Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstiga tangenter

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är det för tangenter på detta japanska tangentbord som inte finns på det svenska, ser att även "fn" och "Enter" ligger på så att säga fel ställen, "Enter" blir ju så liten att man nästan måste titta efter den och inte som på våra tangetbord, dvs tangenten så stor att man inte kan missa den... men min nyfikenhet landar på de två små tangenterna på varsin sida om den lite väl smala "mellanslagstangenten".

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-11-16 15:32

Entertangenten sitter faktiskt på samma ställe men på din Mac har den en annan symbol (tak med streck över). Den stora tangenten på våra tangetord är return.

Vad de andra knapparna är vet jag inte.

Tackar... ropade nyss in en 15" PB med japanskt tangentbord på Tradera och tänker sedan byta ut tangentbordet mot ett svenskt. Nöjd med att ha fått det för 5.600 kronor, allt som ser klart välvårdat ut hade följande specar:

PowerPC G4 1,25GHz
512mb ram minne
80gb hårdisk
15,2 tumms skärm
ATI Radeon
Superdrive DVD-RW/CD-RW
2*USB 2.0
1*Firewire 400
1*Firewire 800
Bluetooth
Wlan

Ett tangentbord kostar nytt ca: 625 kronor inkl. moms - skulle behöva någon bra länk till hur man skruvar isär allt för att göra detta byte... har DU en sådan ?? Liten fundering - vad hade varit ett genomsnittligt pris på den OM där hade varit svenskt tangentbord?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-16 17:35

Här finns det anvisningar på hur man gör.

http://www.ifixit.com/Guide/Mac/

Ursprungligen av Olle@mac:

(retur-)tangenten så stor att man inte kan missa den...

det är ju just det jag tycker är det största(!) felet med apples bärbara maskiner, returtangenten på de svenska modellerna är förbannat konstigt utformad och huserar (i praktiken) inte ens på homerow... skandal är ordet!

(...det finns alltid något att klaga på...)

1
Bevaka tråden