Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HD crash!

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-11-12 18:00

Helt oväntat idag startar inte min mac. Symbol blinkar för att den inte hittar OSX. Min hårdisk har alltså pajjat.
Jag körde in OSX skivan och bootade om, kommer fram till install-menyn och ser att endast min andra HD syns. Testar att rycka och dra i kablar för att kolla om allt sitter där det ska, ingen lycka.

Aldrig vart med om att en HD bara tvärdör???? Det är en Maxtor SATA 160GB, satt i vid lev. Jag har en G5 DP2.5Ghz

Är det nån som vart med om liknande? Och tror ni att det går att rädda datan, och vart i så fall? har ingen garati kvar.

/Angelo

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-12 18:50

Vet inte varför ingen vill svara. Det kanske beror på att det finns massor av trådar om samma ämne.

  • Medlem
  • 2006-11-12 18:57

Själv har jag inga goda erfarenheter av Maxtordiskar. Är crap i mina ögon, men det hjälper ju inte dig. Har vi tur så är det någon som har eftarenhet av just din disk och vet. Ibland är det bara ett kretskort man byter ibland är hela disken rostad. Har du googlat på hårddiskens modellnummer?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-12 19:14
Ursprungligen av Korsriddaren:

Själv har jag inga goda erfarenheter av Maxtordiskar. Är crap i mina ögon, men det hjälper ju inte dig. Har vi tur så är det någon som har eftarenhet av just din disk och vet. Ibland är det bara ett kretskort man byter ibland är hela disken rostad. Har du googlat på hårddiskens modellnummer?

Kollat runt hittar ingen info direkt

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-12 19:12

Jag har ändlöst med erfarenhet av kraschade diskar. Seagate. Det som räddat mig är DiskWarrior3. Vid köp av datorn skulle det vara obligatoriskt att köpa DW. Eftersom du nu inte har det och om du inte kan vänta till imorgon, så kan du återinstallera systemet. Bara systemfilerna. Radera ingenting!!!!

  • Oregistrerad
  • 2006-11-12 19:30
Ursprungligen av bossep:

Jag har ändlöst med erfarenhet av kraschade diskar. Seagate. Det som räddat mig är DiskWarrior3. Vid köp av datorn skulle det vara obligatoriskt att köpa DW. Eftersom du nu inte har det och om du inte kan vänta till imorgon, så kan du återinstallera systemet. Bara systemfilerna. Radera ingenting!!!!

Nej kan inte vänta, ska till göteborg och var meningen att jag skulle plocka ut filer innan Så jäkla typiskt....

Du säger återinstallera, jo det skulle jag gärna men som sagt HDn visar sig inte ens.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-12 20:17
Ursprungligen av bossep:

Jag har ändlöst med erfarenhet av kraschade diskar. Seagate. Det som räddat mig är DiskWarrior3. Vid köp av datorn skulle det vara obligatoriskt att köpa DW. Eftersom du nu inte har det och om du inte kan vänta till imorgon, så kan du återinstallera systemet. Bara systemfilerna. Radera ingenting!!!!

När du säger crashar, menar du då som i mitt fall att dem inte ens syns i systemet? Om DW klarar det så låter det nästan för bra att vara sant.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-12 19:18

Du kan också starta om datorn från installationsdisken och köra diskverktyg.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-12 19:28
Ursprungligen av bossep:

Du kan också starta om datorn från installationsdisken och köra diskverktyg.

Det var intressant. Det enda jag lyckas få fram när jag bootar med OSX skivan är installen. Min andra hårdisk syns där men den har varken tillräckligt med utrymme och så vågar jag inte lägga osx på den ifall den skulle sabba allt annat på den.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-12 19:31

Du har 'verktyg' högst upp i listan på en lista som rullas ner.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-12 19:32
Ursprungligen av bossep:

Du har 'verktyg' högst upp i listan på en lista som rullas ner.

ska kolla DIREKT!.... springer...*

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-12 19:33

Men du kommer åt Skivverktyg från menyraden när du bootat på systemskivan. Kolla om det hjälper, även om det är föga troligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-12 19:48

Jag håller på att installera om systemfilerna UTAN att radera någonting. Allra mest håller jag på att du inte gör någonting mer ikväll. Skaffa DW imorgon och kör det. Var beredd på att det tar flera timmar.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-12 19:52

Disc utility funkade inte. Varken att Verifiera eller "repair". "..Failed on exit" kommer fram bla.

DW verkar bra men jag måste få tag i filerna innan jag drar till götet imorgon. Tanken går mot att köpa en ny HD och köra en clean install OSX. Kanske denna? http://www.webhallen.com/prod.php?id=40781

Men innan jag gör det så vill jag kolla en sak till med er. Jag har även 2st externa Maxtor (aldrig mer Maxtor) USB 2.0. Även då jag kopplar in den så syns den inte vid booten. Testade med diskverktyg och knappen "mount" men funkade inte. Verifiera den funka dock. Om jag kan köra in osx på den externa löser jag mina problem för ikväll!! någon?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-12 20:55

Jag har precis haft en mapp med ett blinkande frågetecken. Körde DW och här är jag igen, tillbaka.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-12 20:55

Det funkade alltså????

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-12 21:27

Japp!
Vad jag inte begriper är varför jag får så mycket badboll? Processorn?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-13 10:40
Ursprungligen av bossep:

Japp!
Vad jag inte begriper är varför jag får så mycket badboll? Processorn?

Om din dator har kraschat och du får igång den och den är seg många baddbollar så r det troligt att din hårddisk är fysiskt skadad och då är det läge att säkerhetskopiera allt så snabbt som möjligt!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-13 11:55
Ursprungligen av acke:

Om din dator har kraschat och du får igång den och den är seg många baddbollar så r det troligt att din hårddisk är fysiskt skadad och då är det läge att säkerhetskopiera allt så snabbt som möjligt!

Hårddisken är 1 vecka gammal. Badbollarna är när jag jobbar i Firefox.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-12 21:42

Det tråkiga här är att jag nu har DW 3 men det är en dmg-fil så hur bränner jag den? Försökte lägga den på mitt usb minne med det går inte att få fram info från usb enheter. Det hade löst alla mina problem

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-12 21:45

Du laddade alltså ner den?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-12 21:48

yep. hade inte öppet på en söndag och här är det lite panik.. ajabaja.... Men som sagt går inte att bränna dmg filer på pc. Står nått i textfilen att man kan bränna i diskverktyg... men inget syns på ett usb medie, är det ingen som kan förklara varför??

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-12 22:12

Nu är jag svarslös? Det är i sådana situationer du önskar att du hade två macar.
DMG filer tillhör macvärlden.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-12 23:39

Blir väl en ny HD imorgon då. Sugit.. men men.... en HD kan alltid vara bra, har ju trots allt 4 datorer.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-13 00:05
Ursprungligen av Angelo:

Blir väl en ny HD imorgon då. Sugit.. men men.... en HD kan alltid vara bra, har ju trots allt 4 datorer.

o.O Behöver du alla? Har aldrig stött på en enda människa som haft mer än 2 datorer och verkligen *använt* alla. Inte illa menat

Vad jobbar du med? O.o

  • Oregistrerad
  • 2006-11-13 00:07

2 stat, en laptop och en mac. jag syncar ihop pc men macen i en midikedja i min studio. Ett bra sätt att kunna hantera väldigt stora bibliotek samtidigt utan att en dator storknar.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-13 10:32

Oj du milde!

  • Oregistrerad
  • 2006-11-13 11:10

tack för alla tips. Köpte en ny HD idag, håller på att installera OSX nu. Men om en vecka kommer jag hem och ska ta tag i den trasiga. Ni har varit jäkligt shyssta killar!! Tack!!

Skaffa en extern FW-låda till den trasiga disken. Lyckades få igån min döda 2.5"-disk från iBooken på det sättet.

Lycka till Angelo!

Vi borde nog knåpa ihop en guide för "Vad ska man göra när ens hårddisk har kraschat?" här på 99mac då det händer alla förr eller senare. De potentiella lösningarna för att rädda datat är inte helt självklara faktiskt.

Det är inte en fråga om hårddisken går sönder utan snarare när, tycker jag. Jag tror jag blivit av med fem stycken genom åren. Därför tycker jag inte nödvändigtvis man behöver tänka "Aldrig mer [märke]!" då SATA/IDE hårddiskar är färskvaror oavsett tillverkare. Ett par tillverkare har bättre "return rates" än andra, men på det stora hela så dör alltid en viss procent av alla IDE/SATA diskar oavsett tillverkare från vad jag har sett.

Se till att ha ordentligt med backup – helst två – varav den andra förvaras utanför din bostad. Det är aldrig en dålig investering!

Bevaka tråden