Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella drivrutiner från ATI till Imac med X1600 ?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-11-14 00:14

http://ati.amd.com/support/drivers/xp/radeonx-xp.html

Någon som vet om dessa drivrutiner funkar för X1600-kortet i min iMac när jag kör Windows via BootCamp, eller får jag nöja mig vad Apple handhar på drivrutins-CD'n?

/Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-23 15:09

Sist jag prövade fungerade det _inte_. Tyvärr. Hade velat kunna köra ATi Control Center för att rätta till aspect ratio när man lirar spel som inte stödjer Widescreen, men jag fick tyvärr avstå.

Men det var ett par månader sedan, kanske har skett en förändring någon stans.

  • Medlem
  • 2006-11-23 15:56

Någon som vet om något hänt som dess?

/Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-23 17:08

Hur är det med de drivrutinerna egentligen? Kommer de från ATI eller är det något som Apple har knopat ihop? Verkar ju onödigt att Apple skulle sitta och mecka när det finns drivisar från ATI eller?

  • Medlem
  • 2006-11-24 14:58

Någon?

/Fredrik

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-25 00:10
Ursprungligen av Nifo:

Någon?

/Fredrik

Jag har oxå letat men inte hittat några som passar, Enligt uppgift från nåt annat forum, så är ju ATI-kretsarna i Intel-mac'arna inte riktigt "orginal" utan lite "trimmade" jämfört med pc-standard kretsar...
Man är ofta lite jagad från Windows-världen att alltid ha de senaste drvrutinerna alldeles oavsett om det behövs eller ej...
Jag tycker att det funkar schysst med Apple-drivisarna (ja, eh, alltså bortsett från Koski's önskemål om ATI controlpanel)

Jag tror att det inte är som "vanligt" med Intel-mac'arna, utan de har "special-tunade" kretsar för att Apple vill vara vassare än "vanlig" pc-hårdvara.
Man är ju alltför bekant med windows/pc-miljöns instabilitet, och om stabiliteten med macarna bygger på att inte ha nya drivisar hela tiden... då är det OK (tycker jag)

  • Medlem
  • 2006-11-25 21:46

Tänkte på en sak...hmm..kan man inte bara installera kontrollpanelen, eller blir allt fel då?

/Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-14 10:11
Ursprungligen av Nifo:

Tänkte på en sak...hmm..kan man inte bara installera kontrollpanelen, eller blir allt fel då?

/Fredrik

Den vill helt enkelt inte starta. Den går att installera, men dyker aldrig upp.

Ursprungligen av Macsimal:

Enligt uppgift från nåt annat forum, så är ju ATI-kretsarna i Intel-mac'arna inte riktigt "orginal" utan lite "trimmade" jämfört med pc-standard kretsar...

Njaa....X1600-korten är ju nerklockade och ligger under rikthastigheterna (antagligen för att slippa värmeproblem). Men det går utmärkt att klocka upp en bit med hjälp av senaste ATi-tool.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-12-15 11:42

Antagligen är det bara enhetsID som skiljer, det enhetsID kortet i iMacen har finns inte med i drivrutinerna ifrån ATi. Kolla igenom de drivrutiner Apple har, i .inf-filen eller kolla i Enhetshanteraren vad för enhetsID etc. grafikkortet i iMacen har, editera sen .inf-filen till de nyare drivrutinerna ifrån ATi, borde fungera.

Öhh.. Jag har en 20" iMac Core2Duo. Och jag får upp (installerat via Bootcamp) ATI Catalyst Control Center (är det något annat kanske än det du är ute efter?)..

Där kan jag ställa in flerskärmsstöd, aspect ratio, accelering för spel etc..

  • Medlem
  • 2006-12-16 18:56

Men vi pratar la om OS X? *L*

/Fredrik

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-12-19 21:56
Ursprungligen av Nifo:

Men vi pratar la om OS X? *L*

/Fredrik

I WIndows på Mac-underforumet?

1
Bevaka tråden