Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Num lock-knappen blinkar

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-13 16:44

Ibland kommer jag på num lock-knappen på min MBP med att blinka svagt. Ljuset är inte starkt, och kan endast upptäckas i glipan till volymknappen. Varför blir det så?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-11-13 16:48

Det är en bra fråga, du är inte ensam om det problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-13 17:12

samma här

  • Oregistrerad
  • 2006-11-13 17:35

Jag har en MacBook och har sett samma fenomen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-13 17:40
Ursprungligen av Wojja:

Jag har en MacBook och har sett samma fenomen

Händer även min Caps-lock knapp. Även skärmen flimmrar ibland då jag precis väckt datorn. Jag har pratat med Apple Support och får lämna in den för felsökning, dock kostar det för mycket att vara utan datorn att det blivit skjutet på framtiden, men jag lär väl göra det innan garantin går ut iaf. Har även märkt att Caps- och Num-lock ibland blir "omvända", så ätt bokstäverna blir versaler när den gröna lampan inte lyser osv.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-14 08:51
Ursprungligen av prince:

Händer även min Caps-lock knapp. Även skärmen flimmrar ibland då jag precis väckt datorn. Jag har pratat med Apple Support och får lämna in den för felsökning, dock kostar det för mycket att vara utan datorn att det blivit skjutet på framtiden, men jag lär väl göra det innan garantin går ut iaf. Har även märkt att Caps- och Num-lock ibland blir "omvända", så ätt bokstäverna blir versaler när den gröna lampan inte lyser osv.

Oj det har jag inte märkt något av än (peppar, peppar). Tack för tipset dock. Ska hålla utkik efter det så man inte missar det innan garantin går ut.

Ursprungligen av prince:

Händer även min Caps-lock knapp. Även skärmen flimmrar ibland då jag precis väckt datorn. Jag har pratat med Apple Support och får lämna in den för felsökning, dock kostar det för mycket att vara utan datorn att det blivit skjutet på framtiden, men jag lär väl göra det innan garantin går ut iaf. Har även märkt att Caps- och Num-lock ibland blir "omvända", så ätt bokstäverna blir versaler när den gröna lampan inte lyser osv.

En liten varning ang att vänta för länge med att meddela Apple så att de kan ta in den. Du ska göra det inom skälig tid - dröjer du för länge efter att du upptäck det så kan det bli probelm

Så här står det på http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=129
"Du måste lämna ett meddelande om felet "inom skälig tid" efter det att du har upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det skett i rätt tid, enligt bestämmelser från den 1 juli 2002. Skälig tid kan emellertid vara längre än två månader. Som regel är det en giltig ursäkt om du haft förhinder, exempelvis om du har varit sjuk eller bortrest."

Samt
"Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början."

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-11-14 09:48
Ursprungligen av norell:

Ibland kommer jag på num lock-knappen på min MBP med att blinka svagt. Ljuset är inte starkt, och kan endast upptäckas i glipan till volymknappen. Varför blir det så?

Det är ett fenomen som verkar finnas på alla MBP. I alla fall alla med Core Duo, Core 2 Duo vet jag inte. Jag har hart flertalet MBP både 15" och 17" dioden bakom Num Lock har flimrat svagt bakom alla, framförallt nöär datorn är i viloläge.

Om jag skulle spekulera skulle jag säga att det är en designmiss i konstruktionen av logikkortet som gör att det hela tiden läcker en liten ström genom dioden trots att inte borde det.

Det är nog inget att bra sig om i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-16 21:32

Det skumme med det här med det blinkande skenet händer iallafal för mig bara efter ca. 30-40sek och ifall man trycker på en tangent eller på trackpaden så slutar det lysa

//Adam

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-16 22:17

Skumt! Jag har inte märkt något sånt..?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-16 22:42

Eftersom att Apple har 1 års garanti så är det inte upp till en efter 6 månader att bevisa ursprungligt fel. Att lämna in en vara på garanti reparation är inte samma sak som att reklamera.

//Adam

1
Bevaka tråden