Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Routern tappar kontakten med nätet

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-31 21:07

Min Netgear DG834G v2 envisas med att tappa kontakten med nätet ca var 10'e minut. För att sedan automatiskt etablera en ny kontakt efter ca 30 sekunder. Det är grymt frustrerande då alla chat och p2p-program stannar eller loggas ut.

Jag kör trådlöst och har en PowerBook G4 senaste modell. Finns det någon som känner igen problemet och har hittat en lösning? Eller är de bara att slänga routern i sjön?

ISP: Telia 24/8

Senast redigerat 2006-10-31 21:49
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-31 21:09

Jag känner igen problemet. Tyvärr har jag ingen lösning... Jag måste fysiskt dra kontakten för att routern skall komma igång igen... oxå det en Netgear. Oxå trådlöst ( MB, iMac & PB )

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-10-31 21:34

Visst har du ADSL? ser ut som att det är en router med inbyggt ADSL modem, vilken internet leverantör har du?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-31 21:48

Exakt! Har Telia 24/8 (inlägget uppdaterat).

Kör ni som har det här problemet möjligen Entourage?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-31 22:51
Ursprungligen av David Slättne:

Kör ni som har det här problemet möjligen Entourage?

Nope, inte på någon dator...

  • Oregistrerad
  • 2006-10-31 22:22

Inte jag...

Jag vet att det låter långsökt men vi har länge haft problem med flera olika routrar som förlorat kontakten med omvärlden tills vi avinstallerade Entourage på G5:an i nätverket. Och nu verkar det funka. skumt....

  • Oregistrerad
  • 2006-10-31 23:20

Är det möjligtvis så att detta bara händer när ni använder bittorrent?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-01 00:09

Nej, för mig händer det hela tiden...

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-11-01 09:57

Jag hade samma problem med min linksys och tvingades stänga av routern för att få kontakt igen. Första tipset jag fick var att ändra konfigurationen mot internetleverantören, välja PPPoe istället för DHCP. Det andra tipset var att flytta routern fysiskt, till en annan plats i rummet. Efter dessa åtgärder har det funkat felfritt, i förra veckan tvingades jag dock ändra tillbaks till DHCP igen, men det funkar ändå.
Så det kanske var så enkelt som att flytta routern?!
Jag har endast grundläggande kunskaper men vill ändå dela med mig av min erfarenhet...:-)
varma chokladhälsningar
Thomas Morkvist

  • Medlem
  • 2006-11-01 10:27

Vanligt problem med Netgears trådlösa routrar är värmeutvecklingen. De får inte tillräckligt med kylning. Själv var jag glad i långa perioder tills problemet återkom. Ofta är det den trådlösa överföringen som lägger av först, och då funkar ändå det trådburna. Sen lägger även det av. Min lösning på problemet var att helt enkelt ställa en 120 mm datorfläkt bredvid routern, ca 1 cm ifrån. På så sätt får den kylning hela tiden och jag har inte haft ett enda avbrott sen jag "installerade" denna åtgärd. Googla på "Netgear +heat issues" ...ingen vacker läsning.

Jag känner igen problemet och det är vanligare på sommaren tycker jag. Undra om det hjälper att ta bort plasthöljet, det borde väl bli lite svalare då eller? kanske skulle man istallera någon form av heatpipe eller liknande. Typ denna eller nått:
http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=200&code=014

Senast redigerat 2006-11-01 10:56
  • Medlem
  • 2006-11-01 10:48

Vill man inte betala den extra ström som fläkten drar Vet jag folk som under vinterhalvåret helt enkelt ställt sina routers på balkongen istället. Då blir de kylda hela tiden utan extra insatser. Hur bra routern mår av detta vet jag dock inte.

Du kan testa med att logga in på routern och sedan välja Wan Setup.
Ändra MTU size till 1200.

  • Medlem
  • 2006-11-01 15:13

Hur skulle det kunna lösa värmeproblemet?

Ursprungligen av jompastompa:

Du kan testa med att logga in på routern och sedan välja Wan Setup.
Ändra MTU size till 1200.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Hur skulle det kunna lösa värmeproblemet?

Jag hade problem med min Netgear router, den tappade anslutningen till internet.
Jag ringde till Netgear support och fick tips att ändra MTU storleken till 1200. Sedan dess har routern fungerat fint.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-10 22:17
Ursprungligen av jompastompa:

Jag hade problem med min Netgear router, den tappade anslutningen till internet.
Jag ringde till Netgear support och fick tips att ändra MTU storleken till 1200. Sedan dess har routern fungerat fint.

jag provade också och lustigt, alla sidor kommer upp rappare, och jag körde TP-test och fick för första gången 100% sändning, har alltid legat på 75%...kul

Och vad är MTU storleken för något, är det räckvidden?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-01 18:17
Ursprungligen av whoami:

Och vad är MTU storleken för något, är det räckvidden?

Maximum Transmission Unit, syftar på den största storleken på ett paket data som sänds.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-10 15:09

Har redan testat de flesta tipsen ovan. Problemet kvarstår dock...

  • Medlem
  • 2006-11-10 15:13

Det är ändå som jag sagt. Största problemet för trådlösa routers idag är värmerelaterade. Har du provat att kyla din router, för att se om detta påverkar stabiliteten? Gör det, så vet du snart om det är det de beror på. Vågar nästan svära på att det är det som orsakar dina problem.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-11-10 15:15

Har du möjligvis Telia 24MBit och bytt från 8MBit?

Ring till Netgear support 0770-930033. Om de inte kan lösa problemet och du har garanti kvar så skickar de en ny router till dig.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-10 21:47

Jag har

testat att prova olika kanaler på min Netgear 624, alltså gå in i routerns wireless settings,
standard är kanal 6. Började med att sätta den på 12, det gick inget vidare, tappade kontakt med mina andra 2 datorer i köket och en våning upp, även min APE lade av.
Sedan har jag gått ner lite i taget, nu är jag nere i kanal 5 och routern har inte tappat internet en enda gång idag, till skillnad mot förut då jag kunde få rycka strömmen till den kanske 3 ggr per kväll.
Så det kan ju ha med att det finns något som stör vissa kanaler i ens närhet att göra.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-15 23:12

Låter rätt knäppt att behöva ändra MTUn, det innebär ju att det kommer mindre, men fler paket till routern utifrån. Däremot kan jag av erfarenhet säga att kylningen är det största problemet. Jag tog bort plasthöljet samt omplacerade routern. Luft från alla håll tycks räcka. Sen kan ju den svenska höst/vinterkylan hjälpa till.

1
Bevaka tråden