Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte radera filer i papperskorgen - fast de inte finns där

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-20 18:04

Försöker tömma papperskorgen, får intressant svar: det går inte för att filen xxxxx är används/ är låst. Trycker på knappen fortsätt, får nytt meddelande: det går inte för att filen yyy används/är låst. Så där håller den på, den räknar upp rätt många filer som används/är låsta.

Det intressanta är att de där filerna finns inte alls i papperskorgen. De har förvisso funnits en gång för mycket länge sen, men nu finns det bara några tomma mappar (ingår i ovannämnda uppräkning) som jag heller inte kan bli av med.

Knepigt nog så påstår "Visa info" att mapparna har flera kb innehåll, fast de inte visar upp ngnting när man klickar på dem.

Finns det något sätt att tvinga papperskorgen att tömma allting no matter what?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-20 18:15

Avsluta alla program och prova.
Eller använd Cocktail - eller gör det via Termnalen.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-20 18:52

Leta upp filen i papperskorgen och lås upp den Hint: äpple-i

Fungerar inte det är den en lång harang via Singe user läget. http://applejack.sourceforge.net/
borde dock lösa problemet. Annars gör du en google på felmeddelandet så hittar du nog svaret.

Tips 1: Håll nere alt när du väljer töm papperskorgen, då ska den göra det tvingande.

Tips 2:
Terminalvägen:
cd /Users/DITT ANVÄNDARNAMN/.Trash
Se till att katalog ändringen fungerade genom att skriva:
pwd
Då ska det skrivas ut:
/Users/DITT ANVÄNDARNAMN/.Trash

Skriv då
sudo rm -rf *
Skriv in ditt admin lösenord.

Hoppas det hjälper.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-20 21:26
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Tips 1: Håll nere alt när du väljer töm papperskorgen, då ska den göra det tvingande.
Hoppas det hjälper.

Ha! Människan segrar över maskinen, tack, Mattias!

Tackar också. Detta har varit ett irritationsmoment en längre tid. Hålla ned alt vid tömmning av papperskorgen funkade perfekt.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Tips 1: Håll nere alt när du väljer töm papperskorgen, då ska den göra det tvingande.

Tips 2:
Terminalvägen:
cd /Users/DITT ANVÄNDARNAMN/.Trash
Se till att katalog ändringen fungerade genom att skriva:
pwd
Då ska det skrivas ut:
/Users/DITT ANVÄNDARNAMN/.Trash

Skriv då
sudo rm -rf *
Skriv in ditt admin lösenord.

Hoppas det hjälper.

OBS!!
Frågan är om detta är så bra, detta raderade ju hela min användare! Det ser jag inte nämnt här innan. Nu är all min musik, bilder osv borta som jag inte hunnit backupa än.

Ursprungligen av Darten:

OBS!!
Frågan är om detta är så bra, detta raderade ju hela min användare! Det ser jag inte nämnt här innan. Nu är all min musik, bilder osv borta som jag inte hunnit backupa än.

Då gjorde du inte så som Mattias Hedman beskrev det, du gjorde något annat.
Antar att du inte fick några felmeddelanden på vägen då, för då skulle du ha avbrutit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-25 14:00

Jag använde detta tipset -------
Tips 2:
Terminalvägen:
cd /Users/DITT ANVÄNDARNAMN/.Trash
Se till att katalog ändringen fungerade genom att skriva:
pwd
Då ska det skrivas ut:
/Users/DITT ANVÄNDARNAMN/.Trash

I denna tråd, måste man sedan återställa så att man återigen får frågan om man vill tömma papperskorgen?

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-25 14:50
Ursprungligen av Tangen:

Jag använde detta tipset -------
Tips 2:
Terminalvägen:
cd /Users/DITT ANVÄNDARNAMN/.Trash
Se till att katalog ändringen fungerade genom att skriva:
pwd
Då ska det skrivas ut:
/Users/DITT ANVÄNDARNAMN/.Trash

I denna tråd, måste man sedan återställa så att man återigen får frågan om man vill tömma papperskorgen?

/Tangen

Kommandot ändrar inga inställningar - det tvångsraderar alla filer i Papperskorgen.

Det finns ett litet Script som heter "Force Empty Trash" som tar både synliga och osynliga filer oavsett vem som är ägare. Sök på Gooooogle.

Krister/AKL

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-25 16:55

Varför gå ut i den stora världen när allt finns här på 99Mac.se.
Sök här, och du skall finna.

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-25 18:01

kalas, tack för hjälpen när man är term wannabe

Tjo!

Har också detta problemet. men saken är att om jag gör som Mattias H säger i terminal läge så får jag ett medelande No such file or directory. Och kör jag "Force Empty Trash" programet så säger det de samma. VARFÖR? Blir tokig!!!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-11 10:58

@Darten: Skrev du verkligen som det står ovan? cd byter till den mappen du anger, och det slutar på .Trash. Det är papperskorgen. Gör du då en rm (Remove) så är det bara papperskorgen som töms. Har du tömt hela din användarmapp måste du ha skrivit fel.
Att använda Terminalen är inte så bra om man inte är van, vet vad man gör. Och att göra det utan att ha backup är inte heller så bra...

Edit: keptang är för snabb

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-08-12 11:17

Ett annat alternativ är att ta reda på vilken process som använder den aktuella filen och slå ihjäl den:
lsof | grep <filnamn>

Sen när det gäller att köra rm -rf * så bör man vara ytterst försiktig, speciellt när man försöker köra det som root! En felplacerad asterisk så kan hela filsystemet ryka. Personligen så skulle jag nog kört rm -rf /Users/användarnamn/.Trash då det är mer felsäkert. Har man skrivit fel någonstans så får man ett felmeddelande om att katalogen inte finns istället för att radera fel grejer. Katalogen .Trash kommer ju skapas igen när OSet behöver den. Det går ju också köra .Trash/* men detta är också lite riskablare om man råker få in i ett mellanslag innan stjärnan. Är man en van terminalanvändare så är ju inte detta några större problem, men för någon som aldrig har använt den innan kan det lätt smyga sin in något litet tecken fel som ändrar hela kommandot.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-12 11:22

Håller helt med dej, men Matias Hedman skrev också "pwd" som ett kommando, och då ser man ju var man står just då.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-08-12 17:42
Ursprungligen av kenjon:

Håller helt med dej, men Matias Hedman skrev också "pwd" som ett kommando, och då ser man ju var man står just då.

Absolut, men för ovana terminalanvändare tror jag inte att det är tillräckligt. Sen ska man rent allmänt akta sig för att köra kommandon man hittar på nätet om man inte förstår vad de gör

1
Bevaka tråden