Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inbränning på 23tums Cinema Display?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en 23 tums Cinema Display från 2004. Då jag inte suttit vid datorn ett tag, men skärmsläckaren inte kommit igång, och drar bort 99mac fönstret som stått framme hela tiden så ser jag spökeffekter som är vanliga på t.e.x. Plasma. Dessa kan vara några minuter.

Jag trodde inte detta var möjligt på LCD-skärmar. Men eftersom det verkar vara möjligt... är det risk för inbränning om jag lämnar på datorn en hel dag utan skärmsläckare?

Enligt nätet så bränns bilden inte fast permanent, men det kan vara en stund ibland, är inte säker på hur pålitlig källan är dock.
Det rekommenderas att stänga av skärmen i några minuter när dessa fenomen precis har skett.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-09 22:29

Eller ha en vit bild i fullscreen, då återställs den efter några minuter.. Jag tycker det är sjukt irriterande!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-09 22:49

23" ACD kan drabbas av inbränning. Jag har sett ett sådant fall på jobbet.

Det är inte egentlig inbränning det rör sig om eftersom bilden inte blir permanent påverkad, men problemet verkar finnas bland annat på 23" Cinema Display och ett par Dell-skärmar. Det som händer är att kristallerna blir överladdade och fastnar i samma läge längre än de borde. Widescreengamer har en artikel om fenomenet:

http://www.widescreengamer.com/articles/lcd_image_screen_burn_on_dell_2005fpw.html

1
Bevaka tråden