Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dell slår Apple - blir först med fyra processorkärnor

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-08 22:08
  • Medlem
  • 2006-11-08 22:22

Inlägget ovan handlar om att man kan konfigurera en Dell med 8 kärnor...

...med 1,86Ghz... Den är ju "troligen" långsammare än en Quad på 3Ghz. Apple gör nog bäst i att stå över detta race, tills den dyrare toppmaskinen inte får pisk av den billigare modellen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-08 22:39
Ursprungligen av stfm:

Inlägget ovan handlar om att man kan konfigurera en Dell med 8 kärnor...

...med 1,86Ghz... Den är ju "troligen" långsammare än en Quad på 3Ghz. Apple gör nog bäst i att stå över detta race, tills den dyrare toppmaskinen inte får pisk av den billigare modellen.

Men det är inte möjligt med macen. Det är vad de vill ha sagt antar jag.

  • Medlem
  • 2006-11-09 01:15
Ursprungligen av bossep:

Men det är inte möjligt med macen. Det är vad de vill ha sagt antar jag.

Visst, och det är nog graverande för vad som är på gång. Megahertz-racet är över, och core-racet tar vid. Och precis som i det förra racet spelar det ingen roll om det är snabbare i praktiken eller ej. I det här fallet är det nog rätt givet att det är långsammare. Nästan hälften så snabbt i de flesta fall.

Dell saknar fortfarande ett vettigt OS för att handha all kraft, sist jag kollade så var Vista x86_64 rena bugg-magneten. Vem som vinner i lanseringen av Quad-core bryr jag mig inte i, huvudsaken att det funkar när den väl är tillgänglig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-08 22:43
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

[...] sist jag kollade så var Vista x86_64 rena bugg-magneten.

Och när var det? Build 0000003?

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-11-10 09:18
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Dell saknar fortfarande ett vettigt OS för att handha all kraft, sist jag kollade så var Vista x86_64 rena bugg-magneten. Vem som vinner i lanseringen av Quad-core bryr jag mig inte i, huvudsaken att det funkar när den väl är tillgänglig

Vadå? Du kan ju köra Free BSD på Dell samma OS som OS X bygger på så det är väl lite att skjuta sig själv i foten att resonera som du gör Sen finns det ju en del andra alternativ till BSD Linux t.ex.

Ursprungligen av rurp:

Vadå? Du kan ju köra Free BSD på Dell samma OS som OS X bygger på så det är väl lite att skjuta sig själv i foten att resonera som du gör Sen finns det ju en del andra alternativ till BSD Linux t.ex.

Självfallet, men nu syftar jag på kommersiella program för video,grafik och annat tungt som är optimerat för att utnyttja många threads. De finns oftast bara till Windows och/eller Mac OS X. Ska du köra Linux/*BSD får du hålla dig till matematiska program, tyvärr.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-11-10 10:59

Det har du helt rätt i. Tyckte bara ditt talande var lite väl kategoriskt Ha en skön helg alla!

Microsoft Vista RC1 för x86_64. Om du inte tror mig så har Paul Thurrot samma åsikt borta på Paul Thurrot's Supersite for Windows

Citat:

"..OK, there is one caveat. If you try to install an x64 version of Windows Vista, well, God help you. I have no idea what Microsoft was thinking with these products, but after getting over my initial euphoria at how good the hardware support was, I descended quite quickly into software compatibility hell. So unless I mention it explicitly, all the good news here applies solely to standard 32-bit (x86) Vista versions. The x64 stuff is still a nightmare. My guess is that it will always be a nightmare. So unless you have some specific workstation-type needs for more than 4 GB of RAM and very specific applications, please just skip out on x64 Vista versions entirely. There's no happy ending there and your sanity hangs in the balance."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-10 22:29
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Microsoft Vista RC1 för x86_64. Om du inte tror mig så har Paul Thurrot samma åsikt borta på Paul Thurrot's Supersite for Windows

Det handlar inte om att tro. Jag har kört RC2 ett bra tag nu och har inte haft några som helst problem, och då har jag också testat att göra det mesta med operativsystemet. Att ofärdig mjukvara är buggig hör liksom till sakens natur, så kom tillbaka när du kör den färdiga versionen av Vista. Då blir dina klagomål aningen mer relevanta.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-08 23:10

hahahaha så värdelöst då Men det är ju iofs Microsoft som gjorde en stor letdown för PC-tillverkarna i detta fallet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-09 00:50

Hmm, har Microsoft någonsin lyckats producera någonting som inte letdownade hårdvaran? DOS?

Ursprungligen av boris91:

Hmm, har Microsoft någonsin lyckats producera någonting som inte letdownade hårdvaran? DOS?

DOS köpte Bill och Steve för att de var tvungen att leverera ett OS åt IBM. Dvs de hade sålt smöret innan de mjölkat kon.

Och nej, XP klarar inte ens at addresera över 3Gb ram, trots att gränsen ska ligga på 4Gb för 32-bits.

Men Microsoft har faktiskt producerat flera bra saker, Office 2004 for Mac är en av dem. Jag vill vidhålla att det är ett av deras bästa mjukvaruprojekt i företagets historia sett ur en användares perspektiv.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-09 00:57
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

DOS köpte Bill och Steve för att de var tvungen att leverera ett OS åt IBM. Dvs de hade sålt smöret innan de mjölkat kon.

Och nej, XP klarar inte ens at addresera över 3Gb ram, trots att gränsen ska ligga på 4Gb för 32-bits.

Men Microsoft har faktiskt producerat flera bra saker, Office 2004 for Mac är en av dem. Jag vill vidhålla att det är ett av deras bästa mjukvaruprojekt i företagets historia sett ur en användares perspektiv.

Nä men nu hade jag faktiskt en smiley där! -;) -

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-09 16:31

En produkt till som MS gjorde bra för en användare. Internet Exlporer 5 för mac. Den var bra för den tiden.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-09 16:47

*SUCK*
Vad är ni människor för människor? Måste en liten oskyldig artikel om Dell sluta med OS krig?

Vem vill köra Blender på en Dell och jämföra med en Mac Pro? Allt är väl inte kommersiellt i en tunga änden? What´s RenderMan? Mac OS X, Linux 32/64, Windows XP Pro ... Varken en extrem Dell-maskin eller en Mac Pro är ju helt ointressant när det gäller 3D och en Mac Pro kan ju köra Windows XP Pro, har jag hört. Det var ju, som jag upppfattade det, en av de verkliga smällarna med Mac Pro: här fanns en "PC" som var billigare än en annan "PC", som kom med ett extra operativ och väl avpassade komponenter. Intel-skiftet har gjort Apple till en potentiell "killer" på hårdvaruområdet. Och så var det det där med om Apple är ett hårdvaru- eller ett mjukvaruföretag!!

Så du kör Vista RC2 på x86_64? För det är det jag talar om, jag är mycket medveten om att Vista börjar bli körbart på i686...

Mina klagomål är mer än väl relevanta, för utan ett _fungerande_ 64-bits system så kommer man inte kunna använda all kraft och minne som man vill tillgå..

/Joakim

1
Bevaka tråden