Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vanlig musmatta eller Optisk musmatta?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-12 18:39

Det är märkligt hur inköp av snart allting föranleder research. Det är inte bara att köpa. Nu jagar jag en musmatta med handledsstöd efter att ha använt mig av musmatta med löst handledsstöd.

Nu till frågan. Vad är skillnaden och fördelen med en s.k. optisk musmatta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-12 19:58

Det beror väl på om du har en mus med en kula som rullar, eller en optisk mus som "ser" underlaget svepa förbi.

Med en mus med kula vill man ha bra friktion mot underlaget. Det är väl därför musmattan uppfanns.

Med en optisk mus vill man ha ett underlag med en finmaskig "textur" av tillräckligt hög kontrast, så den optiska musen har något att "se". Helt enfärgade/blanka underlag kan fungera dåligt. Men om du har ett träbord fungerar nog en optisk mus bra utan musmatta alls.

Vad har du för mus?

Ursprungligen av pesc:

Men om du har ett träbord fungerar nog en optisk mus bra utan musmatta alls.

Träbord är sällan ett bra underlag för optiska möss. Ådringen i trät (jag utgår i alla fall från att det är den som är boven) får ofta muspekaren att hoppa iväg till en helt annan plats än den man själv tänkt sig. En lasermus bryr sig däremot inte om vad du har för underlag.

Annars har jag inte haft några problem med enfärgade musmattor i kombination med optiska möss. Musmattor med tryck på (som den Apple gav bort i samband med Pantherlanseringen) brukar dock kunna få muspekaren att sticka iväg helt utan förvarning.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-11-12 21:25

Håller på med en hel del finlir i photoshop och har därför testat lite olika varianter för att få bästa precision och slippa "ivägstickningarna". Ingen musmatta och träbord har nu fungerar klockrent för mig i ca 4 år (optisk mus).

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-12 22:15
Ursprungligen av Hallon:

Håller på med en hel del finlir i photoshop och har därför testat lite olika varianter för att få bästa precision och slippa "ivägstickningarna". Ingen musmatta och träbord har nu fungerar klockrent för mig i ca 4 år (optisk mus).

Det är samma här, alltså Photoshop. Det bästa i det läget är Wacom ritbord.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-12 21:22

Jag har haft en MS Intellimouse 4.0. Nu ska jag ha antingen en MS Optical Mouse 3000 eller en MM. Jag har ett vitt bord men också reklam musmattor som t ex NE's

1
Bevaka tråden