Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skapar jag ett forum?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver lite hjälp här,
Jag behöver kunna slänga upp ett forum lite snabbt på en sida,
jag vet att mitt webbhotell stödjer detta men hur gör jag?
extremt tacksam för hjälpsamma svar!
/Anton silver

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-14 20:49

Börja med att ladda ner t ex PunBB. Du får tag på en ZIP-fil som du öppnar. Flera nya filer kommer då att packas upp. I mappen som skapas finns en mapp som heter upload. Den byter du namn på till något passande, t ex punbb eller forum. Ladda därefter upp den mappen till servern som du ska ha forumet på.

Därefter går du till adressen där du la mappen du nyss laddade upp. Du bör få ett meddelande att config.php inte finns. Tryck på länken till install.php och fyll i uppgifterna såsom databasuppgifter och dina kontouppgifter. Tryck på Start Install längst ner på sidan då du fyllt i uppgifterna.

Därefter få du ut en del kod som du ska kopiera och lägga i en fil du kallar för config.php. Ladda sedan upp den filen till mappen du tidigare laddade upp. Därefter är forumet installerat och klart och du kan besöka det på länen längst ner på den sidan.

Okay, tusen tack
Jag ska ge mig på det och prova, så får vi se hur det går,
annars kommer jag tillbaka/Mvh

Efter att jag fyllt i uppgifterna för installation av PunBB händer inte så mycket, när sidan laddat klart är den bara vit. Jag antar att det är något fel med uppgifterna till vart forumet ska installeras. Jag är lite osäker på om jag bara ska skriva i database name i rutan med samma namn, för det är väl där forumet kommer att installeras?

Börja med att se till att en databas finns som du kan använda. Om du anlitar ett webbhotell brukar den funktionen finnas i webbhotellets kontrollpanel.

Under database type ska det troligen vara "MySQL Standard" eller bara "MySQL" du ska välja.
Database server hostname är vad databasservern heter. Det hittar du troligen också i kontrollpanelen. Det kan vara mysql.dindomän men kan också i vissa fall vara localhost.
Database name är namnet på dtaabasen du skapat tidigare.
Database username och database password är inloggningsuppgifterna för att komma åt databasen.
Table prefix behöver du inte bry dig om om du kan använda flera databaser, men det kan vara bra att skriva t ex "punbb_" i det fältet.

Man kan säga att allt som du ska fylla i innan "Administration setup" är information som du måste ha reda på innan och som PunBB behöver för att hitta rätt databas.

Uppgifterna efter Administration setup är de som talar om vilka det första anvädnarkontot ska ha som användarnamn och lösenord. De bestämmer du själv beroende på vad du vill ha.

Här är ett exempel på config.php. Öppna i valfri textredigerare, men jag brukar föredra Smultron. Ändra de delar som behövs och ladda upp filen till samma mapp du laddade upp tidigare.

Jag har arkiverat den som zip-fil. Så du måste packa upp den först på samma sätt som med PunBB-filen.

Om du skrivit in fel uppgifter då du startar installationen bör du få ett meddelande i stil med "Unable to connect to MySQL server". Om du får upp sidan där du får en text som du ska klistra in i filen config.php så gick installationen som den skulle. Problemet kan i så fall vara att du inte har config.php på rätt ställe.

Bör jag öppna speciell port?

Det gick bättre nu. får istället upp texten;
The file 'config.php' already exists which would mean that PunBB is already installed. You should go here instead.

klickar på 'here' men får felmedd. att sidan inte kan visas pga;
förlorade nätverksanslutning” (NSURLErrorDomain:-1005)

Portar ska du inte behöva bry dig om, och One.com ska inte ha några problem med PunBB.

Ursprungligen av antonsilver:

Det gick bättre nu. får istället upp texten;
The file 'config.php' already exists which would mean that PunBB is already installed. You should go here instead.

Det meddelandet får du då du försöker köra installationsskriptet igen. Testa att gå till samma adress men ta bort delen som heter install.php så att du går till den mapp du bytte namn på och laddade upp som innehåller PunBB.

Kanske bör nämna att jag har b-one.se (numera one.se) som hotell

Japp, den heter /forum/ men samma sak där,
"sidan kan inte visas". Jag har kollat så att alla uppgifter stämmer, men samma sak.
har du lust får du mycket gärna kolla det åt mig om jag skickar inlogg uppgifter
till servern till dig? Vore underbart i så fall..

Jag har tagit en kort titt på problemet och nu ska det fungera om du går till forum-mappen i webbläsaren. Se mer i detaljerna jag skickat dig i ett PM.

Björn Leander
Du är en genomhygglig människa, har följt den här strängen och är imponerad över din insats!
Tänk om alla hjälpte sina medmänniskor på samma sätt!

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-12-06 13:44

ändringar

Hej, tack så mycket för all info Markus K, jätte bra vägledning. Jag undrar är det svårt att ändra utseende på phpBB, så som att kanske centrera innehåller så att det inte är vänsterställt osv. antar att det har mycket med kodning att göra, vilken nivåa pratar vi om? tack så mycket på förhand.. //vedo

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-30 19:44

Otroligt bra tråd att följa om man som även jag håller på att lära mig lägga upp ett punbb forum. Även jag har hamnat i en frågeställning som jag inte kunna lösa, forumet är installerat fram till att man ska lägga in en Config.php fil, när jag gör detta och uppdaterat filezillan finns denna kod som jag lagt in i filen även på forumadress, varför ligger scriptet/koden här samt vad har jag gjort för fel?

tack på förhand!

  • Medlem
  • 2008-09-05 00:35

99.se template

det finns ingen möjlighet att ladda hem / köpa 99.se´s template ?
Älskar utseendet, fast skulle vilja göra ett forum med liknade utseendet
(jag har vbulletin med license)

1
Bevaka tråden