Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fått en "död" K700i - Kan fixas? =)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-11-09 20:25

Måste fråga er en sak, speciellt er som har varit inne och meckat i en K700i.

Det ligger till så att jag har fått en mobil av en släkting då denna inte vill ladda. Den var egentligen så gott som ny när detta hände, men de fick ingen hjälp av Vodafona att fixa det, då dessa hävdade att det var någon fuktskada (inte helt ovanligt har man ju hört i programmet "Plus"). Frågan är om detta är sanningen, och i vilket scenario som helst - om det går att laga den billigt? Datorn HAR aldrig varit i fukt på något vis, utan legat i släktingens väska hela tiden och den är verkligen i nyskick. Hon har nu köpt ny mobil och orkar inte tjafsa.

Nu har jag mobilen i min ägo och jag vill gärna få den att fungera *utan* att behöva lämna in den till den dyr reparatör. Jag skulle vilja ha lite tips och råd att testa. Jag har ju en ny K750I som jag själv köpte härom dagen, så jag sitter inte i nöd. Men det hade varit kul att laga och ha den som andratelefon eller sälja den.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-11-09 20:31

Hittade detta, så att vara mer "på" Vodafone (som jag planerat) tror jag inte hjälper. Men alltså - jag tror henne om hon säger att den inte vart i vatten på något vis.

http://www.arn.se/templates/Page____227.aspx

Jäklar..vill verkligen få den att funka. Om det som i fallet i länken är en fuktskada i bottenkontakten så borde väl en sådan kunna bytas ut lätt eller? Var köper man en sån, och var hittar man en servicemanual?

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-11-09 20:46

Kolla på www.claesohlson.se eller www.danmobility.se

har inte tid att söka där åt dig, lycka till!!

  • Medlem
  • 2006-11-09 21:30

Vet ju inte exakt vad som är fel, bottenkontakten tror jag de nämnde (även om jag hävdar att det är bullshit). Kan man byta den eller sitter den fast i själva kortet?

/Fredrik

Fuktskador skylls det ofta på, men det kan lika gärna vara restmärken efter tvätt av komponenter i fabriken....Det kan sitta en lapp (typ lithmuspapper) som skall då reagera på fukt i telefonen

Tvätta bottenkontakten med lite kemisk sprit på en tops och se om det ger kontakt. Annars kan du kolla med http://www.euromobile.se/ och se om dom har reservdelar.

  • Medlem
  • 2006-11-09 22:41

Den är alltså stendöd, även med laddaren på. *suck* Faen..är i så fint skick.
Länken där var ju toppen. Hittade massor av delar här, bl a då en bottenkontakt. Är dock osäker på om det är den som är felet.

http://www.euromobile.se/advanced_search_result.php?keywords=k700&osCsid=a1de4f2ca6fee30bcf6bd45c2fd61f80&x=0&y=0

/Fredrik

Senast redigerat 2006-11-10 09:21
  • Oregistrerad
  • 2006-11-12 11:31

Om du skruvar i sär mobilskalet så borde bottenkontakten kunna avlägsnas. (Den mörka plastkontakten med de små anslutningsytorna). Ganska ofta så finns det korrosion på kontaktytorna på själva kretskortet (telefonen) som man kan skrapa bort. Det har hjälpt mig på åtskilliga Z600 och T630...

1
Bevaka tråden