Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tjenixen!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-16 13:23

Hejsan folket här!

Jag är helt ny här, har dock varit inne och tittat ett flertal gånger då jag velat köpa mig en mac nu den senaste månaden, och igår beslöt jag mig för att bli medlem för att komma med lite frågor till er.

Jag heter Menno, jag är 22 år gammal kommer ursprungligen från Belgien, har bott i Sverige i 16 år, i Stockholm. Idag bor jag i en stad som heter Utrecht som ligger i Nederländerna där jag läser på Universitetet, och försöker bättra på min flamländska (Holländska / Belgiska)

Till vardags umgås jag mycket med mina studentvänner här, min flickvän och går gärna ut och festar om helgerna i denna underbara studentstad, blir ofta att vi tar bilen och kör in till Amsterdam eller Den Haag bara för att softa och njuta utav riktiga storstäder (Även om Utrecht är till ytan lika stort som Göteborg typ) så känns den ändå rätt liten.

Vad jag dock märkt är att många utav studenterna här sitter och leker med den är vita och silverfärgade "Apple" datorerna, även svarta har jag märkt nu!!

Och ett par utav dessa är vänner till mig, har börjat lära mig Mac OS X, tycker de är helt underbara, och funderar nu starkt på att köpa mig en ny dator, då min gamla stationära PC på 800 Mhz nånting Intel Celeron, 256 mb ram börjar sega enormt!

Givetvis har jag också en liten Bärbar dator för att ha med in på Lektionerna, men där snackar vi prestanda Det är värstingen utav LG's lilla 12" tummare!! 2 GB ram och en Intel Core Duo 1.83 Ghz processor!! (Också en dator som tillhör skolan)

Hur som helst, så passar en Mac Mini mig just nu prismässigt (Well i'm only a student) Macbook är frestande men totalt onödigt då jag redan har en underbar laptop! Och en iMac det känns alldeles för klumpigt inne i ett litet studentrum.

En Mac Mini hade då passat mig utmärkt då jag redan har en 17" TFT (Som vi lånat utav skolan) och allt annat.

Minin jag hade tänkt köpa är en:

Mac Mini Intel Core Duo 1.66 Ghz
512 MB ram
60 GB HD
DVD-ROM/CD-RW

Pris: € 449 (Prisuppgifter jag fått via skolan pga att skolan har specialpriser med Apple)

Räcker 512 mb minne?

OBS!! Vid min stationära använder jag endast ordbehandling, surfar lite grann om kvällarna när jag inte studerar och chattar lite grann på MSN, THAT'S IT!!

Spelar ALDRIG spel, Tittar kanske på 1-2 filmer i månaden via DVD läsaren, Laddar aldrig ner något från den stationära, Alltså snackar vi KONTORSDATOR!!
Men min nuvarande gör jobbet enormt segt, den är 3-4 år gammal och Windows XP (Icke Licens) :eek:

Då bör väl 512 räcka?

Vore tacksam för svar och hoppas min presentation var trevlig att läsa

Ha en trevlig dag
Med Vänlig Hälsning
Menno

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-11-16 14:11

Skulle nog försöka uppgradera det där till 1GB RAM.

Och välkommen hit!

  • Medlem
  • Oslo
  • 2006-11-16 15:33

Välkommen hit! Jag håller med Creops att 1GB bör du ha och när du kan köpa den så billigt som € 449/ 4150 skr, mindre än vad den kostar på Apple Store education i Sverige utan moms så kan du nog lägga till priset för att öka minnet till 1GB.

Klart att du kommer klara dig på 512 i RAM om du bara ska göra det du nämnde. Men vad man glömmer är upplevelsen med mer RAM. Allt kommer kännas lite rappare. Det är enda skillnaden som du skulle upptäcka med de användningsområden du pratar om.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-16 17:49

Låter fint!

Menno!

Där du bor, i Utrecht så rätt nära Centraal Station finns där ju en Apple butik, var där själv för 1.5 månad sen... gå in dit och snacka

Märkligt nog hade de Apple 20" Cinema Display + Mac Mini Core Solo för € 899 nåt grymt erbjudande.... men men kanske har de det kvar?

I <3 Anjuna beats (skivbolaget) dvs

Ursprungligen av smozle:

I <3 Anjuna beats (skivbolaget) dvs

Kan inte annat än att hålla med!! Jobbar på skivbolaget, vad är då inte mer passande som namn här?

Hoppas du köpt nya Anjunabeats - Worldvide mixed by Super8 & Tab and Mark Pledger som släpptes för knappt 2 veckor sedan! Skönaste mix trance skivan som finns!!

Hey Nederland!!

Till Yes!!

Köp med dig Vanille Vla hem!! hehe!!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-16 18:07

Holland... jag ska till Amersfoort, Soest och Amsterdam nästa vecka.

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-16 18:25

HAHAHA! Vanille vla? Anjuna_beats? Hur vet du vad det är för nåt? Jag åt det imorse *Underbart*

Jo här är en Apple affär? Men jaha? Vad ska jag där och göra? Jag skulle ju köpa datorn på skolan skrev jag inte på Apple Store

Hur som helst...

Datorn levererades bara med 512 mb, har hört med de som har hand om Apple datorerna på skolan, så en uppdatering är ju inte ens lönt att tänka på!

Jag kommer från Holland, därför vet jag vad det är!!! Vla is echt goed!!

Ja men gå till Apple butiken och ta med dig din dator liksom och be om att få uppgradera till 1 GB, de tar nog en liten kostnad för det och vipps har du 1.25 GB ram minne!!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-16 18:39

Nee? Een Nederlandse jongen hier!! Cool!! kan je nederlands?

Off topic Sorry!!

Ja men visst, att jag inte tänkte på det, kan väl inte kosta mer än en 150 euros?

Rätt värt det och sen ha bra med minne!

Tack för hjälpen!! (dank u wel, anjuna_beats) Tot Ziens!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-16 22:34

Vad roligt att jag förstår så mycket flamländska.. Det låter som någonting emellan tyska, svenska och ..hmm? Skönt språk, ville lära mig det men det kan man alltså inte lära sig här...

haha ja men det e en blandning av skandinaviska, engelska, tyska och franska! :

Japp självklart talar jag Holländska, Menno!!

Men nu ska vi inte gå offtopic här

Hoppas det löste sig med ditt datorköp!!

Offtopic: Utrecht är en underbar stad, jag var på vippen att flytta dit för en 5-6 år sedan då jag har många vänner som bor där samt att jag har spenderat ett flertal semestrar och långweekends i Holland med just Utrecht som "bas". Men sen träffade jag min sambo och blev kvar i Sverige, vilket jag givetvis är glad för. Men där börjar det bli ordentligt offtopic

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-28 22:28

Tjena
Det tog ett tag för mig att skriva tillbaka, har haft fullt upp med prov och föreläsningar

Anjuna: Tack, jag var inne på AppleStore här i Utrecht och kikade, erbjudandet om Apple Cinema och Mini fanns inte kvar, tyvärr men en TFT har jag redan

Härligt att du är Holländare liksom jag! Varför flyttade du till Sverige? Inget vidare härligt land hehe om man jämför med underbara Nederländerna, sorry dudes here, but that's the bitter truth!!!

Jag kunde köpa till 1 GB ram minne i butik så för 99 euro får jag 1 GB plus installation och då har jag 1.25 GB ram minne i Minin. Låter rätt vettigt?

Datorn har jag redan köpt, jag tycker faktiskt att jag klarar mig fint på de 512 ram jag redan har i datorn, men ibland dyker en slags färgglad boll upp lite för länge.

Jag har rätt svårt för Tiger än så länge Men jag vänjer mig sinom tid

Så nu är jag en ny switcher väl antar jag att det heter?

Tack Hej!

Hello!

Ja du jag flyttade till Sverige för att mina föräldrar's företag startade här.... flyttade hit 1996 nån gång.... 11 år gammal och tänkte bara Vad fan är detta här för ett märkligt land, men men nu har jag vant mig, och lärt mig språket även om man hör min Holländska brytning ibland då och då! Enligt tjejer låter det fint och de undrar om jag e från england eller usa... låter ju rätt likt den brytningen....Som jag är stolt över!!! Jaug eir een hollendare sjom bour i Sveurje!!!

Men jag flyttar tillbaka så fort jag har chansen, tänkte osså plugga där nere! Måste få igång holländskan, tappat en del på sistonde, mina föräldrar vägrar prata holländska hemma med mig eftersom de vill att jag ska snacka svenska med dem. Men de kunde svenska långt innan jag föddes så pappa har alltid pratat svenska med mig (pappa är svensk) morsan holländska....

:rolleyes:

Kul att du köpte macen!!

1.25 Gb lite avis, måste flyta på ordentligt bra!!

aja du lär dig OS X!! Tyckte det var pain in the ass i början men nu e det som en barnlek!!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-05 16:34

Tänkte bara komma med en uppdatering, jag har nu lagt till 1 GB ram minne, ser inte till "badbollen" längre.

mycket smidigt går alltsamman!

Tråkigt bara att Msn är jätte långsamt.

Härligt att höra.

MSN suger. Gissar att du menar överföringar av filer. Jag har inte riktigt ggreppat varför det ibland går tokfort, och ibland toksegt. Som att ibland gr filerna via deras servrar, och ibland direkt till användaren. Mysko mysko.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-20 00:45

Echt zo? Maar sprekt je nederlands ja?! Ooh jaa!

Ja du då har vi väl brytning båda 2 haha!! Den där lustiga brytningen du skrev om

Jag kände precis likadant då jag kom till Sverige, dock var jag lite mindre än dig men visst jag avskydde också Sverige, (vilket jag litegrann gör idag med) men det är ett härligt land det med!

Trivs dock bäst HEMMA! HÄr i mitt underbara Holland i den underbara studentstaden Utrecht!

Japp 1.25 GB går jätte bra!! Installerat XP med utan några problem!

Mac OS X är smidigt nu när man kan det! Helt underbart har även Vista installerat nu sen igår på min bärbara LG PC och det är också helt underbart, så fort som möjligt ska Vista installeras på min Mac om detta går!!

Tot Ziens! Hejdå!

1
Bevaka tråden