Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prisvärd Begagnad iBook?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Har nyligen köpt en Mac Mini men är nu på jakt efter en Bärbar mac med....

Har hittat en iBook G4 Begagnad....

Tänkte då fråga hur pass prisvärd den är?

iBook G4
1.33 GHz PowerPC G4
512 MB DDR SRAM
60 GB Hårddisk
12,1 tums TFT skärm
Combo enhet (DVD RW/CD-RW)
Airport Extreme (Trådlöst nätverk)
Bluetooth
Mac OS X

Inköpt November - 2005

Säljaren begär 6000 kr för den... Är det dyrt eller ett bra pris?

Hur pass bra är den rent prestandamässigt? OBS skall enbart användas för lättare uppgifter såsom Internet, MSN, ordbehandling.....

Vore ENORMT tacksam för svar SNARAST!

Mvh Anjuna

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-13 15:41

hur bra är batteriet? jag köpte en näastan identisk dator, fast med 40GB HD istället, den jag skriver på nu, för 6k för 2 månader sedan eller så, och jag är nöjd

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-13 15:50

Det är inget klipp, men sådana hittar man ju sällan. Okej pris, men betänk att den är många gånger långsammare än en MacBook.

Du det vet jag inte Det e säkert skräp som på alla laptops men den ska va inkopplad i vägguttag mestadels om jag köper den liksom!!! Men det är säkert 1-2 h på den datorn e ju ändå mindre än 1 år!! Men du är nöjd med din? 512 mb minne räcker för dig då?! Du upplever inte den som slö med Tiger?

Sedan nya MB släpptes för en vecka sedan verkar det som om det kommit ut en del av modellen före så jag undrar om inte priserna är på väg ner. Om den nu inte är just denna modellen du vill ha

iBooken e ju smidigt liten.... men visst jag hittade en MB för 6000 på Blocket dock med en defekt skärm... men men men kan man hitta en beg. MB för 7-8 hade det varit najs!!

Jag tycker att priset ser rätt okej ut. Se dock till att du får med alla originalskivor som medföljde datorn så att du kan installera om Mac OS X om du vill det.

Priserna på iBook håller dock på att sjunka ganska kraftigt nu. Men om du behöver datorn nu och inte tänker lägga ut mer än så är det inte så mycket att fundera på.

Batterier kan vara i vilket skick som helst efter ett år. Jag har sett de som slitit ut ett batteri på ett halvår, men jag har också sett de som varit i näst intill originalskick efter två år. Det beror helt och hållet på hur man behandlar det.

512 MB är lite snålt. Hade denna 512 inbyggt från början har du en ledig plats att stoppa ner 1GB för ca en tusing. Ingår Tiger (10.4) eller är det bara Panther (10.3)?

Vad gäller batteriet kan du kolla om det är berättigat för utbyte enligt Apples återkallande av farliga batterier. Då får du ett nytt!

6000 låter lite dyrt då den kommer att stadigt rasa i pris i takt med att MB och MBP kommer ut på begagnatmarknaden.

Ursprungligen av johan_tanying:

512 MB är lite snålt. Hade denna 512 inbyggt från början har du en ledig plats att stoppa ner 1GB för ca en tusing. Ingår Tiger (10.4) eller är det bara Panther (10.3)?

Den iBooken har 512 MB direkt på logikkortet. En kortplats finns så maximalt kan man ha 512 + 1024 MB vilket ger 1,5 GB i arbetsminne. Den ska även ha med Tiger och troligen går den inte ens att starta i Panther.

Hmm ja du!! Jag vet inte, har inte haft kontakt med säljaren ännu, svarar inte.... frågar bara nu så jag inte gör en tabbe rent ut sagt....!!

Men okej prisras på iBookar.? då väntar jag helt enkelt! Och begagnade MB ute snart?

Nej jag är inte i behov utav en bärbar Mac (Har en 4 mån finfin CP (PC) Acer just nu plus Mac Minin, det är mest i Februari jag måste ha en Bärbar (Mac) vill inte ha med mig en PC när jag ska vara borta i 8 månader utomlands.... Kanske hittar man ett lämpligare alt. då?

tror ni inte att det är 2 x 256 mb då som sitter där? Så brukar det väl vara om jag inte är helt fel ute?! När jag ville köpa helt ny iBook i våras på Apple store så var det 2 x 256 mb och inte 1 x 512.... och jag anatar att det enbart finns 2 kortplatser eller?

Det finns bara en iBook-modell som hade 1,33 GHz PowerPC G4-processor och skärm på 12 tum. Den kom i mitten av 2005 och har enligt Apples specifikationssidor "512MB PC2700 (333MHz) DDR SDRAM; supports up to 1.5GB; 1 available expansion slot". 512 MB sitter fastlött på logikkortet och för att kunna ha 1,5 GB arbetsminne kan man väldigt enkelt montera in en sticka på 1 GB i den lediga expansionsplatsen.

http://support.apple.com/specs/ibook/iBook_G4_Mid_2005.html

Hmm helt plötsligt känns denna intressant trots den defekta skärmen hehe!! Kan väl inte va så dyrt att byta ut? Men ska man ändå ha den inkopplad till sin TFT skärm så spelar det nog ingen roll med en defekt skärm.... Fast nej jag vill ju vara portabel med!!! Men kolla in den

http://www.blocket.se/vi/10022758.htm?ca=23_11_s

6000 kr för iBook G4 är svindyrt tycker jag!
Särskilt som nu Macbook har uppgraderats och kostar 10795 kr!

Jag menar att priset ska ner minst en tusenlapp!
Då är det rimligare!

Ursprungligen av sventa46:

6000 kr för iBook G4 är svindyrt tycker jag!
Särskilt som nu Macbook har uppgraderats och kostar 10795 kr!

Jag menar att priset ska ner minst en tusenlapp!
Då är det rimligare!

Studentpriset är något i stil med 9700 kr. Med tanke på trådskaparens ålder kanske det är ett alternativ.

Sedan så har de nyare MB _mycket_ bättre skärm också (fat den gamla 12" är inte så dålig om man inte jämför med någon sida vid sida - allt är relativt).

Ja men jag har inte 9700 kr just nu!!

Det finns ju avbetalning!:)

Ursprungligen av sventa46:

Det finns ju avbetalning!:)

Dyrare sätt finns väl inte!
Om man bestämt sig för att inte köpa kontant (vilket jag inte med detta inlägg förordar) så kolla med banken om ett lån innan.

Det finns ju räntefritt!

Ok en avgift på 25 kr brukar dom ta ut per månad.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-11-15 10:06

Jag köpte en sådan dator ny för drygt 1 år sedan och har den fortfarande kvar. Vi har också en macbook i vår familj men ibooken känns inte långsam en anledning är kanske att jag kör med maximalt med minne. Men jag lovar du får en bra dator som håller ett tag till. Att surfa och skriva med och fixa med alla bilder + musik så är det en toppen dator den gör det den ska. Även när jag köpte datorn när den var ny så var det ju inte full fart på den då hade jag ju köpt en Powermac G5 så med det i bakhuvudet så får man en bra dator. Visst är våran Macbook trevlig och kan köra film i HD läge etc. Men med datorerna brevid varandra så är de rätt likvärdiga om man inte går på djupet och mäter prestanda.

Jag tycker att det är ett bra pris.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-15 11:27

Jag funderar på att sälja min iBook, men har inte riktigt bestämt mig ännu... jag behöver ingen ny och är jättenöjd med den, men den har stått oanvänd i tre månader nu och det känns som att den "går till spillo".

Det är en iBook G4, 14", 1.2GHz, 1.25GB RAM, Airport, DVD-brännare... En lysande blå pixel på ett ställe där det knappt märks. Vad skulle jag kunna tänkas få för den om jag skulle sälja den, tror ni?

Edit: Jag får förresten utan problem ut mellan 4 och 4 1/2 timme på batteriet.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-15 11:44

En klasskompis till mig säljer sin iBook här: http://www.99mac.se/saeljes/107596-s-billig-ibook-12-a.html

Kanske kan vara något?

Schysst Pris!

Och Nej avbetalning e jag inte så sugen på just nu eftersom jag inte har fast jobb!!

1
Bevaka tråden