Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips om spel till MacBook

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-10-02 17:28

Tjena
Har som sagt fått ordning på det mest nödvändiga till MB:en, nu kommer frågan om spel.
Jag är ingen spelfantast men tycker det är kul ibland. Eftersom Macbooken är lite ny för mig och jag inte vet vad den klarar av så vänder jag mig till er för tips på bra spel som går att köra fullt ut på Macbooken.
MB:n jag har är den vanliga 2 mhz, fast med 1 gb i minne.

Tips och förslag emotas tacksamt strategi, rollspel, action, gamla/nya spelar ingen roll, brädspel, enkla, avancerade, ja ni fattar. Det viktigaste är att de fungerar fint på macbooken.

-Jag är iofs inte så förtjust i typ Doom liknande spel eller kort spel, det begränsar det ju något .

  • Oregistrerad
  • 2006-10-02 17:48

OSX- eller Windowsspel?

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-10-03 07:59
Ursprungligen av SeBBBe:

OSX- eller Windowsspel?

-OSX, vill inte befläcka min mac ;), skämt åsido, jag har precis fått igång den så jag tycker den funkar så bra nu så jag vill inte hålla på att krabba med Windows igen.

Tackar för tipsen, jag vet att det finns spel till mac:en, hade mac för x-antal år sen och lyckades alltid få tag på bra spel till den.
Jag ska kolla upp tipsen, fyll gärna på med fler- Jag vet ju att MB:ns grafikkort är lite taskigt så det var med tanke på det jag ville ha tips på vad som faktskt funkar bra på MB:en utan att behöva plöja igenom massa specifikationer eller riskeara beställa fel spel som hackar.

Hmm, förresten, är Neverwinternights och Giants (tror jag det hette) nåt att ha eller köra på MB:n

  • Oregistrerad
  • 2006-10-02 19:19

Diablo II (+LoD)
StarCraft (+Brood War)
Civilization III
Civilization IV
Tropico II
Stronghold
Age of Empires II
Age of Mythologies II

Det var bara några

Ursprungligen av Scumpi:

Diablo II (+LoD)
StarCraft (+Brood War)
Civilization III
Civilization IV
Tropico II
Stronghold
Age of Empires II
Age of Mythologies II

Det var bara några

Om jag tolkar detta rätt så ska det gå bara finfint att lira CIV 4 på Macbook?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-02 19:27

http://www.destineerstudios.com/macsoftgames/mac_listing.html

På den sidan så har du spel som MacSoft portat över till Mac.

Några fler:
Baldurs Gate II (+ToB)
Fallout
Fallout II (tror att det finns portat också)
WarCraft
WarCraft II (+ exp)
WarCraft III (+ exp)
World of Warcraft
HALO

Där var några fler...
Det finns, som du kanske märker, en uppsjö av spel till Mac, så jag tycker det är dags att begrava myten om att det inte finns några...
Ett tips är att googla efter ex. "Games for Mac os X" eller liknande, eller så går du in i en TV-Spels affär och kollar på förpackningarna, du kan ju givetvis köpa begagnade, men passa dig så du inte för ett spel med en "dödad" serienycke till, fick jag till Diablo II ...

  • Oregistrerad
  • 2006-10-03 10:09

Jag har inte spelat något av dem till Mac, men jag antar att de lär vara lika till Mac som till PC.

De flesta av spelen som jag radade upp där har jag spelat på en PM G3 350mhz med 512mb RAM och 16mb Grafikkort... så du klarar dig definitivt med en MB

De flesta av Ambrosia Softwares spel är mycket bra.
Men de som kanske särskilt bör nämnas är:

Darwinia
AperironX
Bubble Trouble
Escape Velocity Nova

Du kan ladda ner Shareware-versioner från deras hemsida: www.ambrosiasw.com

  • Oregistrerad
  • 2006-10-07 19:56

Om du gillar strategispel så kanske Europa Universalis-typen är något för dig:

Europa Universalis 2
Victoria
Vad jag vet fungerar inte HoI2 eller Revolutions under OSX än, HoI2 fungerar dock hjälpligt under Wine till Linux, så CrossOver kanske stödjer det snart. Annars finns ju alltid Paralells eller Boot Camp.

Dessa spel är dessutom inte grafikkrävande, men äter processorkraft. Perfekt för Macbook med andra ord!

Quake III funkar ypperst bra på macbooken har på högsta inställningar nu
Det ska visst vara gratis nu också?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 22:36
Ursprungligen av bananiel:

Quake III funkar ypperst bra på macbooken har på högsta inställningar nu
Det ska visst vara gratis nu också?

Från vart?

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-10-14 17:41
Ursprungligen av Grothich:

Det där var ju faktiskt rätt underhållande. Tackar för övriga tips, Ambrosias spel gillar jag, enkla klassiker som man kan roa sig med. Sk kolla runt lite vad jag kan hitta.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-14 18:28

Pong.

Det flyter på helt acceptabelt på min 1.83 Ghz 512 RAM så... ja.
Förutom tills man kommer till slutet då det kan gå segt... fast det gjorde det också på min PC med 1 gb RAM och 256 mb Grafikminne så... ja.

Ursprungligen av ApollonDeux:

Det flyter på helt acceptabelt på min 1.83 Ghz 512 RAM så... ja.
Förutom tills man kommer till slutet då det kan gå segt... fast det gjorde det också på min PC med 1 gb RAM och 256 mb Grafikminne så... ja.

Du kör det under OSX då och inte XP?

Är sugen på Starcraft när jag har investerat i en MacBook, vet nån om det finns nån expansion till den o är den bra i så fall?

Mjo, jag köpte en kopia av Macversionen av Civilzation IV tillsammans med min MacBook... men som sagt, Acceptabelt...

Ursprungligen av DMT:

Tjena

MB:n jag har är den vanliga 2 mhz, fast med 1 gb i minne.

.

Det måste var en ny modell som Apple har släppt med 2 Mhz Cpu är jag mäkta imponerad att den klara spel och Os X, FETT!:p

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-17 09:21
Ursprungligen av Hunter78:

Det måste var en ny modell som Apple har släppt med 2 Mhz Cpu är jag mäkta imponerad att den klara spel och Os X, FETT!:p

Åå, jag är imponerad av att den gick att starta? Och att köpa? Var? Vill ha!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-18 01:01

En sida som många förbiser (och som Apple av någon sjuk orsak inte skyltar med ett dugg ) är www.apple.com/games
Dom har typ listor på allt...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-09-14 18:26

Ma får bättre prestanda i windows på spel så varför man vill spela i OSX fattar jag inte.
Jag har alla spel på min windows partion men jag spelar inte så ofta, om man gör det kan det bli jobbigt att boota om hela tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-14 21:20

något spel jag MÅSTE rekommendera är Rainbow Six Raven Shield! Co-Op ÄGER SÅ STEN HÅRT! bara så ni vet

  • Medlem
  • Västervik
  • 2007-09-27 14:47

NetPong!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-30 11:09

Tilt Scream Pong är nice!!

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2007-10-06 12:18

OBS -varning, provocerande inlägg: Mac-spel scenen verkar vara död.. trist. Samma för PC känns det som när nu gta 4 och halo 3 kommer på 360 först. Ska nog köpa en sån.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-06 14:46

Nu när Bungie brutit sig loss från Microsoft kanske vi får se några nya, fräscha spel snart i alla fall..

1
Bevaka tråden