Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver du hjälp med FON?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Några fler här som har en FON Social Router (La Fonera) hemma hos sig?

Jag hade lite problem med att få min MB och den att komma överens, om någon har problem kan ni höra av er kan jag försöka hjälpa till.

Förtydligade rubriken.

Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-19 16:21

vilken vänlig själ!

FONs manualer är bara skrivna för Windows och deras support är obefintlig, men det är en trevligt tjänst. Om folk kunde se till att placera FON-routrar vid alla centralstationer i Sverige vore det toppen, kunde man skicka sin epost gratis när tåget stannar och slippa betala för SJ:s "Internet Ombord"!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-24 12:21

Jag har problem, jag kan bara logga in på fon-nätet , inte mitt egna.

En intressant/skum grej med La Fonera är att varken jag eller flickvännen kan ansluta till GMails SMTP-server längre. Jag på min iBook 12" med Mac OSX, thunderbird 1.5 och hon på en PC med Win XP, outlook express... Innan (med kabel) kunde vi ansluta och skicka genom SMTP-servern utan det minsta problem, men nu är det stört omöjligt.
Som ovan nämnt är det stört omöjligt att få nån slags klarighet i var felet kan ligga då support och hjälp från instruktionsböcker, FON:s forum och google lyser med sin fantastiska frånvaro.
Kan någon kunnig själ här bistå med ledtrådar till detta prekära lilla problem?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2006-11-01 18:58

Yay! Hade Julafton idag.. Både min WD My Book Essential 250GB och La Fonera kom idag..

Men till saken. Jag lyckades verkligen inte komma in på Privata nätet.. den sa antingen att jag har fel "WPA-lösen" eller att det blev nån form av error när den skulle ansluta.
Jag sitter då alltså med en MB å försökte styra upp detta...

Lösningen:

Koppla La Fonera direkt till datorns Ethernet-port.
Låt TCP/IP på datorn stå på DHCP.
Öppna webläsare och gå in på 192.168.10.1
Anv: admin, Lösen: admin (om du inte ändrat via FON sidan)
Gå in på Private Wifi och ändra Authentication från Mixed till bara WPA2.
Ändra även Cipher till TKIP.

Nu kan du ansluta till Privata Wifi med MBn.

Tråkigt nog har La Fonera inga portforwarding (NAT/DMZ) möjligheter än. Men sourcen till firmwaren släpptes ju idag (1/11) så de kommer väll förhoppningsvis snart.

Senast redigerat 2006-11-01 21:25

Pjaer: Du måste uppdatera Mac OSX, det verkar var en OS-bugg, WPA Personal-nät går inte att ansluta till verkar det som.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-11-24 12:14

Har ni haft nytta av FON något än? Är det lönt att skaffa? Routern är ju gratis nu men finns det någon hållhake?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-24 13:17
Ursprungligen av frukt:

Routern är ju gratis nu men finns det någon hållhake?

Hållhaken kanske är att det avtal du har med din internetleverantör förbjuder dig att själv erbjuda IP-access till andra. Läs ditt avtal noga om du vill följa det.

Ursprungligen av pesc:

Hållhaken kanske är att det avtal du har med din internetleverantör förbjuder dig att själv erbjuda IP-access till andra. Läs ditt avtal noga om du vill följa det.

Det är nog inte många bredbandsleverantörer som tillåter att man delar med sig av sin internetlina. Jag känner bara till en enda, Labs2/Bredband2, som för övrigt erbjuder sina kunder en gratis Fon-router.

Sen är väl frågan hur många av dem som inte tillåter det som verkligen kommer att göra något om de upptäcker att du har gått och blivit en Fonero, eller vad det heter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-11-27 12:42

Beställde routern medans den var gratis.
Men förstår inte riktigt hur det funkar än..

Just nu har jag ju ett bredbandsmodem som är kopplad till min trådlösa D-link router

Så nu kan jag ersätta min D-link med La Fonera, eller vad den nu heter ?

Funkar den routern för mig som min D-link router nu gör?
Tex kopplad på mitt Airport express?

Ursprungligen av Danne82:

Beställde routern medans den var gratis.
Men förstår inte riktigt hur det funkar än..

Just nu har jag ju ett bredbandsmodem som är kopplad till min trådlösa D-link router

Så nu kan jag ersätta min D-link med La Fonera, eller vad den nu heter ?

Funkar den routern för mig som min D-link router nu gör?
Tex kopplad på mitt Airport express?

Du pluggar in La Fonera på en ledig LAN-port på din router. Du får nu två nya SSIDn, en som heter FON_AP och som är publik och en som heter MyPlace och är din egen och är skyddad. Fördelen med La Fonera är att den har mer effekt än de flesta andra trådlösa accesspunkter och signalen når längre. Exempelvis har den mkt mer kräm än min Linksys WRT54GL.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-12-01 14:59

Så om jag fattat detta rätt:

Bredbandsmodem till min D-link trådlösa router, sen vidare med en kabel till La Fonera från D-linken?

Blir det som två olika trådlösa nätverk i lägenheten då? ett från D-linken som jag kör nu och ett från La Fonera?

Japp, precis så. Du får faktiskt tre SSIDn, som jag skrev ovan. Du kan använda vilket SSID du vill. Fördelen med La Fonera är att den har en mkt starkare signal än din D-Link.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-12-01 19:28

OK! och sen går jag gå in på min AirportXpress och ändra så det ansluter till min Fon antar jag.

Tack för hjälpen! hoppas den kommer snart bara.. 2 veckor sedan jag beställde nu.

Precis! Du får den nog om en vecka.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-05 09:42

Nu kör Fon en kampanj där du som redan är registrerad får "invites" för att värva kompisar. Personen du värvar får en gratis La Fonera-router.

Gå in på din "user zone" så ser du bannern.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-05 12:23
Ursprungligen av rhesus:

Nu kör Fon en kampanj där du som redan är registrerad får "invites" för att värva kompisar. Personen du värvar får en gratis La Fonera-router.

Gå in på din "user zone" så ser du bannern.

Bjud in mej då! hihi

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-05 12:44
Ursprungligen av perkaby:

Bjud in mej då! hihi

Sorry jag har slut invites för tillfället, men det kanske finns någon annan 99-macare som har en över

  • Medlem
  • Skara
  • 2007-01-18 11:25

Hrrm, ja, apropå invites till fonera ^^

Jag kan erbjuda gratis nätverk till alla som hälsar på
En invite per person gör väl att man inte skickar till vemsomhelst, som gmail.

Fonera verkar faktiskt bra, speciellt att det är globalt!

La Fonera + Airport Express?

Funderar på att köpa en la fonera men undrar hur den funkar tillsammans med airport express (vill fortfarande streama musik med itunes och använda skrivaren trådlöst)?

Någon som lyckats med att koppla ihop dem?

Bor förresten nära järnvägen i Malmö, så ifall jag samtidigt skaffar mig en riktad antenn (från FON:s webshop) så drar jag mitt strå till stacken

Funkar perfekt.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-04-02 23:34

Mail och googles gMail fungerar inte för mig heller sedan jag var tvungen att koppla ur d-linken som strulade och bara köra på min la Fonera...

Finns det någon lösning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-04 19:47

Fick en invite av en kompis som jag genast utnyttjade, den 24 Januari beställde jag min Fonera gratis. Dock har den inte levererats än. Men men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!

1
Bevaka tråden