Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netgear/MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

vet inte om jag är ute på hal is med att starta en ny diskusson om detta men, men!

jag kör trådlöst nätverk med en macbook pro till en netgear WGR614. jag har inte något ADSL utan riktigt bredband.

nu till min fråga: ibland när jag startar safari så står den bara och tuggar, kommer inte ut på internet. jag gör en omstart på datorn, fräshar upp nätverksinställningarna och startar safari igen. samma sak händer igen. testar nu min andra dator [powerbook G4, använder samma netgear], samma sak där, datorn står bara och tuggar. testar då min sonyericsson p990i med w-lan, samma säk även här, den hittar netgear och får signal när jag ska ansluta till internet så funkar det inte!
i nätverksinställningar står det att airport är aktivt och att jag är ansluten till internet!
har varit i kontakt med min internetleverantör och dom har inte haft några problem i mitt område, allt sänds ut som vanligt.

vad FAN är det som är fel?????

tacksam för svar | reklamkillen

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-13 12:15

Det låter som om någon felinställning i routern eller ett ev hårdvarufel i densamma.
Har det fungerat överhuvudtaget med någon dator via den routern?

oh ja! har kört ungefär ett år med dessa inställningar. min dotter kör en powerbook med trådlöst till samma router. jag kör även w-lan i min ericsson 990i-telefon via den routern!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-11-13 13:43

Förstår jag det rätt om jag säger att den fungerat i ett år, men helt plötsligt börjar den sakta men säkert strula?

yepp, alldeles rätt!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-13 14:12

Testa att starta om routern, nollställa den till fabriksinställningar och sedan konfigurera om den. Hjälper inte det så ring Netgear support och försök få den utbytt på garanti.

Jag hade för en tid sedan problem med min WGR614 att den helt plötsigt gav taskig hastighet ut på nätet. En omkonfiguration samt flytt av routerns placering till ett svalare ställe löste det problemet.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-11-13 15:09

Det är ett vanligt problem att routern blir överhettad och inte kan göra sina uppgifter på grund av värmeproblemen. Är routern placerad på ett sådant ställe, försök flytta den till ett svalare ställe.

Ett exempel med mig, min NetGear stod ovanpå mitt modem, flyttade sedan routern närmare fönstret och vips var det klart, inga mer problem sedan dess.

nja, den sitter i trappan mellan 1:a och 3:dje våningen utan någonting runtomkring!
får väl testa att nollställa till fabriksinställningar.

tack för hjälpen | reklamkillen

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-13 16:24

Hur gick det? Eller var jag lite snabb nu

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-11-13 16:49

Kör hårt! Så hoppas vi att fabriksinställningarna kan hjälpa dig för denna gång!

halloj

efter att ingenting hände när jag kopplade förbi routern, bara sladd rakt in i uttaget, och inget fungerade, så tog jag en irriterad kontakt med min leverantör. Döm om min förvåning när han säger att han ser min trafik när jag försöker gå ut på nätet. Han kan se min mac-adress och han kan se mitt tcp/ip-nummer, men jag kan inte komma ut på nätet!

Jag backar då datorn från 10.4.8 till 10.4.5 [två timmar] och tester sedan igen.
INGET HÄNDER!!!

ett nytt irriterat samtaltill min internet-leverantör, på morgonen idag eftersom dom han stänga supporten igår. Ingen lösning än!!!

  • Oregistrerad
  • 2006-11-14 14:03

När du kopplade direkt in uttaget, gjorde du en "förnya dhcp tilldelning"? Om du pratar med supporten kan du ju be dem att ta bort din IP/MAC adress från deras tabeller och prova att förnya dhcp:en ytterligare en gång.

nu har jag fått klarhet i problemet!
min internetleverantör avaktiverade min anslutning i fredags kväll när jag med hjälp av support installerade min grannes internetanslutning!
dom tog helt enkelt och avaktiverade mig, därför kom jag inte ut på nätet ända fram till idag på middagen när en tekniker var här hemma hos mig och kom på det!!!

är det klåpare som sitter på supporten?

I ditt fall verkar ju DHCP var det som ställer till det. Men det kan också vara värt att veta att Intel-macarna och W-lan fungerar dåligt sedan 10.4.8. Har du W-lan hemma kan det bli bättre om du inte krypterar (med WEP, WAP och allt vad det heter), i alla fall om man får tro vad som skrivits på nätet.
T.ex. (kolla även deras länkar till forum på Apple):
http://www.tuaw.com/2006/11/08/another-potential-fix-for-intel-mac-airport-station-problems/

så, vad du säger är att jag ska inte kryptera alls. eller?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-16 14:08

Om det trådlösa nätverket fungerar med krypteringen påslagen så är det självklart det säkraste. Så slipper du vara orolig för att medelsvensson tjuvlyssnar på din trafik och dina paket. Men fungerar nätet nu när de har aktiverat din anslutning?

allting fungerar som det ska, så jag kör nog med krypteringen på!

p.s tack alla som har hjälpt till

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 12:16

Jag har netgear router WGR 614 och vill sydda den med ett lösenord, hur gör man

1
Bevaka tråden