaka tråden