Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Port till SMTP-servern?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-07-09 12:51

Har OSX och AirportExpress. Ska installera min mail i klienten Mail.

Kan ta emot mail men när jag ska skicka klagar den på porten. Är det någon som vet vilken serverport man ska ange för utgående mailserver.
Antar att det är brandväggen i AirPorten som blockar..

Porten för SMTP är 25..

[EDIT]
Är det så att du använder rätt SMTP server, så du använder den som din opratör tilldelat dig?
För i dagens läge så är det ju många (nästan alla) opratörer som har blockat port 25 utåt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-07-09 14:04

Testar Port 25 med det fungerar inte..

Använder smtp.home.se som man ska använda enligt mailleverantören, skumt att mina inkommande fungerar men inte ut.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-09 16:20

Antagligen har din internetleverantör spärrat port 25. Du måste därför kolla upp vad internetleverantören har för SMTP-server och använda den för utgående post.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-18 16:59

smtp port

vet ni vilken port man skall använda om man kör med telia som bredbands leverantör men nytjar sprays email system?

Samma port men sprays mailserver, typ smtp.spray.se eller nåt.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-10-18 17:48

Vi bytte ISP på jobbet förra veckan (till Telia) och hade strul med utgående mail. Efter diverse försök så ringde vi support, och de meddelade att nya kunder numera uppmanas att använda mailleverantörens smtp. Kanske gäller detta enbart företag, vad vet jag. Hursomhelst så bytte vi till vår mailleverantörs smtp, och då funkade allt.

Här är iallafall en lista över olika SMTP:
* 3 - smtp.tre.se
* Algonet - smtp.algonet.se
* Bahnhof Bredband - smtp.bahnhofbredband.se
* BIP - smtp.bip.net
* Bredbandsbolaget - smtp.bredband.net
* Comhem - mail1.comhem.se
* Glocalnet - smtp.glocalnet.net
* Internet5 - mailhost.internet5.net
* Song - customer-relay.songnetworks.se
* Spray - smtp.spray.se
* Tele2 - smtpserver.swip.net
* Telenor - smtp.telenor.se
* Telenordia - smtp.telenor.se
* Telia - mail1.telia.com eller smtprelay1.telia.com.
* UPC/Chello - mail.chello.se
* Vodafone/Europolitan - smtp.euromail.se
(tack, Bluerange.se)

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-10-18 22:17

Använd alltid Internet/bredbands-leverantörens SMTP-server. I vissa fall krävs autentisering (ex spray).

Tilly_n: gör tvärtemot vad Johan S skrev. Telias smtpserver.

Chansa också på port 587.

Allt fler kunniga företag med mailservers låter även denna port vara öppen och då kan du skicka direkt och via din vanliga operatör även om du sitter i ett låst nät.

mailout.telia.com

Se denna tråd: http://www.99mac.se/internet/105231-kan-haemta-inte-skicka-teliamail-med-spray-internet.html

Med detta menar jag att informationen i listan ovan på olika SMTP-servrar är fel när det gäller Telia - de håller på och byter från de som står där till mailin.telia.com och mailout.telia.com. Har man bredband från Telia använder man alltså mailout.telia.com, har man bredband från Comhem är det deras utgående SMTP-server som gäller. Det är bredbandsleverantöreren som avgör vilken smtp-server man kan prata med och det är port 25 och deras egen utgående mailserver. Telia -> Telia, Comhem->Comhem, Spray -> Spray osv...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-10-18 22:52
Ursprungligen av Taz_1999:

mailout.telia.com

Se denna tråd: http://www.99mac.se/internet/105231-kan-haemta-inte-skicka-teliamail-med-spray-internet.html

Med detta menar jag att informationen i listan ovan på olika SMTP-servrar är fel när det gäller Telia - de håller på och byter från de som står där till mailin.telia.com och mailout.telia.com. Har man bredband från Telia använder man alltså mailout.telia.com, har man bredband från Comhem är det deras utgående SMTP-server som gäller. Det är bredbandsleverantöreren som avgör vilken smtp-server man kan prata med och det är port 25 och deras egen utgående mailserver. Telia -> Telia, Comhem->Comhem, Spray -> Spray osv...

Det stämmer att listan inte är uppdaterad på ett tag, jag märkte det själv. Hursomhelst så så var det Telia som sa att vi inte skulle göra som man blivit lärd de senaste åren, utan istället använda mailleverantörens SMTP, och det löste problemet för oss. Ibland vet man inte vad man ska tro.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-19 00:47

knäckte problemet. En på nätverket hade blokerat portarna i följande ordning 25, 2525. skönt att ha det löste sig. man får köra med port 587 för att få det att fungera.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-13 21:12

Värt att nämna är att Comhem inte längre kräver autensiering för deras smtp-server. Har slitit min synthlugg ett bra tag innan jag på grund av detta inte fått denna mejl att funka.

1
Bevaka tråden