Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Val av högtalare

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-08-16 15:59

Jag tror bestämt jag klarar mig med 2.1 (stereo + ev. sub) Jag lyssnar på musik framför dator. Spelar inte spel. Kollar på film gör jag på hemmabion i vdgrummet.

Valet ståt mellan följande. Andra förslag mottages gärna.

1. ACOUSTIC ENERGY AEGO
Enligt tester verkar de låta väldigt bra.

2. Edirol MA-15D
Det fina med dessa är att jag kan skicka en digital signal till dessa från min MacBook (hoppas jag inte missförstått det hela)

Frågan är hur "dålig" A/D omvandlingen inne i Macen är. Ska så fort jag skaffat en digital kabel testa skillnaden att skicka digital signal till förstärkaren kontra analog.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-16 16:22

iPos HiFi - alla dar i veckan, snygg passar med allt övrigt på skrivbordet, för klumpigt? -skulle jag tagit JBL den genomskinliga soundsticks. Snygg mindre bra ljud

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

iPos HiFi - alla dar i veckan, snygg passar med allt övrigt på skrivbordet, för klumpigt? -skulle jag tagit JBL den genomskinliga soundsticks. Snygg mindre bra ljud

Visst är den snygg alla dar i veckan (lyssnar på en just nu), men jag tycker inte den ljud- och konstruktionsmässigt passar sig så bra för ett skrivbord. Den vill liksom fylla upp ett helt rum på lite avstånd. På nära håll tycker jag det är ungefär som att sitta med örat mot en traditionell fullstorlekshögtalare. Eller så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-16 16:36

Hur "dålig" är A/D omvandlingen inne i Macen?
En mycket bra fråga, men jag är ganska säker på att jag fått märkbart klarare och renare ljud efter att ha bytt från analog till digital sladd mellan G5:an och förstärkaren.

Nackdelen är att volymen helt styrs från stärkaren nu (svårare att "slänga sig på mute" mitt i natten )

Receiver: Harman Kardon AVR 430
Högtalare: Dynaudio Audience 42 (trä)

Jag har varit ganska sugen på JBL Creature. Skulle passa bra till min iMac. Tror dom låter ganska bra.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-16 16:51
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Jag har varit ganska sugen på JBL Creature. Skulle passa bra till min iMac. Tror dom låter ganska bra.

Det gör de inte.

Ursprungligen av DaPhox:

Det gör de inte.

He he, jaså..
När jag kollade efter högtalare så verkade många tycka att de låter OK. Säkerligen inte något för riktiga audiofiler, men så illa kan det väl inte vara...?
Får gå förbi någon butik och provlyssna helt enkelt...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-16 18:29

Problemet är att jag skulle vilja lyssna på högtalarna innan innan jag köper dem. Välljud går före design. Annars hade jag aldrig haft ett par Canton RC-L

Ser på Macoteket att det finns en hel del studiomonitorer också. Ett exempel är

Tapco S8

Studiomonitorer är väl skärmade så de kan placeras jämte en bildskärm antar jag?

Ursprungligen av daniel4632:

Jag tror bestämt jag klarar mig med 2.1 (stereo + ev. sub) Jag lyssnar på musik framför dator. Spelar inte spel. Kollar på film gör jag på hemmabion i vdgrummet.

Valet ståt mellan följande. Andra förslag mottages gärna.

1. ACOUSTIC ENERGY AEGO
Enligt tester verkar de låta väldigt bra.

2. Edirol MA-15D
Det fina med dessa är att jag kan skicka en digital signal till dessa från min MacBook (hoppas jag inte missförstått det hela)

Frågan är hur "dålig" A/D omvandlingen inne i Macen är. Ska så fort jag skaffat en digital kabel testa skillnaden att skicka digital signal till förstärkaren kontra analog.

Har själv MA-20D. Helt ok! Basen är inte fantastisk, men det är inte så konstigt med tanke på deras storlek.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-17 07:25

Soundsticksen då genomskinliga - 80tals vibb men bra ljud och trevlig design - hemma har jag sådana.

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2006-08-17 10:04

Jag kör med KRK V4mkii men det är för mixning i 2-5 kanal.

Kolla in jam.se de brukar vara ca 30% billigare än Macoteket.

D/A omvanlaren i Macen duger till vardags men inte för kritiskt användande.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-17 12:11

Jag är hyffsat petig med ljud, vill ha bättre än dom flesta men har samtidigt inte så stora pengar att spendera. Köpte Altec Lansing MX5021 förra året, och är klart nöjd. Bästa ljudet jag hittade för dom pengarna

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0002IXGS8/026-9708038-2044463?v=glance&n=560798&s=electronics&v=glance

Jag skulle titta på http://www.klipsch.com/ Ljudet från deras högtalare skall vara något utöver det vanliga. Har själv Altec Lansing se bild.

  • Medlem
  • 2006-08-17 20:52

Har soundstics med sub hemma och AE Aego på jobbet. Tycker att AE låter mycket bättre, samt är mycket mer kvalitativa. Prova bara att känna på en av satelliterna! Solid tung metall! De har "hängmattekaraktär" men jädrar vilket drag det är i dom! Det negativa är att volymratten sitter på subban, men vad gör det då du kör mac och sköter volymen via tangentbordet...

Jag kopplade precis in mina nya Altec Lansing FX-6021 (likadana som på Skummis bild). Wow! Vilket steg upp från JBL Creature! Låter riktigt nice och matchar Apple Cinema Display och Mac Pro/PowerMac perfekt.

Kostar normalt 2500:- men hittade dem för typ 1700:- på http://www.shg.biz. Ett klipp tycker jag!

  • Oregistrerad
  • 2006-08-19 16:48

Får nog bli AE Aego. "WHAT HIFI?" kan inte ha fel...

Tack alla för förslag...

-- Daniel

Ni som köpt Altec Lansing FX-6021, besväras ni av nätbrum i basmoddulen? Jag köpte dessa högtalare nyligen men irriterades av brumljudet. Testade att flytta mellan olika nätuttag utan skillnad. Kan vara fel på exemplarer men är osäker på om det är konstruktionsfel. Skickade tillbaks högtalarna till säljaren. Var annars nöjd med dem. Basmodulens krävde dock rätt placering för att få ett sammanhållet ljud mellan bas och övriga register.

Ursprungligen av Tommy Lyxell:

Ni som köpt Altec Lansing FX-6021, besväras ni av nätbrum i basmoddulen? Jag köpte dessa högtalare nyligen men irriterades av brumljudet. Testade att flytta mellan olika nätuttag utan skillnad. Kan vara fel på exemplarer men är osäker på om det är konstruktionsfel. Skickade tillbaks högtalarna till säljaren. Var annars nöjd med dem. Basmodulens krävde dock rätt placering för att få ett sammanhållet ljud mellan bas och övriga register.

Jag tror att det är ett konstruktionsfel, för de flesta Altec Lansing har detta problem.
jag har i alla fall hört flera som har detta problem med brum i basmodulen. Det är kanske olika störande på olika ex. Det är synd för ljudet är väldigt bra för övrigt.
Orkar jag någon gång så skulle jag vilja öppna den och se om det inte går att sätta in några bamsekondningar.
Brummet är konstant på min, så det följer inte ljudnivån. Alla tips om hur man kan fixa detta tages tacksamt emot.

Ursprungligen av Skummi:

Jag tror att det är ett konstruktionsfel, för de flesta Altec Lansing har detta problem.
Brummet är konstant på min, så det följer inte ljudnivån. Alla tips om hur man kan fixa detta tages tacksamt emot.

Tack för informationen. Då behöver jag inte beställa nya och returnera igen. Tycker inte man ska acceptera att högtalare för runt 2 tusen ska brumma. Ljudet är bra och högtalarna snygga, men nätbrummet är irriterande. Visserligen inte högt ljud – märker det knappt när datorn är på – men när datorn går i vila låter det. Jag tar nog tillfället i akt och hittar andra högtalare. De där Acoustic Energy verkar intressanta och i samma prisklass. Lovar att återkomma med en jämförande rapport.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-05 21:37

Altec Lansing kör jag också med--- mycket nöjd och har inget nätbrum - däremot är inte baslådan magnetisk skärmad - så beroende på placering så är kanske det boven...-)

Inte i mitt fall tyvärr. Testade att flytta lådan mellan olika placeringar, nätuttag och rum. Samma brum. Är glad att du slipper denna åkomma.

Jag har inte heller märkt av något nätbrum från mina FX-6021. Har dock inte testat dem i extremt tyst miljö.

Ursprungligen av capojava:

Jag har inte heller märkt av något nätbrum från mina FX-6021. Har dock inte testat dem i extremt tyst miljö.

Det låter intressant. jag kanske får kontakta ÅF. och reklamera mina.
Det hade varit bra om du kunde testa dina. Det räcker att man sätter dem i ett tyst rum och ansluter ström.
Möjligt är att jag borde kolla kablarna så att dom är justa.
Efter att läst denna tråd så känner jag att jag måste agera.

Efter det jag returnerade Altec Lancing funderade jag länge på om jag skulle skaffa en billig förstärkare och koppla små hifi-högtalare till. Var sugen på JBL:s E-10 vägghögtalare som inte tar så mycket bordsutrymme. Det skulle gå loss på 3.500 kr tillsammans med kablar och allt. Men sedan slog det mig att jag faktiskt inte lyssnar på så mycket på musik via datorn. Jag har en hifi-anläggning för över 50 tusen till detta ändamål. Så det blev Klipsch Promedia Ultra 2.0 till slut, datorhögtalare som fått goda recensioner. Så hur låter dessa jämfört med Altec Lansing FX-6021. Till att börja med är det inte mycket bas att hurra över. Det är grund och stumt jämfört med AL och till min besvikelse även grötig i de övre basfrekvenserna. AL har djupare bas men är å sin sida konturlösa. Jag tyckte det var för mycket bas, även när jag skruvade ner till mininum. Klipsch har ett utmärkt mellanregistret, klart och tydligt. Däremot är det lite energifattigt i de högsta frekvenserna. Via hörlursuttaget låter det bättre och basen kommer fram på ett bättre sätt.

Så vid denna jämförelse segrar AL, men då ska man betänka att Klipsch är hälften så dyra (runt tusenlappen). Och de brummar inte som AL gjorde för mig. Jag behåller nog mina Klipsch och slår mig till ro med att datorhögtalare har sina begränsningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-01 13:43

Trodde det var en enkel grej att köpa ett par högtare till datorn, det visade sig vara MYCKET svårare än jag trodde...

Har köpt ett par JBL Creature II (röda) som jag har hemma just nu, dessa kommer jag returnera, delvis eftersom volymknappar inte fungerar ibland men framför allt eftersom ljudet är BURKIGT :(, förstår inte hur dessa kan få så pass bra betyg som de fått här och där....

Sedan hittade jag Edirol MA-15D men efter ett samtal med en musikbutik här i Stockholm så verkar det som om dessa inte är ett bra alternativ för att lyssna på musik i, däremot var de kanonbra om man skapar egen musik...synd eftersom ingångarna på denna var perfekta....

Nu ska jag in på PAUS och lyssna på Acoustic Energy Aego M, de har ju oxå fått bra betyg i detta thread och på andra ställen....och jag har inte sett några som direkt är missnöjda med dem....
Det skulle oxå vara intressant att testa Klipsch ProMedia Ultra 2.0 men har inte sett någon butik i Stockholm som har dem för demo...

//PDa

Ursprungligen av spda242:

Det skulle oxå vara intressant att testa Klipsch ProMedia Ultra 2.0 men har inte sett någon butik i Stockholm som har dem för demo...

//PDa

Ljudmakaren i Stockholm säljer dem, men om de har några framme för demo är osäkert. Å andra sidan har du redan hittat dina högtalare. Hoppas du får glädje av dina AE Aego.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-08-18 21:05
Ursprungligen av spda242:

Sedan hittade jag Edirol MA-15D men efter ett samtal med en musikbutik här i Stockholm så verkar det som om dessa inte är ett bra alternativ för att lyssna på musik i, däremot var de kanonbra om man skapar egen musik...synd eftersom ingångarna på denna var perfekta....
//PDa

Varför? Vad är det som gör att de inte passar att lyssna på musik med. Överväger nämligen dessa...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-04 21:35

Det blev ett par Acoustic Energy Aego M till min dataskrubb, efter att ha lyssnat i 5-10 sekunder på dem, skrek jag Oiiiiihhhh, köper....fan glömde och pruta....kanonbra ljud, inte en enda tendens till burkigt eller så....superrekommendation om ni vill ha bra ljud till er Mac...

Från det enda till det andra, uppgraderade mina Earbuds till Sennheiser CX300 i veckan oxå, grymt bra hörlurar för 500 pix, var nöjd med earbudsen men de hade lite problem med basen ibland och det har inte CX300.

//PDa

Hade en iSub liggandes hemma och testade att koppla in dem tillsammans med Klipsch-högtalarna och fick då fram ett mjukt lågbasljud. Det verkar som om MacOSX har en mjukvarudelningfilter, för när jag drog ner reglaget på iSuben under Ljudinställningar så saknades basljudet i Klipsch-högtalarna. Därmed slapp jag resonansen i det övre basljudet som Klipschen dras med. Å andra sidan så hängde ljudet inte ihop lika bra så jag plockade bort iSuben. Men intressant att upptäcka att iSuben funkar ihop med tredjepartshögtalare också.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-11 17:00

Tänkte köpa mig ett par soundsticks eller altec lansing (de på bilden) men när jag lyssnade på dem så slog det mig att gamle trotjänaren ACS295 (Altec Lansing) låter nog likadant. Så jag plockade upp dem hur gömmorna, kopplade upp och lyssnade och nu trivs jag. Bra ljud till billig peng, kostar nog inte mer än några hundra lappar begagnat.

Bevaka tråden