Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikkort uppgraderbart i 24" iMac

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-07 18:51

Efter att ha beställt en 24" iMac stötte jag på denna länk
http://www.macsimumnews.com/index.php/archive/graphics_card_in_24_inch_imac_are_apparently_upgradeable/

Det kommer alltså att gå att uppgradera grafikkortet i 24" iMac, det gör den mer framtidssäker

Den avnänder sig av MXM standard som Nvidia tagit fram för laptops, och så här enkelt ska det vara att byta:
http://www.nvidia.com/object/IO_13293.html

Verkar ju som en dröm. Då kan jag alltså uppgradera mitt grafikkort i iMac'en om ett år eller så. Man måste ju kunna fläska på med de senaste spelen

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-07 19:30

Det vet vi redan? Eller?

Ursprungligen av dayweed:

Det vet vi redan? Eller?

Det var nytt för mig, så någon funktion har tråden.

OS- och processoroberoende firmware i grafikkorten var något som lär ha specats redan på 80-talet, men PC-industrin spårade ur och gjorde sin egen, x86-beroende "standard". Om vi är på väg dit nu till slut så är det goda nyheter, fast lite för sent för PPC tyvärr. Fast slipper vi Mac-specifika drivrutiner till Intel-Macarna så är jag nöjd i alla fall.

Om det går att uppdatera eller ej beror på om det kommer kort som är anpassade för Mac. Kontakten är samma, men korten behöver nödvändigtvis inte funka för det...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-07 20:15
Ursprungligen av MagnusB:

Om det går att uppdatera eller ej beror på om det kommer kort som är anpassade för Mac. Kontakten är samma, men korten behöver nödvändigtvis inte funka för det...

Precis... blir ju ändå Macanpassade kort, vilka iofs aldrig är speciellt nya eller fläskiga

Om kontakten visste alla redan om, bara så du vet

inte jag

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-07 21:55

Well.. You are enlighted now!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-07 22:09

Tror inte de behöver vara mac anpassade. Det är ju en standard de följer, MXM. Om man läser lite om den så står det att det är möjligt att uppgradera till andra kort med den standarden. Korten kommer garanterat att passa, sen är det ju grejen med drivrutiner...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-08 08:51

Med macanpassat menas EFI rom, annars kommer det inte att fungera i OSX men förhoppningsvis i Xp och Vista.

Grafikkort är ju lite speciella eftersom de behöver fungera innan OS:et dragit igång, precis som med controllerkort. Kan inte datorns firmware få något vettigt ur grafikkortet blir det därför svårt att fortsätta med uppstartsproceduren. Eftersom PC:arnas firmware (bios) är sjuttiotalsteknik som ska ersättas av EFI kommer vi i framtiden inte behöva uppdelningen i Mac- och PC-grafikkort, men som vanligt är det Apple som är långt före alla andra.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-09 23:49
Ursprungligen av Junghage:

Med macanpassat menas EFI rom, annars kommer det inte att fungera i OSX men förhoppningsvis i Xp och Vista.

Det här är ren bullshit.
Det du säger är alltså att EFI inte kommer att kunna "hitta" ett grafikkort som är installerat. Nu är det ju faktiskt så att Mac har implementerat MXM som en standard i iMac 24" det betyder att porten grafikkortet kopplas till också följer den standarden + att EFI också hanterar den porten. Det du säger är alltså att OS'et stryr om det fungerar eller inte?! Det har jag mycket svårt att tänka mig eftersom grafikkortet drar igång direkt.

Visst BIOS är en gammal 70's teknik som tydligen hittar alla grafikkort som följer standarden ISA/AGP/PCI-e....så varför i hela världen ska grafikkort som följer standarden MXM inte fungera i en maskin som har den standarden + den moderna EFI?!

Jag hävdar att kort som följer MXM kommer fungera "out of the box" i iMac'en, just därför att de följer den standard den hårdvaran är byggd för. Det är liksom det som är grejen med standard annars hade det inte varit någon poäng för apple att använda MXM om de ändå måste ha egna lösningar på allt. En standard betyder ju att man har förutbestämda regler för hur hårdvaran kommunicerar med maskinen i fråga.

Jag kan helt klart säga att ni pratar gojja. Kom med en fin teknisk referens för era påståenden så kan jag köpa det ni säger. Men för nu så är det bara bullshit.

  • Medlem
  • 2006-11-10 01:12

Tja,

PCI, PCI-X och PCI-Express ar andra standarder som implementerats av Apple.
Nu ar det sa att de trots det inte fungerat, om man inte flashat om kortens bios. De har ocksa bios, men en annan an moderkortet.

/hpe

Ursprungligen av Dralion:

Det här är ren bullshit.
Det du säger är alltså att EFI inte kommer att kunna "hitta" ett grafikkort som är installerat. Nu är det ju faktiskt så att Mac har implementerat MXM som en standard i iMac 24" det betyder att porten grafikkortet kopplas till också följer den standarden + att EFI också hanterar den porten. Det du säger är alltså att OS'et stryr om det fungerar eller inte?! Det har jag mycket svårt att tänka mig eftersom grafikkortet drar igång direkt.

Visst BIOS är en gammal 70's teknik som tydligen hittar alla grafikkort som följer standarden ISA/AGP/PCI-e....så varför i hela världen ska grafikkort som följer standarden MXM inte fungera i en maskin som har den standarden + den moderna EFI?!

Jag hävdar att kort som följer MXM kommer fungera "out of the box" i iMac'en, just därför att de följer den standard den hårdvaran är byggd för. Det är liksom det som är grejen med standard annars hade det inte varit någon poäng för apple att använda MXM om de ändå måste ha egna lösningar på allt. En standard betyder ju att man har förutbestämda regler för hur hårdvaran kommunicerar med maskinen i fråga.

Jag kan helt klart säga att ni pratar gojja. Kom med en fin teknisk referens för era påståenden så kan jag köpa det ni säger. Men för nu så är det bara bullshit.

Ursprungligen av Dralion:

Det här är ren bullshit.
Det du säger är alltså att EFI inte kommer att kunna "hitta" ett grafikkort som är installerat. Nu är det ju faktiskt så att Mac har implementerat MXM som en standard i iMac 24" det betyder att porten grafikkortet kopplas till också följer den standarden + att EFI också hanterar den porten. Det du säger är alltså att OS'et stryr om det fungerar eller inte?! Det har jag mycket svårt att tänka mig eftersom grafikkortet drar igång direkt.

Visst BIOS är en gammal 70's teknik som tydligen hittar alla grafikkort som följer standarden ISA/AGP/PCI-e....så varför i hela världen ska grafikkort som följer standarden MXM inte fungera i en maskin som har den standarden + den moderna EFI?!

Jag hävdar att kort som följer MXM kommer fungera "out of the box" i iMac'en, just därför att de följer den standard den hårdvaran är byggd för. Det är liksom det som är grejen med standard annars hade det inte varit någon poäng för apple att använda MXM om de ändå måste ha egna lösningar på allt. En standard betyder ju att man har förutbestämda regler för hur hårdvaran kommunicerar med maskinen i fråga.

Jag kan helt klart säga att ni pratar gojja. Kom med en fin teknisk referens för era påståenden så kan jag köpa det ni säger. Men för nu så är det bara bullshit.

Det stämmer att MXM är en standard, precis som AGP och PCI. Som alla andra anslutningsstandarder specificerar MXM spänningsnivåer, utformning på kontaktdon, kortens fysiska dimensioner, och hur kommunikationsprotokollet ska se ut.

Men nu till det du missat: Att ett kort följer standarden och därmed kan kopplas in rent fysiskt betyder inte per automatik att det fungerar mjukvarumässigt. Det är precis som att du kan lyfta telefonen, slå ett samtal till Beijing och kopplas vidare genom en mängd olika, men standardiserade, telekomponenter. Det du säger är i princip att du på grund av att telefonen följer en standard ska kunna göra dig förstådd var du än ringer, men då tillkommer att personen i andra änden förmodligen talar mandarin och har ganska svårt att förstå svenska.

Mer konkret har varje grafikkort en egen firmware, som styr vad kortet gör. Ett PC-grafikkort väntar sig att moderkortet kommunicerar via VGA under uppstart, och övrig signalering måste göras på ett specifikt och väldigt maskinvarunära sätt. EFI använder i stället UGA och andra modernare, mer abstraherade, kommunikationsprotokoll mot hårdvaran. Kan inte grafikkortet kommunicera med EFI kommer det helt enkelt inte att starta. Efterhand som PC-industrin anpassar sig till de nya standarderna kommer problemet att försvinna, men vi är inte där än.

Och för den delen: Ägna gärna en halv minut åt lite enkel googling eller en snabbtitt i wikipedia innan du vräker ur dig vilda spekulationer och rena dumheter i en tråd. Det ger en bättre stämning och får dig själv att framstå i en mindre dålig dager. Bara ett tips till nästa gång.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-10 19:09
Ursprungligen av Samuel K:

[...]
Och för den delen: Ägna gärna en halv minut åt lite enkel googling eller en snabbtitt i wikipedia innan du vräker ur dig vilda spekulationer och rena dumheter i en tråd. Det ger en bättre stämning och får dig själv att framstå i en mindre dålig dager. Bara ett tips till nästa gång.

Äsch bli inte så arg nu Jag är glad att jag fått reda på detta det är väl det forum är till för? Jag har inga problem att framstå som lite dum och oerfaren ibland. Jag skrev faktiskt att ni gärna kunde komma med fakta, och det gjorde ni. Det är jag mycket tacksam för. Jag tycker denna diskussion har varit bra och givande.

Ursprungligen av gabriela:

Förvånar mig inte. Apple brukar ha, och vill alltid ha, 100% koll på hårdvaran som hamnar i deras burkar. Jag tror, och länken ovan visar, att det aldrig kommer att gå att köpa vilket som helst MXM-kort och stoppa i 24" iMac. Kanske att det kommer ut specialanpassade kort till 24" iMac, men jag tror inte det heller. Marknaden för 3-parts leverantörer kommer vara liten och Apple vill hellre att du köper en ny dator...

Oavsett om det kommer att finnas kort som fungerar, så är det inte helt enkelt att byta det utan att lämna in datorn till en service-verkstad. Moderkortet måste plockas ur, bla. Det kanske inte blir så intressant att byta, om man måste betala lika mycket som kortet kostar för att få det utbytt.

Ursprungligen av Mattias A:

Oavsett om det kommer att finnas kort som fungerar, så är det inte helt enkelt att byta det utan att lämna in datorn till en service-verkstad. Moderkortet måste plockas ur, bla. Det kanske inte blir så intressant att byta, om man måste betala lika mycket som kortet kostar för att få det utbytt.

Vågar man hoppas att Apple skall bli lite mer intresserade (igen) av att göra sina maskiner servicevänliga? Uppstår en marknad för utbyteskort så uppstår ju också ett tryck från kunderna att kunna meka med maskinera på ett vettigt sätt.

1
Bevaka tråden