Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1 GB ram vs 2 GB ram

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska snart beställa en Macbook men är osäker. Jag har inte erfarenhet av OS X så jag undrar hur mycket ram jag egentligen behöver?

Det jag gör är det vanliga, skriver, surfar, lyssnar på musik och lite lätta photoshopjobb (kanske öppnar några foton ibland och redigerar/ göra hemsidelayouter )etc. Hur mycket ram behövs? Vad är era erfarenheter på området?

Sitter med 2GB just nu på min PC och det fungerar galant. Satt med 512 MB förut och det fungerade helt okej faktiskt (de flesta processer avstängda), i Windowsmiljö fungerar nog 1 GB suveränt men i Os X?

Tack på förhand.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-09 21:44

Jag är typ samma användare som dig och jag klarar mig utmärkt på 1280Gb (1024+256). Hade tänkt köpa till mer senare men ser det inte som nödvändigt längre så jag köpte en iLap för de pengarna istället

  • Oregistrerad
  • 2006-11-09 22:58

jag hade nog tagit 2GB. det är inte så mycket dyrare och med 2 så går det rätt så mycket snabbare plus att det håller längre.

MEN om man nu ENBART lyssnar på musik och surfar runt och för i helskotta NEJ jag spelar inte SPEL, NÄMN inte ens det..... Räcker 1 GB då???

Ursprungligen av anjuna_beats:

MEN om man nu ENBART lyssnar på musik och surfar runt och för i helskotta NEJ jag spelar inte SPEL, NÄMN inte ens det..... Räcker 1 GB då???

1gig räcker utmärkt, jag kör själv på det valet. Det går ju att köpa till 2gig minne senare om det skulle behövas. 2gig kostar idag runt 2200kr separat och apple tar 1740kr alltså 460kr i skillnad vilket är en summa som du lätt kan sälja de 2st 512mb minnena för. Dessutom får du märkes minnen med längre garanti. Själva installationen är busenkel bara 2 skruvar och den påverkar inte garantin heller -.-

Min erfarenhet är att 1 GB räcker långt på en Mac OS X MacBook eller en G5/Dual. 1 GB är bra och räcker långt för de som beskrivits, men 2 GB är bättre, som mao_z säger, det räcker längre.

en sak man ska veta, det ska vara lika stora minnen på de två minnesplatserna som finns i Macbook, MacBook Pro och Macmini om man vill fu ut maximal prestanda, om inte tappar datorn faktiskt upp till så mycket som 20% av sin snabbhet. Intelprocessorn i all sin är men...

Ursprungligen av SockerConny:

en sak man ska veta, det ska vara lika stora minnen på de två minnesplatserna som finns i Macbook, MacBook Pro och Macmini om man vill fu ut maximal prestanda, om inte tappar datorn faktiskt upp till så mycket som 20% av sin snabbhet. Intelprocessorn i all sin är men...

20% är en klar överdrift handlar bara om några procent i de flesta fall...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-10 05:12

jag gör det du säger på en gammal iBook med 512 meg ram och det går bra...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-10 10:42
Ursprungligen av RoZioN:

jag gör det du säger på en gammal iBook med 512 meg ram och det går bra...

Jag upplevde samma sak pa min MBP med 512 MB ram. Racker gott till surfa och lyssna pa musik, skriva. (har inte photoshop). Har 2 GB nu, det gar snabbare. Definitivt nar jag kor WinXP i parallels.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-11-10 10:59

1 GB på min mini does the job fine - 2... skulle nog göra jobbet ännu snabbare men hastighet är ju inte allt.

Det är lite drygt att satsa på 1 GB och sedan upptäcka att man behöver två. I och med att det inte går att välja ett 1GB-minne så måste man byta ut två stycken 512:or. Blä, dyrt.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-11-11 20:49
Ursprungligen av ThomasT:

Det är lite drygt att satsa på 1 GB och sedan upptäcka att man behöver två. I och med att det inte går att välja ett 1GB-minne så måste man byta ut två stycken 512:or. Blä, dyrt.

Det läget är jag i. Valde 1gb från Apple Store, men när jag började köra diverse PPC-program och Parallells började längtan efter 2gb.
Aja, jag får väl helt enkelt ha färre program öppna För 1gb räcket utmärkt för vanligt 'surf och chattande'

Det är ju inga pengar vi pratar om. Det är väl bara att skaffa 2GB på en gång så slipper man hålla på och krångla sen.

En fråga kopplat till detta, har en 1gig kingston valueram plus 256 orginalminne i nu, skulle jag köpa en extra 1gigare spelar det då någon större roll om jag kör twinmos eller kingston eller något annat minne som passar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-11 22:57

Lyssna inte på alla de här prylfetishisterna. Jag har en Mac Mini G4 med 1 GB Ram och använder OS X 10.3. Jag brukar surfa, chatta och ha en film via Itunes igång samtidigt, och det går finfint. Det finns ingen som helst anledning för dig att satsa på mer RAM-minne än 1GB.

Själv kommer jag att stoppa in 2GB RAM i min nästa burk men det beror på att jag jobbar med Logic och Reason i ReWiremode med pluggar som till exempel Colossus som har multisamplade pianon som bara de väger in på över 2 GB.

Ursprungligen av Pluffo:

Lyssna inte på alla de här prylfetishisterna. Jag har en Mac Mini G4 med 1 GB Ram och använder OS X 10.3. Jag brukar surfa, chatta och ha en film via Itunes igång samtidigt, och det går finfint. Det finns ingen som helst anledning för dig att satsa på mer RAM-minne än 1GB.

Har knappast något med prylfetischism att göra. Att sätta i mer minne har mer att göra med att man vill kunna använda sin dator så effektivt som möjligt. OS X 10.4 kräver dessutom lite mer minne än 10.3

Jag ska ta och testa mig för i butiken innan det blir något köp tror jag. Tror de har standardmacen på 512 MB och om den flyter hyffsat för mina önskemål blir den 1 GB.. Annars blir det ytterligare efterforskningar innan jag bestämmer mig. Fast att försöka spara 1600 kr på bekostnad av en 11 000 kronors dators prestanda... Ehm.

Några små följdfrågor:
Hur mycket utrymme tar systemet när det är installerat? 20 GB för system+program bör väl räcka? Räknar lite på hur mycket utrymme jag behöver.

En annan fråga om ramet, jag lär köra med en extern skärm (utökat skrivbord) stor del av tiden. Kommer det kräva mycket mer ram?

Och till sist:
Hur har ni det med försäkringar? Är det utökad hemförsäkring (allrisk. 1500 kr självrisk. värden upp till 30 000) som är det bästa valet?

Jag sålde min ibook idag och tänkte lägga beställning på macbook nu. 2gb kostar bara 1500kr extra med studentrabbat vilket jag tänker ta. Datorn lär hålla längre och ha bättre andrahandvärde. Visst kan man uppgradera senare, men 1500kr tycker jag inte är så farligt

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-12 19:06

Lite märklig fråga tycker jag. Köp så mycket minne som du har råd med. Du kan aldrig ha för mycket.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-12 19:47

Håller fullständigt med bossep, har du råd med en brand new Äppeldator så varför i hela friden har du inte råd att göra den framtidssäker? Kan du inte köpa extra minne just nu, vänta en månad extra med köpet och skaffa datorn!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-12 19:53

Vill du ändå ha datorn nu så köp de extra 1GB från Crucial. Jag har köpt mina från eBay (nya moduler).

bossep: Vad är det för typ av minnen du har köpt? Kan du tipsa on någon specifik säljare på ebay, ex. den du handlade av.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2006-11-17 22:30

En fråga: Är det samma minne i MB Core 2 Duo som i Mac Mini Core Solo?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-18 00:44

Bättre 2 gig i datorn, än 1700kr på banken.

Nu när jag just satt på min maskin (MBP C2D, 2 GB) har jag 1.42 GB ledigt mine, igår när jag stängde av maskinen hade 480 MB ledigt. jag kör inga fancy program, mail, audium firefox, och en hel del frontrow, lite office och diverse annat smått.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-23 19:53

Precis slängt in en 1gigs sticka ram i min Macbook. Skillnaden är milt uttryckt som natt och dag! Körde med 512 innan, var rätt ok (jämfört med min gamla windowsburk) men med 1.25, wrroom! Ruggigt nöjd. Kanske lite off topic men jag var tvungen att dela med mig

1
Bevaka tråden