Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rankinglista över hårddiskar

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-30 19:26

Nu är jag inne på min tredje Seagate Barracuda SATA disk. Läs-och skrivhuvudet som sitter i måste vara skräp? Är det fler här med problem med Seagate Barracuda? Vilket märke har flest nöjda användare här?

har alla suttit i samma maskin?
det kan ju vara den det är fel på i så fall...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-30 19:58
Ursprungligen av gabriela:

har alla suttit i samma maskin?
det kan ju vara den det är fel på i så fall...

det har de.:(
Du anar inte hur mycket jag felsökt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-30 20:35

Eftersom de flesta diskar bygger på i stort sett samma saker, det är inte så många aktörer där ute och alla har ganska många fungerande diskar, men vissa serier som har mer problem än andra så spelar det nog ingen roll vilket märke man köper. Utan det är snarare serien från tillverkaren.

Jag har väldigt bra erfarenhet utav Barracuda 7200.7 och 7200.10 allafall. Även äldre barracuda-diskar tror jag att jag har rullandes.
Maxtor Diamond 10 har jag riktigt dåliga minnen utav. Att de bara stendör och blir riktigt riktigt varma. Däremot äldre Maxtordiskar som låter så förbannat var oförstörbara.

Om man kollar på IBM Deskstar 60 och 75GXP så hade de stora fel.
Om ni någon gång köpt en Powermac G4 fick ni säkert en IBM-disk med till den, finns det någon utav dem som faktiskt överlevt? Alla diskarna från den tiden verkar ha gått samma öde till mötes. Finns kanske något undantag som bekräftar regeln.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-30 20:37

IBM:s diskar heter väl numera Hitachi?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-10-30 22:28

Jepp, Hitachi köpte upp IBMs hårddisk-avdelning. Och lenevo köpte upp PC-avdelningen.
Seagate har alltid fungerat bra för mig. Likaså IBM/Hitachi. När det kommer till billig lagring så har det blivit Samsungs Spinpoint 5400rpm, tysta, svala och billiga.
Av någon anledning så har näsan varenda Maxtor disk jag har köpt rasat. Vartannat år ger jag Maxtor en ny chans, och blir lika besviken.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-31 00:24

och Seagate har köpt Maxtor.

Mina Maxtor har också rasat. JAg skulle satsa på Seagate eller WD?

Är inte Maxtor snikvarianten på Seagate? Hörde något om det..

Jag har testat diverse märken. Har en Maxtor som backup-disk, IBM i min gamla 7600 samt diverse mindre scsi-diskar. Än så länge har ingen disk krashat så att den blivit obrukbar. Tror inte att det finns diskar som generellt är sämre än andra men det finns alltid måndagsexemplar. Hur man tar hand om disken är A och O, dvs hur mycket man fyller den, vilket underhålls program man använder (okunskap i Techtool kan göra en hel del skada), miljön den används i etc.

IBM/Hitachi brukar ju kallas DeathStar....
Personligen har jag bara haft problem med WD, inga andra märken.

Ursprungligen av Mate Dogg:

IBM/Hitachi brukar ju kallas DeathStar....
Personligen har jag bara haft problem med WD, inga andra märken.

Har aldrig använt WD men vad jag har för mig så har väl de en annorlunda anslutning än vad som är att anse som standard o bara det borde väl vara ett problem i sig.

Senast redigerat 2006-11-09 16:26
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-09 18:46
Ursprungligen av Mate Dogg:

IBM/Hitachi brukar ju kallas DeathStar....
Personligen har jag bara haft problem med WD, inga andra märken.

75GXP serien var ju länge sen nu
Men det fy satan vad dom diskarna rasade.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-09 22:35

3 st Maxtordiskar har rasat för mig på kort tid. Köper aldrig en Maxtor igen.
Seagate får mina pengar.

Hur blir det nu då när Seagate har köpt Maxtor?
Kommer Maxtorskräpet att få Seagate-etiketter?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-09 22:53
Ursprungligen av Jonas Lundin:

3 st Maxtordiskar har rasat för mig på kort tid. Köper aldrig en Maxtor igen.
Seagate får mina pengar.

Hur blir det nu då när Seagate har köpt Maxtor?
Kommer Maxtorskräpet att få Seagate-etiketter?

Seagate kommer behålla maxtors varumärke, och marknadsföra maxtor som ett budget alternativ.

Köpa hårddisk är ju lite som att välja försäkringsbolag. Man handlar en "känsla" av trygghet... Alltså ingenting som kan garanteras!

IBM har sågats vid fotknölarna för ett antal år sedan, medans Seagate fått stämplar som pålitlig och tyst. Har diskar från Seagate, Hitachi/IBM, Maxtor och Western Digital. Alla går dessutom som systemdisk på någon maskin. Jag har också valt att ge Seagate förtroende som lagringsdiskar, men ironiskt nog är det också en Seagate-disk som börjat jävlas med mig. Ska dock testa en lågnivåformatering när och om jag får ork eller lust.

Fasen vad jag pladdrar, har nästan glömt vad jag ville säga... jo, nu...

Det är nog bara att köpa någon som man "tror" ska hålla ut länge, men att våga lägga sina viktiga dokument/bilder i någon tillverkares händer och strunta i en backupdisk är nog väl så modigt/korkat. Oavsett märke!

Ha ha... och vad det gäller IBM's dödsdisk, så har jag faktiskt en 40GB som funkar. Någon som vill köpa? Visst har den vart trasig, men det var endast kontakterna till strömkabeln som böhövde sig en lödning. Kanske skulle spara den som ett minne från "the dark days of storage".

8-) Borde nästan sätta disken som pris till den som fattar vad jag ville säga... nåja, är nog inte ensam om att tappa focus.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-10 17:25

Det finns andra aspekter än tillförlitlighet också, som ljudnivå, värmeutveckling och vibrationer. Mina IBM diskar har fått ett ökande högfrekvent och irriterande vinande innan jag tröttnat och bytt ut dom. Sen har jag har en extern Seagate 3,5" som vibrerar rejält. Går inte att ha den på skrivbordet för det blir sådan störande resonans.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-10 19:20

MTBF brukar ge en fingervisning om vad diskarna bör klara av. Tråkigt nog finns det inga SATA diskar med SCSI kvalite.

Har en IBM Deathstar som fungerar efter 6 års daglig användning. tom en Quantum från forntiden en Quantum Bigfoot 4 GB stor och i 5.25" format så stor att en CD bay inte rymmer den!:rolleyes:

  • Medlem
  • Eslöv
  • 2006-11-24 14:41

Har mest kört maxtor och WD. Maxtorn låter mer när de arbetar, WD+n har högre/jobbigare idle-ljud och jag har 2 rasade WD´s i garderoben och inga rasade maxtors och har ett par nära vänner (som med spenderar 50%+ av sin tid framför datorn) som med har dåliga erfarenheter av WD trotts att de började lite som "WD-fans". Självs säger jag: Maxtor för prestanda (tom snabbare överföringshastighet än 10k rpm raptor då i tester med gamla ata133 diskarna tom!) och seagate för tysta setuper.

1
Bevaka tråden