Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

[AKUT] Problem med BBB-24 bredband

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-10-07 12:11

Hej!

På de senaste dagarna har vårt BBB-24 bredband blivit enormt långsamt. Vid nerladdning oavsett ställe så nås inte hastigheter över 86kb/sec.
Vårt internet är (ska vara) 24Mbit ner, 1Mbit upp.

Vi har det kopplat så här:

BBB-24 Modem ----> AirPort Express ----> iBook G4 ----> Hp Pavilion Laptop
|
---->
PowerMac G4 Sawtooth (Direkt kopplad i modemet, går ej via Airport)

Det värsta var igår när jag skulle göra programuppdatering på Sawtooth´en. Att ladda ner 10.3.9-uppdateringen på 117mb tog över 1h30 min att få ner, bara den, och programuppdateringen som kördes på ibook g4´an var lika slö den. Tog hur lång tid som helst. Och så fort jag surfade på något eller laddade ner något så märktes det av på min sambos pc laptop direkt, som genast blev slöare än den var från början. Samma sak om hon laddade ner något så blev mina datorer slöare än de var från början.

Jag har gjort en TP-test nu och fått dessa resultat:

Testserver: Bredbandsbolaget, Stockholm
Testmetod: Sändning & Mottagning

Server: tptest.bredband.net [195.54.106.186]

Sändning: Mottagning:
Bästa TCP: 281.32 kbit/s Bästa TCP: 702.90 kbit/s
Bästa UDP: 292.39kbit/s Bästa UDP: 728.03 kbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: Sändning: 96.2% Mottagning: 96.5%
Testresultat:
-------------

Server: tptest.bredband.net:1640
Test: 302 (Auto)
Tid : 5 s Maxtid: 15 s
Test startad : 2006-10-07 12:03:06
Test avslutad: 2006-10-07 12:04:47

Sändning:

Högsta hastighet TCP: 281.32 kbit/s
Högsta hastighet UDP: 292.39 kbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 96.2 %

Mottagning:

Högsta hastighet TCP: 702.90 kbit/s
Högsta hastighet UDP: 728.03 kbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 96.5 %

Lost Packets

Packets lost on net: 154 (29.33%)
Unable to send: 0 (0.00%)
Total packets lost: 154 (29.33%)

Send statistics

Send time: 00:00:04.991
Bytes sent: 735000 (717.77 kbyte)
Bits/second sent: 1178120 (1.18 Mbit/s)

Är det något fel på vårt internet eller vad är det frågan om? Är siffrorna bra?
Eller visar siffrorna att något ej stämmer? Kom ihåg att vårt internet är: 24Mbit ner / 1Mbit upp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-07 12:54

Utan att kontrollera dina siffror - Har du ringt Bredbandsbolaget och beskrivit dina problem?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-07 12:58
Ursprungligen av vanilj:

Utan att kontrollera dina siffror - Har du ringt Bredbandsbolaget och beskrivit dina problem?

nä, tänkte fråga här först så jag inte ringer o skäller ut dom i onödan.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-12-31 03:29
Ursprungligen av Elajtenworld:

nä, tänkte fråga här först så jag inte ringer o skäller ut dom i onödan.

Efter att ha läst igenom den här tråden och först läst ovanstående kommentar tidigt i tråden och senare konstaterande att det var det trådlösa som var boven kan jag inte annat än skaka på huvudet. Vadå skäller ut dom i onödan, finns det inte på planeten att ringa bara för att resonera med dom och få lite tips på felsökning och kanske höra om det är nån känd störning eller så. nej prompt ska man ringa och skälla ut dom för att hastigheten är dålig.
Vad jag kan utläsa i tråden var det alltså inget fel på tjänsten som levererats och det hade gått så långt att du fått en tekniker utskickad till dig som felsökt. Allt detta vad det verkar utan att du testat en dator direkt mot modemet utan det trådlösa. Om du testat detta lär du ha mätt upp en bra hastighet på tptest.

fyfan säger jag bara, det är såna som dig som ringer bilverkstan ursinniga så att dom skickar ut en jourbil bara för att konstatera att du glömt tanka. dålig liknelse men jag blir bara så trött på folk som häver ur sig på sin omgivning utan att ha ryggen fri.

Liten lätt felsökning kan ju vara att koppla en dator direkt mot modemet utan andra saker emellan, går de lika slött då så är ju chansen stor att det inte är ditt eget fel.

Har du testat att starta om modemet?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-07 13:16
Ursprungligen av Johan S:

Liten lätt felsökning kan ju vara att koppla en dator direkt mot modemet utan andra saker emellan, går de lika slött då så är ju chansen stor att det inte är ditt eget fel.

Har du testat att starta om modemet?

Sawtoothen går direkt mot modemet, ingenting emellan den och modemet. har ej testat att resetta modemet men jag ska testa nu.

Har du några transformatorer, mikrovågsugnar eller trådlösa telefoner i närheten av modemet eller telefonsladden? Kan vara en god idé att flytta på dessa i så fall.

/M

  • Oregistrerad
  • 2006-10-07 13:59
Ursprungligen av Martin Belak:

Har du några transformatorer, mikrovågsugnar eller trådlösa telefoner i närheten av modemet eller telefonsladden? Kan vara en god idé att flytta på dessa i så fall.

/M

Ja, jag har transformatorer och trådlös telefon-basenhet. Jag måste ha detta för för vi har bara ett enda telefonjack och vi har redan klagat på det en gång så de skickade hit ett nytt modem och nya kablar som inte skulle vara känsliga för något sådant.

Men det har legat där länge. Ingenting som är nytt. Det först nu de senaste dagarna som det blivit långsamt.

Du får helt enkelt kontakta BBBs support, de kan via sina adminsystem direkt mäta in hur mycket störningar det är på din länk, kan vara just störningarna som är problemet.

/M

  • Oregistrerad
  • 2006-10-07 14:19
Ursprungligen av Martin Belak:

Du får helt enkelt kontakta BBBs support, de kan via sina adminsystem direkt mäta in hur mycket störningar det är på din länk, kan vara just störningarna som är problemet.

/M

Men varför har dom kommit NU då? Och inte innan? Jag har ju inte ändrat något?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-07 14:23

hur är mitt tp-test? är siffrorna dåliga?

Ursprungligen av Elajtenworld:

Men varför har dom kommit NU då? Och inte innan? Jag har ju inte ändrat något?

Behöver ju inte nödvändigtvis vara hos dig det är fel. Kan vara störningar mellan ditt modem och telestationen till exempel. Kan också vara något helt annat.

Ursprungligen av Elajtenworld:

hur är mitt tp-test? är siffrorna dåliga?

Ja, du har ju cirka 800 kbps ner, och du betalar för 24 Mbps. Din hastighet ner bör ligga på cirka 8 - 12 Mbps.

/M

  • Oregistrerad
  • 2006-10-07 14:48
Ursprungligen av Martin Belak:

Behöver ju inte nödvändigtvis vara hos dig det är fel. Kan vara störningar mellan ditt modem och telestationen till exempel. Kan också vara något helt annat.

Ja, du har ju cirka 800 kbps ner, och du betalar för 24 Mbps. Din hastighet ner bör ligga på cirka 8 - 12 Mbps.

/M

Jaså? Jag ringde nyss BBB. Han kunde inte se nåt fel i sitt system. Han skulle säga till teknikerna nu i veckan. Jag glömde nämna att jag gjort tp-test. Ska jag ringa upp igen och nämna det? Hur ska jag säga angående tp-testets resultat då?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-07 14:52
Ursprungligen av Martin Belak:

Ja, du har ju cirka 800 kbps ner, och du betalar för 24 Mbps. Din hastighet ner bör ligga på cirka 8 - 12 Mbps.

/M

Sluta ljug för stackarn.... bor han MER än 3km från telestationen så brukar de inte utlova den högsta hastigheten (24mbit/s), utan håller sig då till den mellersta (8 eller 2mbit/s, beroende på leverantör) Bor man däremot inom 3 km, men helst inom 2km från telestationen så har man en MBIT/S loss på MAX 1-5mb ... alltså bör du ligga på MINST 19mbit/s.... Du kommer aldrig, inte ens i dina drömmar, att nå upp till 24mbit/s - men du ska f*n inte ha under 19mbit/s heller när du betalar för 24.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-07 14:58
Ursprungligen av Scumpi:

Sluta ljug för stackarn.... bor han MER än 3km från telestationen så brukar de inte utlova den högsta hastigheten (24mbit/s), utan håller sig då till den mellersta (8 eller 2mbit/s, beroende på leverantör) Bor man däremot inom 3 km, men helst inom 2km från telestationen så har man en MBIT/S loss på MAX 1-5mb ... alltså bör du ligga på MINST 19mbit/s.... Du kommer aldrig, inte ens i dina drömmar, att nå upp till 24mbit/s - men du ska f*n inte ha under 19mbit/s heller när du betalar för 24.

Jag vet att jag inte kan ha exakt 24 mbit men jag har för mig att jag haft runt 19-22mbit innan.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-08 17:48

Hej!

Gjorde tp-test på 2 datorer idag.

Först på min iMac 20" Intel Core2 Duo som gav detta resultat:
http://i122.photobucket.com/albums/o248/Elajten/Bild2.png
Och som av någon anledning har följande signalsyrka:
http://i122.photobucket.com/albums/o248/Elajten/Bild3.png
Datorn står i rummet intill ca 10-15m ifrån min AirPort Express. Kan det verkligen ge så pass sämre mottagning att man tappar hela 6mbit??

Sen på min ibook som då ger följande resultat:
http://i122.photobucket.com/albums/o248/Elajten/Bild1.png
Och min iBook har då följande signalstyrka:
http://i122.photobucket.com/albums/o248/Elajten/Bild2-1.png
Och den står på samma bord som iMacen, samma avstånd med andra ord.

Jag betalar då som sagt för BBB 24/1Mbit, alltså upp till 24mbit ner och upp till 1mbit upp.

Men enligt mina tp-tester når jag inte mer än 10mbit max. Detta är då kontrollerat vid flera tester och med både airport och kabel direkt in i modemet. Får 10mbit på båda tester, på ibooken och 4mbit på imacen, fast enbart via wlan då.

Han på BBB sa att vi hade upp till 24mbit och man aldrig får 24mbit. Vi betalar 400kr/månad för detta. Jag sa till han att han fick skicka hit en tekniker.

Han sa att om jag har fel i min utrustning, så kostar detta 1500kr. Är det deras fel är det gratis.

För det första så har jag testat tptest med 4 olika datorer (alla mac) som har kört testen via wlan och via kabel. ingen av dom når högre värde än 10mbit.
Så med andra ord kan inte jag ha nåt fel här hemma så är boven eller hur?

För det andra sa han att han får uppgift på sin dator om att mitt modem tar emot 12mbit. Men det är fan inga 12mbit jag märker av här.

Sen sa jag att jag ville inte betala för 24mbit (400kr/månad) om vi inte ens når upp till hälften. Har vi 12mbit max så vill jag bara betala för 12mbit med då. Men han sa att det fanns bara 2 lägen, betala för 8mbit eller betala för 24mbit.

Detta tycker jag är sjukt som fan. Är det inte det?

Vad har jag för rättigheter i denna soppan? Tålamodet tog slut idag, ca en månad efter jag ringde dom förra gången.

Vad ska jag göra och hur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-08 18:28

Jag kan tyvärr inte komma med något råd, men om du har sifrror från TP-Test så skall detta vara nog bevis för supporten att göra en riktig felanmälan.
Jag sitter i samma sits, men har en 100Mbit-koppling till lägenheten från BBB. Sedan jag skaffat digital-tv via bredbandet så har jag upptäckt att vi ibland får störningar och väldigt låga värden i TP-test. Har även kopplat in IP-telefoni till uttaget så nu är man rätt beroende av att anslutningen fungerar smärtfritt.
Efter tre samtal med supporten och då jag kopplat datorn direkt till uttaget och mätt hastigheten med tp-test så kunde de till slut göra en felanmälan. De sa att de skulle skicka ett SMS när ärendet var avslutat, men har inte fått något på två veckor nu.
Slutsatsen är väl att BBB:s support inte är den bästa och att det krävs att man ligger på för att de ens ska överväga om felet kan ligga i deras utrustning.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-11-08 19:46

Jag har Telia 24MBit, dom kan mäta upp 19MBit till mig, har tagit bort alla elektronik samt kört direkt från modem > dator. Kommer fortfarande upp i 6,5MBit.

Och jag är nästintill nätverkstekniker, vad Telia sysslar med, det är en bra fråga.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2006-11-08 20:27

Elajtenworld: Vilket modem är det du fått? 7722 - svart rundare modem. 5222 - grått fyrkantigt. 5258 - svart fyrkantigt. 8222 - grått rundare ?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-08 20:54
Ursprungligen av Gadd:

Elajtenworld: Vilket modem är det du fått? 7722 - svart rundare modem. 5222 - grått fyrkantigt. 5258 - svart fyrkantigt. 8222 - grått rundare ?

Jag har det gråa. Jag hade ett svart rundare XAVI-modem innan men så beställde vi IP-telefoni skulle man kanske skitit i. Så vi fick det gråa fyrkantiga modemet hem och skulle skicka tillbaka det svarta runda modemet.

Hurså? Har det med modemet att göra då?

Det gamla hette Xavi 7722r och det nya heter Xavi 5222r

Senast redigerat 2006-11-08 21:31
  • Oregistrerad
  • 2006-11-09 12:01

Gadd här på forumet hjälpte mig idag och hastigheten ökade från 10mbit till 17mbit. Klar förbättring. Vi kom fram till att airporten inte var helt oskyldig. Av någon anledning drar den ner hastigheten.

Körde precis en tptest med en annan nätverkskabel mellan modem och airport och fick följande resultat på mottagning:

TCP: 8.41mbit/s
UDP: 16.17mbit/s
Mottagning: 52.0%
Packets lost: 48.75%.

Vilka inställningar finns det som man kan göra i Airport för att kolla om den är paj/blir störd av något/är felaktigt inställd?

Hur långt ifrån modem och airport kan man ha basstation för trådlös telefon för att den ej ska störa modemet eller airporten? Hur långt ifrån airporten måste den stå?

Min AirPort är en AirPort Express som har Firmware 6.3 installerad.

Finns det en nyare firmware?

Edit:

Min AirPort står i "100Mbit/s /Full duplex", ska jag ställa den i "Automatiskt (förvalt)" istället kanske?

Edit 2:

Gjorde en ny TPtest och fick nu detta resultatet på mottagning:

TCP: 7.80mbit/s
UDP: 16.58mbit/s
Mottagning: 47.0%
Packets lost: 44.09%

Antar att det blev sämre?

Edit 3:

Har testat nu med att sätta AP´n i följande lägen:

* IPv6 = Avstängt
* Kanal = Automatiskt
* Läge = 802.11g
* WAN Ethernet-Port = 100 Mbit/s / Full Duplex
* Störningskompensation = På

Med detta fick jag följande resultat:

TCP: 9.15 Mbit/s
UDP: 16.13 Mbit/s
Mottagning: 56.7%
Packets lost: 53,78%

Tycker den tappar mer och mer packets? Varför har jag så kass mottagning på min Airport? Inte ens när jag håller datorn precis bredvid den är den bra, då får jag bara 84% mottagning?

Varför kommer jag inte upp i så hög hastighet? Igår fick jag 10mbit/s på TCP och 10mbit/s på UDP på min ibook oavsett om jag körde med kabel eller wlan och oavsett om jag satt nära stationen eller inte.

Varför har det nu sjunkit?

Körde tptest en gång till nu med störningskompensation avstängt, då fick jag detta resultatet:

TCP: 10.41mbit/s
UDP: 16.85mbit/s
Mottagning: 61.8%
Packet lost: 35.84%

Vid denna senaste testen så var den trådlösa telefonen urkopplad helt samt en trådlös dosa för styrning av takbelysningen i lägenheten. Misstänker att alla dessa idiotiskt nog ligger på 2.4ghz allihopa. Ska nu testa att koppla in telefonen och belysningen igen och köra utan störningskompensation och se om det blir värre.

Hur jag än gör nu så får jag inte samma resultat igen som det senaste. Det senaste är det absolut högsta jag uppnåt idag.

Är min Airport Express sönder/kass? Eller är dom så här dåliga?

Edit 4:

Det går långsamt att surfa nu, jag får dåliga resultat på Tptest via wlan nu. Jag hittade kvittot på min AirPort express där även serienummret står skrivet. Den inköptes samtidigt som datorn 2004-12-03. Då gäller varken garanti eller annat då va? För Apple har väl andra regler?

Edit 5: Nu har airporten börjat dyka i uppkopplingen, den dör under 1-2 sec och kommer online igen, och efter en tid gör den samma sak igen. Håller den på att gå sönder? Kan man resetta den totalt? Alltså blåsa alla inställningar? Nu dök den igen, varför dyker den?

Edit 6: Kan automatisk ip-utdelning sänka hastigheten på wlanet? Är det snabbare att ha fast ip till varje maskin?

Senast redigerat 2006-11-09 14:21
  • Oregistrerad
  • 2006-11-09 15:06

Nu efter resetten så fick jag följande resultat via Wlan och Ethernet:

Airport Express inställningar:

Kanaler: Automatiskt
Läge: 802.11g
Duplex: Automatiskt
Ip-utdelning: Automatiskt
Wifi-skydd: WEP

Wlan resultat:

TCP: 7.99mbit/s
UDP: 16.08mbit/s
Mottagning: 49.7%
Packets lost: 46.67%

Ethernet resultat:

TCP: 16.59mbit/s
UDP: 17.61mbit/s
Mottagning: 94.2%
Packets lost: 36.74%

Det skumma är att på sändning så är den hela tiden på 800kbit/s eller mer på både TCP och UDP, oavsett om jag kör Wlan eller Ethernet.

Men hur ska jag göra nu? Är det dags att köpa en ny AirPort Express eller?

Edit 1: Nu börjar jag bli irriterad. Nu vet jag inte om det är fel på Airporten eller datorn för nu körde jag nyss testet på sambons nyinköpta MacBook och den verkar för det första ha bättre mottagning då den hittar fler nät runt lägenheten än avd min ibook gör, sedan får den följande resultat i tptest:

TCP: 13.70mbit/s
UDP: 17.61mbit/s
Mottagning: 77.8%
Packet lost: 49.04%

Vad är det frågan om egentligen?
Hur kommer man åt Airportkortet i min iBook g4 12"?

Senast redigerat 2006-11-09 15:22
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-09 15:46

Det går att resetta AE. Det finns en liten knapp att trycka in med ett gem. Kolla i bruksanvisningen.

Jag tycker spontant att du förlorar många paket. TCP fungerar så att då ett paket skickas startas en timer. Om inget svar kommit efter en stund (för att paketet förlorats) så skickas paketet igen och en ny längre timer sätts. Osv.

Om du då förlorar paket så kommer TCP-protokollet att bara sitta och vänta (och det blir mycket värre om man förlorar många paket i rad). Överföringshastigheten går ner rejält.

Anledningen till förlorade paket kan man bara spekulera i, men jag undrar om du inte har fått in någon radiostörning som slår ut paket till AE. Denna radiostörning kan ju komma från en helt annan lägenhet, och kan vara svår att diagnosticera. Detta är väl ett grundproblem med wlan; att de använder radiofrekvenser som är öppna för alla användare (och inte bara wlan).

Fast du verkar ju ha ganska mycket lost packets även via Sawtooth som inte kör AE, så vad vet jag...

  • Oregistrerad
  • 2006-11-09 15:56
Ursprungligen av pesc:

Det går att resetta AE. Det finns en liten knapp att trycka in med ett gem. Kolla i bruksanvisningen.

Jag tycker spontant att du förlorar många paket. TCP fungerar så att då ett paket skickas startas en timer. Om inget svar kommit efter en stund (för att paketet förlorats) så skickas paketet igen och en ny längre timer sätts. Osv.

Om du då förlorar paket så kommer TCP-protokollet att bara sitta och vänta (och det blir mycket värre om man förlorar många paket i rad). Överföringshastigheten går ner rejält.

Anledningen till förlorade paket kan man bara spekulera i, men jag undrar om du inte har fått in någon radiostörning som slår ut paket till AE. Denna radiostörning kan ju komma från en helt annan lägenhet, och kan vara svår att diagnosticera. Detta är väl ett grundproblem med wlan; att de använder radiofrekvenser som är öppna för alla användare (och inte bara wlan).

Fast du verkar ju ha ganska mycket lost packets även via Sawtooth som inte kör AE, så vad vet jag...

Airporten är resettad utan resultat. Sawtooth kommer jag ej ihåg tptest resultaten för, för de som står i första inlägget är jag ganska säker på att de tillhör min ibook g4. Men, jag körde ett antal tester idag med ibooken via kabel. Men trots kabel, så har jag mellan 30 och 50% packet loss. Alltså jag tappar ju hälften av informationen. Är inte det lite väl mycket?

Hur mycket är ett normalt packet-loss värde, oavsett om det går via kabel eller wlan?

Edit 1:

Nu har jag gjort en test med sambons macbook via Ethernet med.

Följande resultat på min och sambons datorer via ethernet:

iBook G4 12" resultat:

TCP: 16.59mbit/s
UDP: 17.61mbit/s
Mottagning: 94.2%
Packets lost: 36.74%

MacBook 13" resultat:

TCP: 16.67mbit/s
UDP: 16.70mbit/s
Mottagning: 99.8%
Packets lost: 40.30%

Hur kan det vara 5.6% skillnad mellan ibookens och macbookens ethernet-kort? På Airport kan ju antennsladden sitta löst, men på ethernetet kan väl inget vara löst?

Senast redigerat 2006-11-09 16:07
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-09 16:43
Ursprungligen av Elajtenworld:

Hur kan det vara 5.6% skillnad mellan ibookens och macbookens ethernet-kort? På Airport kan ju antennsladden sitta löst, men på ethernetet kan väl inget vara löst?

Kan det inte vara 5.6% skillnad med precis samma utrustning om du kör testet två gånger?

Jag skulle tolka resultatet från dina två körningar som "ungefär lika".

  • Oregistrerad
  • 2006-11-09 16:53

Visst är det skönt med alla inlägg men Bredbandsbolaget vet garanterat bäst vad som är fel. Eftersom du inte gjort några förändringar (vad du säger iaf.) så borde det vara något fel hos bredbandsbolaget.

Eftersom linjehastighet (Din hastighet) anpassat till kvalitén på linjen så räcker det med en störning som kan göra att modemet får hicka och inte anpassar sig uppåt igen. Det ska räcka att starta om modemet för att det korrigeras men det är inte alltid så.

//Mr Alltombredband.se

  • Oregistrerad
  • 2006-11-09 19:04
Ursprungligen av studiox:

Visst är det skönt med alla inlägg men Bredbandsbolaget vet garanterat bäst vad som är fel. Eftersom du inte gjort några förändringar (vad du säger iaf.) så borde det vara något fel hos bredbandsbolaget.

Eftersom linjehastighet (Din hastighet) anpassat till kvalitén på linjen så räcker det med en störning som kan göra att modemet får hicka och inte anpassar sig uppåt igen. Det ska räcka att starta om modemet för att det korrigeras men det är inte alltid så.

//Mr Alltombredband.se

Ja förmodligen vet de bäst. Fick hjälp av dom imorse. Men jag begriper fortfarande inte vart problemet ligger. Min sambos MacBook får ju som sagt över 13mbit via wlan när jag testar och 17mbit via ethernet. Min egen iBook g4 kommer ju inte upp i de hastigheterna via wlan. Vilket då får mig att tro att min ibook har dålig mottagning, men jag har haft av tangentbordet och dragit ur sladden til AirPort-kortet och tryckt i den igen så hårt jag kunnat. Men ändå har jag samma "kassa" mottagning på 59% på 4-5 meters avstånd från Ap´n. Vad är fel då? Är det något av följande:

* iBookens AP-kort är kasst
* iBookens inbyggda AP-antenn är kass
* iBookens konstruktion är kass och hindrar signalerna
* AirPort Expressen är kass
* Airport Expressens konstruktion är kass och hindrar signalerna

pesc: Ja det kan man väl säga, önskar bara att det var samma när det gällde wlanet.

Edit: fan vad jag är irriterad nu. På 4-5 meters avstånd har min jävla ibook bara 50% mottagning. Hur fan kan den bara ha halv mottagning på den korta sträckan? Hur kan jag fixa det?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-10 17:16

Ingen som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-10 23:32

Nu har jag läst på lite om tptest....

De siffror om "lost packets" som testet visar var inte riktigt det jag trodde. Denna statistik kommer uteslutande från tptests UDP-tester. Tptest kör UDP-trafik med stegrande hastighet. Då den öser fler UDP-paket per sekund än vad nätverket klarar så får man naturligtvis förlorade paket (UDP fungerar så, det är därför man använder TCP för filladdning). Så den redovisade statistiken om förlorade paket i tptest tycker jag man kan bortse ifrån.

Man kan också i tptest gå in i avancerat läge. Här verkar det som om man ska kunna ställa in paketstorlekar etc, men det verkar inte fungera. GUIet för Mac är kasst.

Lyckligtvis är tptest öppen programvara. (Någon Mac GUI-programmerare skulle kunna bli hjälte och fixa programmet!) Själv laddade jag hem sourcen, hoppade in i klient-katalogen och skrev make. Då fick man en terminal-klient som fungerar bättre.

Elajtenworld: Ditt problem just nu är att din iBook har 7mbit/s vid nerladdning, medans din sambos MacBook har 13mbit/s via wlan (ethernet ger ungefär samma resultat). Har jag fattat rätt?

Det positiva är väl att din sambos MacBook visar att nätverket fungerar bra, fram till och inklusive Airport Express? Samt att du troligen inte har mycket radiostörning eftersom din sambos MacBook fungerar bra.

Så just nu gissar jag att din iBook har något problem, kanske med antennen? (Sitter väl i datorns lock?) Du kanske skulle lämna in din iBook till något proffs som kan titta på den?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-10 23:42
Ursprungligen av pesc:

Nu har jag läst på lite om tptest....

De siffror om "lost packets" som testet visar var inte riktigt det jag trodde. Denna statistik kommer uteslutande från tptests UDP-tester. Tptest kör UDP-trafik med stegrande hastighet. Då den öser fler UDP-paket per sekund än vad nätverket klarar så får man naturligtvis förlorade paket (UDP fungerar så, det är därför man använder TCP för filladdning). Så den redovisade statistiken om förlorade paket i tptest tycker jag man kan bortse ifrån.

Man kan också i tptest gå in i avancerat läge. Här verkar det som om man ska kunna ställa in paketstorlekar etc, men det verkar inte fungera. GUIet för Mac är kasst.

Lyckligtvis är tptest öppen programvara. (Någon Mac GUI-programmerare skulle kunna bli hjälte och fixa programmet!) Själv laddade jag hem sourcen, hoppade in i klient-katalogen och skrev make. Då fick man en terminal-klient som fungerar bättre.

Elajtenworld: Ditt problem just nu är att din iBook har 7mbit/s vid nerladdning, medans din sambos MacBook har 13mbit/s via wlan (ethernet ger ungefär samma resultat). Har jag fattat rätt?

Det positiva är väl att din sambos MacBook visar att nätverket fungerar bra, fram till och inklusive Airport Express? Samt att du troligen inte har mycket radiostörning eftersom din sambos MacBook fungerar bra.

Så just nu gissar jag att din iBook har något problem, kanske med antennen? (Sitter väl i datorns lock?) Du kanske skulle lämna in din iBook till något proffs som kan titta på den?

Ja du har helt rätt. men där finns ett eller flera problem:

1. Datorn + AirPort inköptes 2004-12-03 på Kullander i Malmö. Enligt dom har datorn ingen garanti kvar. Den är snart två gammal?! (Gäller inte 2 år i Sverige, eller Apple är ej inkluderat där?)

2. Vad jag fattar kan man köpa AppleCare i efterhand för ca 2000kr-nånting och då få ut ett år till på garanti (2 år har ju redan gått så den "tre"-åriga applecare ger mig bara ett år tillgodo, men som duger. Är det nåt att köpa kanske och sedan lämna in datorn och få den genomsökt och lagad gratis?

3. Det är dyrt att lämna in hos "proffs". Jag hade en lös krets i min gamla ibook g3 clamshell, den ville macsupport ha 4000kr för att laga. Men jag lyckades själv. Det var bara att trycka till kretsen lite.

4. Angående antennen vet jag inte men min clamshell har den i locket så jag antar att denna med har det.

Vad är ditt råd och förslag?

Bevaka tråden