Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatisk start efter strömavbrott?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Mac Mini G4 med Linux på ståendes ute i stugan som server. Det är ute i skogen och strömavbrott är inte helt ovanligt.

Finns det något sätt att få en Mac att automatiskt starta då strömmen kommer tillbaka? Det är lite drygt att behöva köra 5 mil och pulsa 200 meter i snö för att trycka på på-knappen

Kan du boota den i MacOS X tillfälligt så går det att ställa det i strömspararinställningarna. Kanske finns något sätt att lösa det direkt i Linux, eller Open Firmware, men jag tror nog det är lättare att lösa det i OS X. Har du bara Linux installerat får du väl ta med dig en HD med X, eller en bärbar som du kör i target disk mode och startar minin från denna.

Kanon. Will do.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-05 14:10

Jag blir lite nyfiken; vad gör en liten Mini i en stuga ute i skogen...?

Den leker webb- och dnsserver på en 100Mbit/s-lina

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-07 12:17
Ursprungligen av staed:

Den leker webb- och dnsserver på en 100Mbit/s-lina

Offtopic, men jag tycker det är imponerande att ha tillgång en 100Mbits lina i skogen!:D

Ursprungligen av Chilleboy:

Offtopic, men jag tycker det är imponerande att ha tillgång en 100Mbits lina i skogen!:D

Det tycker jag också. Har 8Mbit/s ADSL i stan

Alltså... Nu är jag ute i stugan och har tagit med mig en iBook för att "targetboota" minin. Tror ni att jag kom ihåg att ta med en mus? Nejdå. Ingen som vet om man kan ställa in det direkt i Open Firmware?

Attans att man skall vara så förvirrad ibland.

Edit: Trodde jag löst problemet med att använda mouse keys, men det visar sig också att mac:en inte vill veta av det usb-tangentbord jag har här.. I alla fall inte under uppstart. Så min ända förhoppning är att fixa det med nvsetenv under Linux. Annars får det vänta rätt länge tills jag far ut till stugan nästa gång.

Senast redigerat 2006-10-06 21:31

Lyckades för ett bra tag sedan starta OS X och ställa in att datorn skulle starta automatiskt, men denna inställning verkar inte finnas kvar efter start av linux. M a o, ingen förbättring.

Finns det ingen liten pryl man kan köpa som lurar minin att strömknappen på tangentbordet har tryckts ned då strömmen återkommer? <- Long shot.

Lägga en mobiltelefon i stugan och bygga någon manick med relä som slår till power-knappen efter påringning?

Tillägg: Inte samma problem, men kanske kan idén användas: http://hemmet.ifokus.se/Default.aspx?ArticleId=d916b689-b7d2-46cc-baaa-fe3e2f93a7fe

Senast redigerat 2006-11-17 14:05

Fast då är det väl lättare att skippa mobilen och bara koppla ett relä till nån DC-klump?

Ursprungligen av staed:

Fast då är det väl lättare att skippa mobilen och bara koppla ett relä till nån DC-klump?

Kanske med någon sekunds fördröjning så att datorn inte försöker starta under de "sekundblinkningar" som kan ske ibland när elbolaget försöker dra igång nätet - och misslyckas...

Det absolut bästa vore ju om man på ett smidigt sätt kunde bygga en manick med någon liten integrerad krets som skickade samma kod till usbporten som power-knappen på appletangentbord skickar.

Har ett utvecklingsbord (STK-500) till Atmels processorer och några enkla processorer liggande.

Visst går det att starta en Mini G4 med ett sådant tangentbord?

Någon som vet vilken kod den knappen skickar?

Har gjort lite fler efterforskningar nu och hittade en tråd på Ubuntus forum. I inlägg #7 står det:

Ursprungligen av mwnovak:

/proc/pmu/options contains the following variable: server_mode=0

Setting that variable to "1" (echo 'server_mode=1' > /proc/pmu/options) allows the Cube to restart automatically after a power failure.

Jag har inte hunnit prova detta ännu, men när jag far ut till stugan nästa gång ska jag kolla. Håll tummarna!

1
Bevaka tråden