Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dells 30-tummare bättre än Apples

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-15 16:10

"Med snabbare svarstid, bättre färger, inbyggda högtalare, kortläsare och USB2-hubb så ser Dells 30-tumsskärm ut som en riktig vinnare. Åtminstone om man jämför med Apples motsvarighet."

Läs mer:
http://www.idg.se/2.1085/1.82185

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-15 16:22

Nää vad som än står där vägrar jag att tro på något sånt.. VÄGRAR! I HATE DELL!

  • Oregistrerad
  • 2006-11-15 16:32

Men så var den ju fruktansvärt ful också.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-15 16:51

Som vanligt... Dells skapelser är alltid precis lagom fula för att folk ska bara köpa dem när det är ont om pengar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-15 21:22

Ja, det är ju upp till var och en om man vill betala 2000 kr extra för en marginellt snyggare design. Själv tittar jag på det som visas på skärmen mer än på själva hårdvaran.

Ursprungligen av Oddish:

"Med snabbare svarstid, bättre färger, inbyggda högtalare, kortläsare och USB2-hubb så ser Dells 30-tumsskärm ut som en riktig vinnare. Åtminstone om man jämför med Apples motsvarighet."

Läs mer:
http://www.idg.se/2.1085/1.82185

Dells specar ska nog tas med en nypa salt Apples och Dells skärmar tillverkas i samma fabrik, finns ingen anledning att Apple skulle beställa sämre skärmar däremot kanske Apple prioriterar andra egenskaper än vad Dell gör....

Det är ju bilden och ingångarna som avgör! sen kan man ju betala mer för finish men jag skulle aldrig välja en sämre produkt för den var snyggare. Köpte en gång en tv med 16ms svarstid och det laggar friskt i panoreringar så är det så apples 30" laggar vid panoreringar (har inte jobbat på högre än 23") så ligger dell varmt till.

Ursprungligen av joelarvidsson:

Det är ju bilden och ingångarna som avgör! sen kan man ju betala mer för finish men jag skulle aldrig välja en sämre produkt för den var snyggare. Köpte en gång en tv med 16ms svarstid och det laggar friskt i panoreringar så är det så apples 30" laggar vid panoreringar (har inte jobbat på högre än 23") så ligger dell varmt till.

Svarstid kan iofs mätas på olika sätt Apple anger rätt ärligt medan många andra tillverkare anger fantasissiffror, panoreringslagg på TV har inte bara med TVn att göra utan även med utsändningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-15 23:41

Precis. Siffror är inte allt. Skärmarna måste upplevas i verkligheten!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-15 23:58

OK, så det är ingen som tror att Apples skärm kanske faktiskt är lite sämre?
Apple är kanske bäst på datorer men inte nödvändigtvis på skärmar?
Apple har ju inte uppdaterat sina skärmar ordentligt på några år nu och då är det inte så svårt att tänka sig att en alldeles ny modell nog kan vara bättre.

De Dell-skärmar jag har sett har det inte alls varit något fel på - tvärtom. Varken Dell eller Apple tillverkar väl panelen själv heller, utan beställer dem från Samsung eller vad det är. Så att det står Dell på produkten och att Dell är ett varumärke som vanligtvis associeras till billiga skräp-datorer, innebär det inte att skärmen måste vara sämre för det.

Själv skulle jag inte tveka att köpa en Dell-skärm istf Apple, om den hade samma egenskaper som Apple-skärmen och var billigare. Designen var ju OK - som en vanlig skärm bara. Vem bryr sig om designen såvida den inte är extremt ful och märks tydligt?

Värt att observera är att den DELL-skärm som diskuteras här inte släpps förrän nästa år och vad lär Apple släppa då...

Eftersom inaveln är påtaglig inom IDG:s väggar så ska man ta allt de skriver med en stor nypa salt. Den här gången har de iofs bara förväxlat 11 med 8 och 8 med 2. Responstiden har alltså gått från 11 till 8 ms och inget annat. Pressreleasen finns här:

http://www.dell.com/content/topics/global.aspx/corp/pressoffice/en/2006/2006_11_14_rr_001?c=us&l=en&s=corp

Sedan tycker jag faktiskt att Dells skärmar förtjänar alla positiva recensioner de kan få; det är fantastiskt bra skärmar till låga priser. Designen har jag inget att invända om heller, Samsungs skärmar är bra mycket fulare i så fall. Sitter faktiskt själv vid en mycket trevlig 20-tummare på jobbet, kostade nästan ingenting och har rent otroligt bra färgåtergivning. Naturligtvis hade det varit roligare med aluminium och Apple-logga, men aldrig att jag skulle kunna motivera den merkostnaden när det inte är en bättre skärm.

Ursprungligen av Samuel K:

Eftersom inaveln är påtaglig inom IDG:s väggar så ska man ta allt de skriver med en stor nypa salt. Den här gången har de iofs bara förväxlat 11 med 8 och 8 med 2. Responstiden har alltså gått från 11 till 8 ms och inget annat.

Tack för det personliga påhoppet!

Det som publiceras på IDG.se är en spegling av vad som publiceras på själva tidningarna, i det här fallet MacWorld.

Jag fick en felaktig uppgift om svarstiden som jag sedan korrigerade på MW:s sida. Men uppgifterna på IDG ändras inte automatiskt, man får istället skicka ett mejl till IDG-redaktionen om att man vill att artikeln ska ändras. Eftersom nyheterna snabbt byts ut på IDG.se så är det inte alltid som de bryr sig om att uppdatera artiklarna.

Därför borde ni ha för vana att inte läsa MacWorlds nyheter på idg.se utan på macworld.idg.se. Åtminstone innan ni kastar ur er ord som "inavel".

Vore trevligt med en ursäkt från denna "moderator" med tanke på att jag faktiskt varit 99mac-medlem betydligt längre än jag skrivit för MacWorld/IDG.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-17 20:18

Varför inte ta någon minut och kolla uppgifterna innan publicering? Det är inte någon enstaka artikel som innehåller faktafel på idg.se. Känns fel när läsarna får "rätta" artikeln i kommentarfältet.

Ursprungligen av Junghage:

Varför inte ta någon minut och kolla uppgifterna innan publicering? Det är inte någon enstaka artikel som innehåller faktafel på idg.se. Känns fel när läsarna får "rätta" artikeln i kommentarfältet.

Frågan är hur mycket tid man ska lägga på en nyhet när man inte ens får ut en hundralapp per artikel. Redan nu så lägger jag alldeles för mycket tid på varje nyhet jag skriver för att det ska vara försvarbart.

Tänk på det nästa gång ni gnäller...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-18 00:42
Ursprungligen av Mikamar:

Frågan är hur mycket tid man ska lägga på en nyhet när man inte ens får ut en hundralapp per artikel. Redan nu så lägger jag alldeles för mycket tid på varje nyhet jag skriver för att det ska vara försvarbart.

Tänk på det nästa gång ni gnäller...

Det var det dummaste (för)svaret jag sett på länge.
Samtidigt är det väl ganska dumt av mig att svara.

Men allvarligt, läs igenom vad du skrivit och fundera sen om det inte är läge att byta uppdragsgivare då?

Ursprungligen av Zoega:

Det var det dummaste (för)svaret jag sett på länge.
Samtidigt är det väl ganska dumt av mig att svara.

Men allvarligt, läs igenom vad du skrivit och fundera sen om det inte är läge att byta uppdragsgivare då?

Tråkigt att det är så dålig stämning här på 99mac. Påhopp efter påhopp på andra medlemmar.

Det jag säger är att jag inte kan lägga HUR mycket tid som helst på en liten skitnyhet som denna. Står det 2 millisekunder i källan jag använder mig av så skriver jag 2 millisekunder i nyheten. Påpekar någon att källan har fel så ändrar jag uppgiften. När jag skrev nyheten fanns det inget pressmeddelande från Dell att gå på. En sökning på Google gav NOLL resultat om den nya skärmen.

Vad är det egentligen som är så provocerande? Att jag hävdar att Apples skärmar borde uppdateras för att hänga med i utvecklingen? Det borde väl även den mest inbitna Mac-taliban hålla med om.

Ni som tror er kunna skriva bättre nyheter själva får hemskt gärna söka jobb på MacWorld. Sen kan jag sitta här och skriva elaka kommentarer om faktafel och inavel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-16 11:35

Men Apples skärmar borde väl uppdateras ganska snart, det har inte hänt mycket på den fronten.

man borde väl få kritisera hur mycket man vill, om man inte vill ta kritik så är det väl bara att låda den rinna av en utan att återspegla innehållet?

Den äldre 30" heter "Dell UltraSharp 3007WFP-HC " men vad heter den nya kommande modellen?

Ursprungligen av joelarvidsson:

Den äldre 30" heter "Dell UltraSharp 3007WFP-HC " men vad heter den nya kommande modellen?

Som jag uppfattat det så heter den gamla modellen Dell UltraSharp 3007WFP och den nya Dell UltraSharp 3007WFP-HC. Men Dell är långtifrån mästare på tydlighet...

Med tanke på att Dell sänkt priset rejält på den gamla modellen inför släppet av den nya så är det kanske inte så dumt att köpa den gamla modellen ändå? Framför allt om pengar är viktigare än tekniska specifikationer...

1
Bevaka tråden