Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac granskar Mighty Mouse

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-10-15 13:21

Skrollknappen är ju omöjlig att få ren när den väl en gång blivit nedsmutsad! Min mus har helt slutat skrolla neråt, men alla andra håll går fint. Har försökt rengöra genom att rulla den upponer moten halvfuktig trasa, men ingenting hjälper. Vad göra?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-17 00:38
Ursprungligen av Anders Båth:

Skrollknappen är ju omöjlig att få ren när den väl en gång blivit nedsmutsad! Min mus har helt slutat skrolla neråt, men alla andra håll går fint. Har försökt rengöra genom att rulla den upponer moten halvfuktig trasa, men ingenting hjälper. Vad göra?

Smidigaste är att fukta en NY wettex-trasa, och krama ur den totalt. Lägg den på ett plant underlag.. Vänd på din Mighty Mouse, och "scrolla" kulan men denna gång med tyngd länge mot den fuktiga trasan i cirkelrörelser.

Det skall gå. Annars får du blåsa rent optiken.

Det är optik som läser av kulan, och det är ett ljudchip som klickar (ingen plastbit här inte)

Något som är ganska kul med mighty mouse, är att exposé-knapparna på sidan slutar klicka vid antryckning om du lyfter musen från underlaget.

Musen är mer avancerad än vad folk tror!

Ursprungligen av Anders Båth:

Skrollknappen är ju omöjlig att få ren när den väl en gång blivit nedsmutsad! Min mus har helt slutat skrolla neråt, men alla andra håll går fint. Har försökt rengöra genom att rulla den upponer moten halvfuktig trasa, men ingenting hjälper. Vad göra?

Samma problem här. Det enda trick jag inte testat är tryckluft på flaska.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-12 22:16
Ursprungligen av Anders Båth:

Skrollknappen är ju omöjlig att få ren när den väl en gång blivit nedsmutsad! Min mus har helt slutat skrolla neråt, men alla andra håll går fint. Har försökt rengöra genom att rulla den upponer moten halvfuktig trasa, men ingenting hjälper. Vad göra?

Sista räddningen är "mun-mot-skrollkula-metoden".
Det är bara att hoppas att alla som har använt musen har haft rena händer.
Sätt läpparna runt kulan och blås utav f-n!
Det är nog ett säkert sätt att skjuta problemet framför sig, smutsen verkar bara hamna
ännu längre in i musen, en dag lägger den säkert av eller börjar brinna pga det...

PS. Vad var det jag sa? #57

Ursprungligen av MigueI:

Ang. "scrollkulan".
Så tycker jag att det ser ut som om smuts och damm kan ta sig in i de smala springor runt kulan,
vilket kanske leder till att "scrollkulan" blir knepig att använda, precis som gamla möss med kulor under.

I så fall hoppas jag att man kan ta isär musen och göra rent "scrollkulan", eller?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-12 23:23

Ja, Apple borde göra en lucka underst eller något liknande så att man kan komma åt skrollkulan!!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-15 13:35

Kontakta Apple och ser vad dom säger?

//Adam

Tryckluft på flaska, blås försiktigt vid scrollbollen.. *pssh, pssh*. Klart! Funkade för mig.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-15 16:59

Smaaaaaaaaaaaaaaaart.

Hur lång batteritid kan man räkna med på den trådlösa varianten?

And I would beg to differ...
Scrollen är helt omöjligt, det håller jag om till fullo.
Har samma problem som Anders.

Och Exposéknapparna fungerar alldeles utmärkt även om man lyfter musen från underlaget.

Det är dessutom skiitjobbigt att behöva lyfta ena fingret hela tiden. Eller, inte jobbigt, men eneverande och störigt.
Det spelar ingen roll hur avancerad musen är om den inte fungerar som den ska.
vad är det för mening att kunna flyga om man inte kan landa?

3 av 5 möjliga.

Annars är den verkligen skitskön, och snygg design, som vanligt.
tycker den ligger riktigt bra i handen också.
Min tumme ligger precis på Exposé-knappen när jag lägger handen på naturligt.
Splendid.

Jag har så att OSX lägger alla fönster bredvid varandra, och sen när man trycker igen så kommer man till rätt fönster. Skitbra multitaskingfunktion alltså. Går nästan lika snabbt som alt-tab av en datornörd-stämplad (Myself) användare.

  • Medlem
  • 2006-11-09 22:51
Ursprungligen av RockyMontana:

Jag har så att OSX lägger alla fönster bredvid varandra, och sen när man trycker igen så kommer man till rätt fönster. Skitbra multitaskingfunktion alltså. Går nästan lika snabbt som alt-tab av en datornörd-stämplad (Myself) användare.

Hurdå bredvid varandra? I Exposé? Kan man styra det?

Haha, man ska väl börja recensioner med piss-skiten och sen avsluta med guldkornen?

Aha, ja, alltså, fönstren zoomas ju ut, sen pekar du bara över rätt fönster och klickar eller trycker in samma knappar igen (jag gör det sista, snabbare att nästan dubbelklicka än att byta klickfinger hehe), så kommer rätt fönster överst.

  • Medlem
  • 2006-11-10 06:51

okej, jag trodde du kunde bestämma hur de ritas upp. Mina hamnar alltid huller om buller...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-25 11:15

Har sett andra möss som har skrollhjul vid tummen. Hur ergonomiskt och funktionellt vore det om skrollbollen på Mighty Mouse satt vid tummen ungefär?

Om vanlig placering av skrollhjul/boll ska vara ergonomiskt, får man använda långfingret medan man bibehåller pek- och ringfinger vid respktive knapp/sida.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-10 15:17

Jag står i valet och kvalet mellan MM och MS Comfort Optical Mouse 3000. Har haft en Intellimouse Explorer 4 men nu tycks mekanismen i vänsterknappen ha blivit utsliten (som jag skrivit i en annan tråd). Någon som har testat MS Comfort Optical Mouse 3000?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-10 16:02

Ska du verkligen köpa en MS mus?

Köp Logitech i alla fall, hjälp till med att göra Microsofts hårdvadutillverkning olönsam!

Ska ju iofs jag.

Ursprungligen av bossep:

Jag står i valet och kvalet mellan MM och MS Comfort Optical Mouse 3000. Har haft en Intellimouse Explorer 4 men nu tycks mekanismen i vänsterknappen ha blivit utsliten (som jag skrivit i en annan tråd). Någon som har testat MS Comfort Optical Mouse 3000?

kör en sån just nu på min mini, och den är helt okej, jag växlar mellan den och en mighty för jag får lie ont i handen av för mycket mighy-användande då är det skönt att växla till en annan mus ett tag.

På tum-knappen har jag lagt in expose-funktionen att visa alla fönster funkar nästan bättre än på mighty då ms-musens knapp är lättare att trycka på..

överlag en mycket trevlig mus!!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-10 20:05
Ursprungligen av Gusten68:

kör en sån just nu på min mini, och den är helt okej, jag växlar mellan den och en mighty för jag får lie ont i handen av för mycket mighy-användande då är det skönt att växla till en annan mus ett tag.

På tum-knappen har jag lagt in expose-funktionen att visa alla fönster funkar nästan bättre än på mighty då ms-musens knapp är lättare att trycka på..

överlag en mycket trevlig mus!!

Du alternerar alltså mellan MM och MS Comfort...?

Ursprungligen av bossep:

Du alternerar alltså mellan MM och MS Comfort...?

Jajamen och det funkar faktiskt att ha bägge drivrutinerna installerade och bara byta mellan mössen, det enda jag behöver göra när jag byter är att tala om vilken knapp som ska göra vad med exposé, knapp 3 är "flyttar sig" mellan musbytena. tror faktiskt det skulle fungera och ha båda mössen inkopplade samtidigt, men eftrsom det är så smidigt med usb så byter jag musen "fysiskt" i kontakten också

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-10 18:17

Inte något beslut taget ännu. Någon Logitech du kan rekommendera?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-12 17:28
Ursprungligen av bossep:

Inte något beslut taget ännu. Någon Logitech du kan rekommendera?

Grymt bra mus - http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/SE/SV,CRID=2135,CONTENTID=12134&ad=emea_hppr_mxrev_nov06

Och varför i hela friden hatar folk Mighty Mouse för?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-11 12:57

Har 3 MM på jobbet och jag blir nästan alltid lika förbannad när jag använder dem! Och jag förbannar mig själv när jag köpte en BT MM hem till min lilla mini! Är en gammal PC användare som har använt 5 knappars mus otroligt länge (microsoft musen som finns på bild i den här tråden) och den klassar jag fortfarande som världens skönaste (vänsterhänt) och funktionella musen som finns på marknaden!

Men på senare tid (5 år) så har jag uteslutet gått över till ritbord och nu känns det otroligt konstigt att använda en mus! speciellt en mus som MM!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-13 10:49

Det är Apples dolda strategi för att sälja fler MM?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-23 08:12
Ursprungligen av bossep:

Det är Apples dolda strategi för att sälja fler MM?

Nä, Apple får ju byta ut en massa va dom musen.. Undrar om mus-divisionen på Apple går med förlust?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-13 10:50

Å andra sidan så är det inte möjligt att öppna och rensa MS IntelliMouse Explorer 4 heller. Vet inte hur det är med Logitech?

Fast de använder väl inte sensorer på det viset som MM visst gör?
Deras skrollar lägger inte av efter en månad?

Min MM fungerar ännu.

Har fastnat någon gång, men jag fick loss den.

Kanonmus, den bästa jag använt.

Alltså. Jag fick nu min pappas mighty mouse (gud vad töntigt namn.. :/) och kapplade den till mingamla g4 mini, det gick sådär. Inställningarna kommer upp som vanligt i systeminställningar, allt ser ut som det ska. Men även vad jag väljer på sidoknapparna och "rullningskulanknappen" så kan jag inte använda dom.. Det händer bara ingenting!? Och rullkulan kör alltid på högsta rullhastighet fast det står näst lägsta.
Vad tror ni? Kanske min användare som fått lite mycket skit i sig..

Den där Logitech MX Revolution verkar ju rågrym.
Jag har kört i flera år med en Macally iSweetNet som funkar riktigt bra (och den var billig) men nu hade jag inte tackat nej till en Logitech.

Bevaka tråden