Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail - Skickat-mappen tom efter flytt

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-11 20:38

Vad har hänt? Jag flyttade över Mail-mappen från en gammal dator till en ny. Allt fungerar så när som på att Skickat-mappen är tom, där låg det ett par tusen mail innan.
Jag gjorde så att jag tog innehållet i Mail-mappen på den gamla och la in i den tomma Mail-mappen på den nya. När att var filtrerat och klart så ligger alla inkommande mail i respektive brevlåda, men de jag skickat är väck.
Jag har ju kvar allt på den gamla. Vad är det jag har missat?

Hur har du ställt in Mail på nya datorn? Att kopiera mail-mappen ska inte vara några problem men man kan ha ställt in Mail så det skickade raderas när man stänger programmet.

Kollar hur det är inställt under Skickat. Ändra om det är fel och kopiera mail-mappen till nya datorn igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-11 21:25

Jag har ställt in så och så var det inställt på gamla datorn också.
Det konstiga är jag fått en vanlig mapp i sidofältet som heter "Skickat" och den gamla vanliga som ser ut som en papperssvala som också heter "Skickat". Och bägge är tomma.
Har provat att göra om det, med samma resultat.
Det är samma version av Mail-app på båda.

Hmm. Skickat-mappen är egentligen inte en vanlig mail-mapp utan den är knyten till kontot. Har du lagt upp kontona i Mail?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-11 21:56

Kontot som jag använder mest är upplagt som ett vanligt POP-konto med några filter för olika brevlådor. Och att jag har ställt in att skickade mail ska sparas i "Skickat".
Datorn behöver inte vara ansluten för att jag ska kunna se de jag skickat, d v s att de är lagrade lokalt. Men jag undrar var de håller hus - det är bra att kunna se vad man skrivit.
Jag ville göra om allt, eftersom det var en jävla röra på den gamla, så jag ville inte använda flyttfunktion. Mejlen kan jag flytta på sen, tänkte jag.
Provade med import först, men då hamnade alla inkommande i en och samma låda.

Med import bör du kunna leta rätt på skickat-mappen, importera denna och sen flytta allt till "rätt" skickatmapp. Så har jag gjort på flera maskiner.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-11 23:20

Jag ber om ursäkt att jag besvärat med en töntig fråga.
Tog bort allt igen, kopierade com.apple.mail.plist från den gamla och la in hela Mail-mappen på nytt sen. Då blev allt som förut.
Det borde jag ha kunnat räkna ut själv. Det där med .plist:en alltså.

1
Bevaka tråden