Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail - full hemmapp - hur gör jag?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att PB stängdes av mitt i ett mailskrivande och jag startar om får jag meddelandet att "Mail kan inte uppdatera dina brevlådor eftersom din hemmapp är full"

Nu kommer jag inte in i programmet. Hur kommer jag åt brevlådorna för att tömma?

Tacksam för snabba tips.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-10 08:24

Hemma mappen är väl din "hemmamapp" på datorn, inte i mail, hur mycket ledigt på HD?

Jag har 44 Gb kvar på hd. Har testat att gå in i Bibliotek/Mail/mailhämtningar och kastat en mass biagor. Det hjälper inte/Å

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-10 08:48

Fan, sorry lite kass på just mail eftersom jag suttit i entourage de senaste åren, det dyker nog snart upp nån som har mer erfarenhet.,
/Tangen

Beskriver vad som sägs-Varningsmeddelandet säger följande:
Mail kan inte uppdatera dina brevlådor eftersom din hemmapp är full.
Du måste skapa mer utrymme i hemmappen innan du kan använda Mail. Radera dokument som du inte behöver längre, eller flytta dokument till en annan enhet.

Frågan är gäller det allmänna dokument eller maildokument som jag inte kommer åt?

OK tack i alla fall. Väntar och hoppas på lösning(Åke

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-10 08:56

Kolla med att flytta ut någon mapp som tar mycket minne på skrivbordet istället, kolla om det funkar

Har flyttat ut en bildmapp på 4 Gb och startat om fortfarande samma varningsmeddelande när jag försöker öppna Mail/Åke

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-10 09:08

hmmm, nu får mailexperterna ta över, häng kvar ett tag

/TAngen

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-10 09:10

Jag har aldrig hört talas om att det finns storleksbegränsningar på hemmappen. Den jag har på en gammal G4 i hörn här är minst 50 GB. Och den fungerar bra ändå.

Är File Vault aktiverat?

Var hittar jag File Valut? Känner inte till det och har inte rört en sån funktion.
Så här ser det skumma meddelandet ut. Har tillfälligt gått över till Entourage./Åke

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-10 17:07

Testa att ta bort cache-mappen för Mail. (Mappen "Mail" imappen "Caches" i din Biblioteksmapp).

Problemet ligger där eller i en trasig settingsfil.

Tack för tipset. Tömde cashen för Mail. Påverkade inget direkt därefter, men måste förmodligen starta om. Kopierar fn mail till Entourage, vilket tycks fungera. Avvaktar omstart tills detta är klart/Åke

Jag tror istället att du skall titta i de 0,1% som inte hanteras av .plist-filer. Förmodligen är det din "~/Library/Mail/Envelope Index" som är kass. Åtgärda på detta sätt:

Stäng av Mail

Kör Skivverktyg och kontrollera skivan och reparera skivbehörigheterna

I Finder, gå till ~/Library (eller ~/Bibliotek) och gör en säkerhetskopia av mappen Mail. Enklast är väl att alt-dra Mailmappen till skrivbordet. Mappen kan vara på några GB så kolla att du har detta plus ytterligare ett gäng GB ledigt på disken.

Öppna nu originalmappen ~/Library/Mail och släng filerna "Envelope Index" och "Envelope Index-journal" (om den finns).

Starta om Mail. Du får nu ett meddelande om att brevlådorna skall importeras igen. Gör det, men det som händer är att en ny Envelope Index skapas.

Klart!

OBSERVERA! Några meddelanden kan sorteras fel och få felaktiga tidsstämplar, men det kan det kanske vara värt?

//Mikael

Nix Wire. Det funkade inte heller med att ta bort Mails cache.

Allt hände när jag plötsligt fick strömavbrott - utan batterivarning - allt slocknade. Jag hade då jobbat med Mail när det hände.

Plötslig "black out" har inträffat några gånger som krävt omstart med oerhört lång startsträcka innan det blå skrivbordet kommer upp.

Nån som har en idé om ett allvarligare systemfel?? Virus - är väl inte vanligt för Mac??

Maskin PB 15", 120 Gb, 1 Gb minne. 44 Gb ledigt i HD. /Åke

Ursprungligen av Wire:

Då handlar det till 99,9% om en trasig settingsfil. Lyft ut filen "com.apple.mail.plist" ur Preferencesmappen-mappen till Skrivbordet. Starta Mail och ev. confa om. När du flyttar filer och annat, se till att Mail är avslutat.e

Fast jag tror inte det …

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-10 18:07

Inte jag heller, eftersom jag snabbt tog bort inlägget.

Strålande Mikael Svensson!!! Det funkade.
Imponerad och hjärtligt tack för hjälpen/Åke S

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-10 21:44

Jag rotade mig så långt in i Mail-djungeln och började sedan ta bort meddelanden ett och ett. Slutade med 'index skadat', byggde om och importerade mailen. Voilá! Andra tillfället körde jag DiskWarrior och fixade det.

Mikael, jag är dig evigt tacksam! Hade samma strul som Ekan39. Big Ups Fritz

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-19 14:48

Jag är också väldigt tacksam för Mikaels råd och tydliga instruktion. Nu funkar Mail igen!

1
Bevaka tråden