Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Startljudet till Vista tog 18 månader att ta fram

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-11 12:43

Kolla här. Dum-dum, jättedum säger jag! Man startar väl aldrig om datorn? Inte jag i alla fall. Jag försätter min i vila bara, men det kanske inte funkar i Windows? Jag hade ju en IBM Thinkpad X31 tidigare, och på den dog nätverket varannan gång man försatte den i vila, vilket alltså krävde en omstart... Windows är en mindre begåvad lösning.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-11-11 13:10

18 månader... tänk om de lagt den tiden på att göra ett _syggt_ gränssnitt istället...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-11 13:17

Sjuka under mössan.

/Tangen

om allt tar så här lång tid för microsoft så kan nog mina barnsbarnsbarn få se ljuset av vista.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-11 13:47

Dessutom låter det som ett halvlamt FM-ljud från 80-talet. Brrrrrr...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-11-11 14:31

Tog det 18 månader att ta fram det ljudet, då är det verkligen något som gått snett på deras företag, puh.

Frågan är varför de ens bryr sig?
Poängen med att macen låter när man startar den är ju för att jag ska veta att det verkligen hände något när jag tryckte på knappen eftersom det tar ett par sekunder innan skärmen vaknar till liv, så jag får en feedback som är relevant.
Men Vista, och för den delen alla Windows som kommit efter 95, låter ju först när systemet laddat. Visst kan man se det som ett sätt att få veta att datorn är redo att användas, men det kan man ju se själv. Och det kan fortfarande vara ett par autostartande program som fortfarande inte kommit igång, så det är inte alltid sant att datorn är färdigstartad bara för att den låter. Alltså en väldigt meningslös funktion om man ser ljudet som en feedback för användaren - och i det läget är fyra sekunder åt h-e för långt.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2006-11-11 19:03
Ursprungligen av ohennig:

Frågan är varför de ens bryr sig?
Poängen med att macen låter när man startar den är ju för att jag ska veta att det verkligen hände något när jag tryckte på knappen eftersom det tar ett par sekunder innan skärmen vaknar till liv, så jag får en feedback som är relevant.
Men Vista, och för den delen alla Windows som kommit efter 95, låter ju först när systemet laddat. Visst kan man se det som ett sätt att få veta att datorn är redo att användas, men det kan man ju se själv. Och det kan fortfarande vara ett par autostartande program som fortfarande inte kommit igång, så det är inte alltid sant att datorn är färdigstartad bara för att den låter. Alltså en väldigt meningslös funktion om man ser ljudet som en feedback för användaren - och i det läget är fyra sekunder åt h-e för långt.

Men det är ju för att de som kör intelmacar inte ska ta fel på vilket OS som startat den dag Microsoft kopierat hela Mac OS X gränsnitt.

Om det tog 18 månader att komma fram till det startljudet, kan förstå varför Vista har blivit försenat fler gånger.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-11 16:42

Det kan ju vara de 4 sekunder som "startup-splash-screen:en" visas, med kanske någon astufft skitsnygg überball flash-fade-in /out ála PytteMjuk... men ja, totalt meningslöst är det, och 18 månader för något som man kan få fram på en kafferast ... Jeeezeeeeeeez....

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-11 17:10
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-11-11 18:01

För den som inte orkar lyssna igenom alla ljud på Wire's länk ovan, kan jag berätta att alla ljud är väääldigt lika de i XP. Fast ljusare och lite "lättare". Måste säga att de är bättre än XPs, men speciellt imponerad är det ingen som blir (och det är det nog inte tänkt heller).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-11 18:09

Som sagt: 18 månader tog utvecklarna på sig att ta fram enbart det där. Jag är underväldigad.

  • Medlem
  • 2006-11-11 19:10

Hade det handlat om Apple, så hade man förmodligen förundrats över vilken vikt man lägger vid ljudet... Apple har ju i själva verket helt värdelösa ljud. Vilket är rätt skönt iofs. Ljuden är väl det första man stänger av i Windows. Däremot är det lite trist att man slutat experimentera med startplongen. Jag tror inte att Apple "känner" med den längre.

Jag tror inte att det faktum att det tog 18 månader från att man bestämde sig för att man ville ha nya ljud, tills de var färdiga, har påverkat Vistas introduktionsdatum.

Ursprungligen av stfm:

Hade det handlat om Apple, så hade man förmodligen förundrats över vilken vikt man lägger vid ljudet... Apple har ju i själva verket helt värdelösa ljud. Vilket är rätt skönt iofs. Ljuden är väl det första man stänger av i Windows. Däremot är det lite trist att man slutat experimentera med startplongen. Jag tror inte att Apple "känner" med den längre.

Jag tror inte att det faktum att det tog 18 månader från att man bestämde sig för att man ville ha nya ljud, tills de var färdiga, har påverkat Vistas introduktionsdatum.

Håller med dig till fullo.

Hade det varit apple som gjort det hade folk blivit helt tokiga och hoppat runt skrikit samtidigt som de slitit sig i håret. Sen hade man kunnat köpa startljuden på iTunes vilket alla hade gjort och lyssnat på i sina ipods..

Lägg av nu, låt dem finputsa sina ljud ifall de vill det. Big deal... Det är knappast det som försenar OS:et och de har ju gott om pengar
Ha det vackert!

Ursprungligen av stfm:

Hade det handlat om Apple, så hade man förmodligen förundrats över vilken vikt man lägger vid ljudet...

Det mest pricksäkra jag läst här på länge!

Har ni egentligen LÄST artikeln? Det tog inte 18 månader för ett ljud utan det tog 18 månader för alla 45 ljudeffekter som hänger med systemet.

För att quota artikeln:

Citat:

There are a total of 45 Vista sounds that Microsoft has spent the last year and a half perfecting, including the dings you hear when you get a new e-mail, receive an error message, or log off your computer. Generally, these are more muted, less jarring variations of the prompts familiar to Windows XP users.

Trillions of replays
If it seems like overkill to go to all that trouble for a few seconds of sound, consider this: Microsoft estimates that the clips such as the e-mail alert will be played trillions of times in years to come. That's a lot of opportunity to annoy, offend — or, if the job is done right — please or appease computer users the world over.

One major concern was that the startup sound not grow grating after a time.

"You want a sound that people will love the first time they hear it, but it's a paradox to also say, 'Oh and by the way, we need people to love it the tenth, or the hundredth, or the thousandth time they hear it,'" Ball said.

That's one reason he was glad to have 18 months to choose the clips.

Ursprungligen av Desolator:

Har ni egentligen LÄST artikeln? Det tog inte 18 månader för ett ljud utan det tog 18 månader för alla 45 ljudeffekter som hänger med systemet.

För att quota artikeln:

Exakt

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-11 21:32
Ursprungligen av Desolator:

Har ni egentligen LÄST artikeln? Det tog inte 18 månader för ett ljud utan det tog 18 månader för alla 45 ljudeffekter som hänger med systemet.

För att quota artikeln:

Det är ändå mycket med 18 månader för att göra 45 ljud, dessutom var det säkert en hel stab med nördar som höll på.
Om exempelvis musiker höll på så länge för att göra 45 ljud så skulle det inte bli mycket lirat.
Microsoft kan väl sno Apples ljud rakt av? Dom snor ju allt annat.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-11 21:01

Men ändå: 18 månader för dessa ljud. Min mormor hade fixat det på 17 månader.

Ursprungligen av Wire:

Men ändå: 18 månader för dessa ljud. Min mormor hade fixat det på 17 månader.

Säker på att din mormor inte jobbar åt MS i smyg då

Ursprungligen av Wire:

Men ändå: 18 månader för dessa ljud. Min mormor hade fixat det på 17 månader.

För att citera STFM:
"Hade det handlat om Apple, så hade man förmodligen förundrats över vilken vikt man lägger vid ljudet..."

Det tog 18 mån att förfina dom... Alltså har man kört med dom ett tag och sedan bestämt sig för att ändra lite osv. Den som tror att de suttit i 18 mån framför ett ljudprogram borde tänka efter

Sen är det nästan barnsligt vad folk dissar Windows på apple-sidor...

Mvh,

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-11 21:16
Ursprungligen av Rossifumi:

Det tog 18 mån att förfina dom... Alltså har man kört med dom ett tag och sedan bestämt sig för att ändra lite osv. Den som tror att de suttit i 18 mån framför ett ljudprogram borde tänka efter

Sen är det nästan barnsligt vad folk dissar Windows på apple-sidor...

Mvh,

Jag dissa INTE Windows. Sitter nu och skriver detta i XP, medans iTunes spelar upp bra musik i X.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-11 21:18

Det enda jag gör i X är att betala räkningarna. Allt annat i XP (BootCamp).

På Mac Pron, vill säga. Min MBP jobbar jag med.

Såhär gick det till när Vista-ljuden skapades..... (i alla fall några utav dem)

http://download.microsoft.com/download/8/1/c/81cdb151-0aae-4f50-ab44-654b5f7ae0db/Vista_Robert_Fripp_2005.wmv

Och den här tråden är intressant för att....?

Ursprungligen av Alejandro:

Och den här tråden är intressant för att....?

......en del förundras över att det tog 18 månader.....

Ursprungligen av Alejandro:

Och den här tråden är intressant för att....?

För att folk pallar gnälla på att microsoft lägger ner lite tid på några ljud ^^Man måste ju klaga på Microsoft liksom, de är ju trots allt onda ( )

Håller med dig...

Fräck film förresten Martin

Edit: Synd det inte var garageband de jobbade med på PCn, hade varit rätt skoj

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-11 22:29
Ursprungligen av Alejandro:

Och den här tråden är intressant för att....?

För att min mormor gjorde ljuden på 17 månader

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-11 22:31

Jag skämtar inte. Hon har en Roland Jupiter 8 och en Yamaha CS-15.

Bevaka tråden