Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läskigt/coolt? iSighttrick

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-13 22:03

Joseph Crawford har upptäckt en cool pryl. Den väcker dock en del säkerhetsfrågor. Jag vet att mycket säkerhetsmedvetna personer kopplar bort högtalare och mikrofoner, och numera även kameror från sina datorer.

Bilden visas endast lokalt, men om någon haft tillgång till maskinen kan ju även det vara en säkerhetsrisk!

Vänligen, Ylan

Himla roligt ju! Jag hoppade högt själv men insåg snabbt att det inte är någon fara. Testade att lägga in det på min egen blog och det gick ju hur enkelt som helst.

Det är för övrigt inte han som upptäckt det. Det är en ganska gammal grej som inte uppmärksammats förr i samma skala som nu.

Det finns inget "linsskydd" som man kan dra över/sätta på? Jag har tidigare funderat på det där, speciellt med många laptops inbyggda kameror och vet att människor kapat webkameror.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-13 22:29
Ursprungligen av ThomasT:

Det finns inget "linsskydd" som man kan dra över/sätta på? Jag har tidigare funderat på det där, speciellt med många laptops inbyggda kameror och vet att människor kapat webkameror.

Externa iSights har ju en sådan skydd. Annars är det bara att klistra opp en post-it lapp över iSighten då

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-11-13 22:41

Jag fattar inte...

Man måste ha en mac med kamera ansluten för att det ska funka. Inbäddad i sidan finns en QuickTime-film som bara tar videoströmmen från en iSight och visar den i en ruta. Det har ingenting med web/internet/nätverk/övervakning att göra. Funkar endast lokalt. Ingen säkerhetsrisk såvitt jag kan bedöma just nu, så länge ingen hackar in sig på din dator och gör fula trick med den.

Jag kan också meddela att Firefox inte gillade sidan, totalkraschade direkt efter laddningen. Någon annan med samma problem i FF (PC, 2.0)?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-14 10:27
Ursprungligen av ThomasT:

Jag kan också meddela att Firefox inte gillade sidan, totalkraschade direkt efter laddningen. Någon annan med samma problem i FF (PC, 2.0)?

Jag hade bara problem med FF2.0, segt, sävligt, fult och värdelöst... Länge leve Safari

Ursprungligen av ThomasT:

Jag kan också meddela att Firefox inte gillade sidan, totalkraschade direkt efter laddningen. Någon annan med samma problem i FF (PC, 2.0)?

Möjligen att det kan vara QuickTime för Windows som inte hanterar filmen på ett bra sätt. Jag är ingen programmerare men jag antar att den anropar Core Video, som endast finns i Mac OS X (10.4 och uppåt).

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-14 14:25

Hade inga problem med Firefox

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-11-14 17:48

inte jag heller... 2.0 fungerar prima:)

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-11-14 20:23

Rätt kul!
Funkar fint för mig i FF 2.0

1
Bevaka tråden