Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Max upplösning MacBook?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kollar man runt lite ser man att andra bärbara datorer med samma grafikchip stödjer högre upplösningar än MacBooken, tex HP:s klarar 2048 x 1536 i Windows XP. Hur är det med MacBooken, klarar den samma upplösning som HP:s bärbara i Windows? Är det "bara" i OSX som upplösningen är begränsad till 1920x1200 och kan det då vara möjligt att hacka sig förbi den begränsningen?

Sitter förresten just nu med en tre år gammal Toshiba med integrerad 32 mb grafik, och den klarar ledigt 2048 x 1536 (nåt trident-chip).

Skilladen mellan 2048 x 1536 och 1920x1200 är inte så stor, mest att det ena är bredbild och det andra inte... Men i alla fall?

2048x1536 är en Dual-link-upplösning. Funkar inte oavsett OS på Macbook. Kräver häftigare grafikkort.

  • Medlem
  • 2006-11-14 15:43

Den kan mycket väl klara högre upplösningar analogt. Det gjorde min iBook i alla fall. Fast jag vet inte hur bra det blir att köra en 30" LCD analogt.

Alla plattskärmar är digitala. Går inte att köra analogt. Kan inte heller tänka mig att du kan krama ur en DL-upplösning ur en gammal vga-signal.

Vilken upplösning klarade din iBook?

  • Medlem
  • 2006-11-14 16:12
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Alla plattskärmar är digitala. Går inte att köra analogt. Kan inte heller tänka mig att du kan krama ur en DL-upplösning ur en gammal vga-signal.

Vilken upplösning klarade din iBook?

Det finns många platta skärmar som bara har VGA. Dessutom finns det många analoga "tjockskärmar" med extremt hög upplösning, så jag dristar mig nog att påstå att du har fel.

Jag minns inte exakt, men jag tror att den klarade 2048xnågonting, men jag har aldrig haft en skärm som klarat den upplösningen.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Alla plattskärmar är digitala.

Nja LCD skärmar är väl egentligen analoga? Men digitala interface används för att förenkla det hela, tyvärr så har ju vissa digital standarder problem med höga upplösningar. Därför ersätts t.e.x. DVI mot modernare standarder.

Ursprungligen av Simon Templar:

Nja LCD skärmar är väl egentligen analoga?

Öhum... inte i min världsbild.

Har som sagt en Toshiba-laptop och en 21 tums "tjockskärm", den kombinationen klarar 2048x1536 utan vidare via vga-kabel. Den har som sagt några år på nacken och klarar inte 3d på nåt sätt. Och HP:s bärbara med samma grafikkort och c2d-processor som MAcBooken klarar denna upplösning. Nåväl, jag får väl återkomma med hur det funkar när jag fått hem min *längtar*.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-14 23:37

Skulle inte högre upplösning ge sjukt små ikoner på den där lilla skärmen.
Tycker redan att det är svårt att läsa på den i högsta upplösningen utan att "zooma".

Ursprungligen av Jordi:

Skulle inte högre upplösning ge sjukt små ikoner på den där lilla skärmen.
Tycker redan att det är svårt att läsa på den i högsta upplösningen utan att "zooma".

Klart det skulle. Men till våren kommer Leopard och fixar det hela, som vi vet.

Ursprungligen av Jordi:

Skulle inte högre upplösning ge sjukt små ikoner på den där lilla skärmen.
Tycker redan att det är svårt att läsa på den i högsta upplösningen utan att "zooma".

MacBookens egen skärm ska bara köras i dess egen upplösning, det är externa skärmar jag vill kunna kräma så mycket som möjligt ur. Men visst, i praktiken har detta ingen betydelse om man ska köra platt eftersom 23"-skärmar passar MacBooken perfekt och 30"-skärmar ligger väl över vad man kan förvänta sig att kunna klara av.

  • Medlem
  • 2006-11-15 00:14

I slutändan är ju all ljud och bild analog, för att kunna kommunicera med oss analoga människor.

1
Bevaka tråden