Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Håller Mac Pro för tyngre grafiska projekt?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska byta jobb den 1 februari nästa år och då ska jag förmodligen få mig en Mac Pro där. Jag kommer att jobba mycket i Adobes Creative Suite, mestadels i Photoshop och Illustrator, men även en hel del i After Effects. Det jag vill veta är hur det känns att jobba dagligen med ganska tunga grafiska projekt i de emulerade programmen?

På mitt nuvarande jobb har jag en PowerMac dubbel G5:a med endast 1,5 GB RAM och där känns det laggigt så fort minnet tar slut, men annars helt ok prestanda. Flyter på bättre hemma på min PowerMac där, men det är tack vare de 3 GB RAM jag stoppat i den och bättre gfxkort. Någon som har erfarenheter av att gå från G5:an till Mac Pro? Hur stor prestandaförlust är det, kan man leva med det som proffs?

Jag har även en MacBook här hemma som jag testat Photoshop på och det kändes inte riktigt så slött som jag hade trott, men så fort minnet tar slut så blir det hemskans segt. Men så är det ju i OS X generellt.

Hur som helst, kommentarer från folk med erfarenheter från grafiska branschen är välkomna! (De som inte jobbar med grafik behöver inte göra sig besväret.

Jag tycker du ger svaret själv i din fråga. Du tycker att det är okej på din MacBook. Då borde du ju verkligen bli mycket nöjd med en MacPro - om du ser till att minnet inte tar slut. Sen kommer ju CS3 bara några månader efter du börjat nya jobbet, och det brukar ju alltid gå långsamt ändå den första tiden, inte sant?

Ursprungligen av sjovall:

Jag tycker du ger svaret själv i din fråga. Du tycker att det är okej på din MacBook. Då borde du ju verkligen bli mycket nöjd med en MacPro - om du ser till att minnet inte tar slut. Sen kommer ju CS3 bara några månader efter du börjat nya jobbet, och det brukar ju alltid gå långsamt ändå den första tiden, inte sant?

Nja, jag har ju inte testat några tyngre jobb, mest bara för testandets skull. Därför jag vill få lite input från någon som jobbar med det dagligen.
Det jag tyckte märktes mest att det emulerades var egentligen att det tog längre tid att starta själva programmet, men när man väl var inne och arbetade så kändes det inte så farligt slött som man hade kunnat vänta sig. Men som sagt, har inte testat något riktigt stort projekt med tusen lager och så, då kan det nog märkas mer kan jag tänka mig, speciellt med de futtiga 1 GB RAM i min MacBook.

He he, ja vi får väl se om det går slött i början, men det gör det väl alltid när man ska komma in i ett nytt jobb. Ser fram emot CS3!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-09 16:35

Mac Pro är i CS2-prestanda hack i häl på G5 Quad, men då krävs det mycket RAM, se Barefeats test: http://www.barefeats.com/quad13.html

Om du ska jobba med riktigt tunga jobb rekommenderas två snabba diskar också, en för att installera systemet och program på samt en för att använda som scratchdisk, förslagsvis två sådana här: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010095793

Så en Mac Pro är helt klart att rekommendera, alla andra icke-rosetta-uppgifter kommer ju dessutom gå mycket snabbare och som sjowall skriver kommer ju CS3 snart...

Ursprungligen av Solid:

Mac Pro är i CS2-prestanda hack i häl på G5 Quad, men då krävs det mycket RAM, se Barefeats test: http://www.barefeats.com/quad13.html

Om du ska jobba med riktigt tunga jobb rekommenderas två snabba diskar också, en för att installera systemet och program på samt en för att använda som scratchdisk, förslagsvis två sådana här: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010095793

Så en Mac Pro är helt klart att rekommendera, alla andra icke-rosetta-uppgifter kommer ju dessutom gå mycket snabbare och som sjowall skriver kommer ju CS3 snart...

Verkar ju ganska lovande ändå!
Hoppas nu bara inte de snålar med minnet, men jag påpekade att jag hellre hade mycket minne än snabbaste processorn, så vi får väl hoppas de väljer långsammaste Mac Pro, 2,0 GHz:aren med 4 GB RAM typ, det hade nog varit en helt ok dator.

Det där med att ha scratchdisken på en annan HD än Photoshop, gör det så stor skillnad så att man märker det?
Om man kör en extern firewire800-disk som scratch går det mycket snabbare än om jag kör det på den interna, där program och system ligger?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-10 13:31

En anna bra sak att lägga märke till är att CS2 (Rosetta) är ca 30% snabbare i 10.4.8 jmf med tidigare versioner av OS X, så mycket av det man hört och upplevt om att CS-paketet är slött genom Rosetta är gamla sanningar.

Angående scratchdisk så vet jag inte riktigt hur stor skillnad det gör om man har två olika diskar eller hur snabb en FW 800 disk är till scratch. Men den Mac Pro (3.0 GHz, 4,5 GB RAM) jag testade hade två 10.000-rpms-Raptors och upplevdes som nästan lika snabb som min Quad (4,5 GB RAM ingen scratchdisk).

Fast jag måste säga (som har en macpro 2,66 med 5gb ram) att nog är det slött alltid. Såpass faktiskt att jag hellre kör xp fast det bara "ser" 2gb ram till cs3 kommer ut.
XP hastigheten spöar rosetta hands down...

  • Medlem
  • 2006-11-13 16:21
Ursprungligen av Ruskprick:

Fast jag måste säga (som har en macpro 2,66 med 5gb ram) att nog är det slött alltid. Såpass faktiskt att jag hellre kör xp fast det bara "ser" 2gb ram till cs3 kommer ut.
XP hastigheten spöar rosetta hands down...

Jag tycker att åtminstone Photoshop i XP beter sig lite underligt. Om man har jobbat ett tag, och särskilt om man satt maskinen i vila, så segar det ned sig rejält. Det tar en halv minut att få upp paletter, och vissa filter tar tre gånger så lång tid som de borde. Det känns som att det försvinner minne, för det spelar ingen roll hur mycket man har.

Illustrator och Indesign har jag mindre erfarenhet av, men det känns som att åtminstone Indesign inte är rakt utbytbart om man inte har Opentype-typsnitt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-21 16:59
Ursprungligen av Ruskprick:

Fast jag måste säga (som har en macpro 2,66 med 5gb ram) att nog är det slött alltid. Såpass faktiskt att jag hellre kör xp fast det bara "ser" 2gb ram till cs3 kommer ut.
XP hastigheten spöar rosetta hands down...

Så det är så pass stor skillnad mellan 2,66 GHz och 3,0 GHz Mac Pro samt snabbare scratch-diskar alltså? Eler du kanske inte har konfigurerat PotoShop optimalt (t.ex. tilldelat mer minne, ställt in önskade händelselägen, stängt av Version Cue, och klickat ur bakåtkompatibla filer)?

stfm, oj det är verkligen inte min erfarenhet, men jag har å andra sidan suttit på xp i många år nu så jag kanske inte vet
Mitt photoshop i XP flyter som en dröm. Och jag jobbar uteslutande i >300dpi med massvis av lager.
och jag menar bootcamp xp, inte parallells emulerat. (Det har jag aldrig provat men jag kan inte tänka mig att det är användbart annat än till småfix)

Själv längtar jag oerhört efter cs3. Nu är jag trött på xp även om det har fungerat fint.
och för att förtydliga, MacPro är en finfin arbetsstation, som spöar det mesta.
Vad jag menar är att den fortfarande har en massa outnyttjad prestanda som bara ligger där och puttrar.

1
Bevaka tråden