Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör jag backup på listor mm i iTunes?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hejhejehej

jag har en fråga. min dator ska in på service och jag vill inte förlora alla mina playlists osv från iTunes. Jag har spellistor, playcounts på låtar, betyg på låtar och allt möjligt som jag vill inte ska försvinna om jag av all förmodan skulle få datorn utbytt mot en ny. Så, finns det något smidigt sätt som jag kan göra så att iTunes kmr ihåg alla spellistor, antal gånger jag spelat varje låt, betyg på låtarna osv?

Samma sak gäller iPhoto, vill ha kvar mina album, men här är det inte riktigt lika krisigt.

Uppskatar verkligen om någon kunde hjälpa mig!

Arkiv > Exportera i iTunes.

Ang. iPhoto så kan du bara kopiera hela iPhoto mappen, funkar utmärkt. Verkar som att alla "data" filer ligger där inne.

nu hänger jag inte riktigt med, kan du förklara lite mer om iTunes?

finfint angående iPhoto! Då kan jag bara lägga över iPhoto mappen på en extern hårddisk och sedan föra över den till datorn när det behövs så är allt i sin ordning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-09 18:24

Har du tillgång till en extern hårddisk borde du kopiera hela din hemkatalog - alla filer och kataloger som visas när du klickar på "huset "i Finder.
Där borde alla dina filer inkl iPhoto och iTunes finnas.

Däremot får du installera om program om datorn byts ut.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-17 21:00

Den filen som innehåller alla spellistor osv heter /Users/[Användarnamn]/Music/iTunes/iTunes Library.itl men utan själva musiken så kommer det ju inte att fungera så bra.

Så det lättaste är ju så som oskard har skrivit att spara hela mappen med huset så kan man bara kopiera tillbaka det så kommer även inställningar för ens program att finnas kvar.

//Adam

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-08 09:58

Jag ska ge mig på att formatera om min iMac nu snart tänkte jag. Och jag har lite funderingar kring itunes. Jag vill som trådskaparen också vill att spara på alla spellistor etc...

Värt att nämna är att all min musik ligger redan på extern disk så det ligger alltså inte i hemmamappen.

Jag tycker lösningen att kopiera hela hemmamappen inte är speciellt bra då jag får med mig massa annan skit som jag vill ha bort genom att formatera.

Jag har inte riktigt förstått hur de dära exportera alternativen i itunes fungerar. Man kan ju både exportera bibliotek och spellista. Vad är skillnaden? samt är det en lösning på att spara alla inställningar i itunes?

Ursprungligen av Kajan:

Jag tycker lösningen att kopiera hela hemmamappen inte är speciellt bra då jag får med mig massa annan skit som jag vill ha bort genom att formatera.

Om det bara är iTunes du är ute efter, så behöver du inte kopiera hela hemmamappen. Det räcker med iTunes-mappen.

Den här frågan har varit uppe många gånger, t.ex här:
http://www.99.se/itunes/87918-flytta-itunes-till-dator-coverart.html
http://www.99.se/itunes/100824-enkel-fraga-svar-att-loesa-hur-flytta-itunes-bibliotek-fran-dator-till-annan.html

En liten sökning på t.ex "flytta iTunes " så hittar du fler trådar i ämnet.

1
Bevaka tråden