Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kalibrera Nike+iPod

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-11-14 22:48

Hur kalibrerar man Nike+iPoden?
Skall man bege sig till stadion för att kalibrera då ett varv är exakt 400 meter?
Skall man kalibrera både gång och löpning?
Hur ofta skall man kalibrera?

Jag är inte hajj på detta kan någon förklara.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-14 23:24

Om man misstänker att den mäter fel kan det vara värt att kolla. Den kan dock fungera tillfredställande från början. Mät upp hur lång din vanliga runda är med t.ex. www.mapmyrun.com. Slår det inte på så mycket behöver du inte kalibrera. Tänk på att ju mer kuperat det är desto sämre blir sensorn på att mäta rätt.
1. Man kallibrerar under "inställningar/settings" i nike+ menyn. Gå in på sändare så finns där olika alternativ för att kalibrera.
2. Man kan kalibrera på en löpbana (400 m), ja. Har man inte tillgång till det så kan man också själv ställa in sträckan upp till 2 km. På t.ex. mapmyrun kan man mäta upp en lämplig sträcka där man bor.
3. Använder du den till bara löpning så är det ingen ide att kalibrera för gång och vice verca. Båda alternativen finns i menyn att välja mellan.
4.Tja, ska egentligen bara behövas max en gång. Men om du plötsligt förbättrar din tid på milen med 10 minuter kanske man ska kolla om den mäter rätt på 400m. Gör den inte det kan man ju testa att kalibrera igen.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-11-15 01:23

Tack för svaret,
Det räcker att kalibrera en gång?
Jag gjorde nämligen mitt första lopp idag och det gick inte vidare bra. Jag tappade ner tempot hela tiden men ändå visar nukeplus.com att jag fick tillbaka mitt tempo mot slutet. Så jag blev lite misstänksam.

Ang kalibrering:
Jag har hittat en sträcka på 450 meter, Ska jag stanna och godkänna det värdet jag får efter den faktiska "450 m" om jag ställer in ipoden på just 450 meter?

tacksam för svar igen

Kalibreringen blir säkert bättre om du kör en lite längre sträcka. Min Nike+iPod-kombination rapporterar en dokumenterat 12 km lång sträcka som drygt 11 km. I procent är det inte så stor avvikelse, men jag hade gärna fått den där sista kilometern i statistiken.

Detta efter att ha kalibrerat 1 km på löpband.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-17 17:35
Ursprungligen av Pegges:

Kalibreringen blir säkert bättre om du kör en lite längre sträcka. Min Nike+iPod-kombination rapporterar en dokumenterat 12 km lång sträcka som drygt 11 km. I procent är det inte så stor avvikelse, men jag hade gärna fått den där sista kilometern i statistiken.

Detta efter att ha kalibrerat 1 km på löpband.

Det kan ju också vara så att löpbandet inte riktigt lever upp till att vara referensmått. Mätningen av avstånd brukar ju vara lite si och så på en del löpband.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-18 17:06

Mitt batteri tog slut i min Nike+ sändare i skon, så jag lånade tjejens sändare som inte kommer springa förrän till sommaren..

Det går inte kalibrera. Får varning varje gång typ att sträckan inte överensstämmer med sträckan.. Har försökt starta om sändaren, stänga av sändare, dra ut Nike+ från iPoden, radera historia, ställa in gåsträcka, men heller det fungerar..

Den mäter nu att jag sprungit ca 8m på en sträcka av 400m.

Någon som vet hur man gör)

  • Medlem
  • Ånge
  • 2009-05-11 16:54

Min Nike + mäter fel

Hej. Jag har haft min Nike + Ipod ganska länge nu och den mäter inte riktigt som den ska. När jag springer en uppmätt runda på 2,5 km visar den 1.5 km ungefär.

Men senast jag använde programet så försökte jag med att kallibrera 400 meter, men det kändes som jag sprang 1 km. När jag testade att löpa med mätaren funkade det inte fortfarande.

Det kanske är lite batteri i sensorn? Isåfall undrar jag om man måste köpa en ny sensor eller om man kan byta ut den? Och sen undrar jag hur jag ska göra för att få Nike + att mäta rätt?

//Ipod<3

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-12 19:15

Min visade fel på en kilometer idag när jag testade den med min nya iPhone 3Gs. Jövligt dåligt. prommade till jobbet, vet att sträckan är ca 5 km. 4,7 enligt google earth.
nike+ sa att det var 3,6.

jävla skitgrej faktiskt.

Ursprungligen av martenj:

Min visade fel på en kilometer idag när jag testade den med min nya iPhone 3Gs. Jövligt dåligt. prommade till jobbet, vet att sträckan är ca 5 km. 4,7 enligt google earth.
nike+ sa att det var 3,6.

jävla skitgrej faktiskt.

Kalibrera den då?
Man kan kalibrera för antingen gångtur eller löptur...

Nike+ funkar bra för mig med min gamla nano.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-13 11:13

Fast det bokförs bara som "runs" i resultaten? kan inte hitta att jag vill gå istället för att springa. på Nike+ står det att my latest run was...blabla

det bästa vore att man säger till den att man antingen vill springa eller gå. så gäller respektive kalibrering då också.

1
Bevaka tråden