Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera MacBook

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2006-11-08 18:51

För inte allt så länge sen köpte jag en svart MacBook och nu blir man ju lite sugen på om det går att uppgradera den till 2,0 GHz Intel Core 2 Duo.

Nån som vet?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-08 19:00

Processorn är mig veterligen lödd så det är att byta dator helt i så fall.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2006-11-08 19:02

Kanske en dum fråga men... Betyder det att den förra modellen inte finns längre?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-08 19:05
Ursprungligen av petand:

Kanske en dum fråga men... Betyder det att den förra modellen inte finns längre?

Ja det stämmer.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-08 19:47

Hmm, vad gör Apple med alla dom datorerna som blivit kvar?? :rolleyes:

Apple kör väldigt mycket med JIT så troligen finns väldigt få MacBook CD osålda. Datorerna byggs i princip efter att kunden köpt dem.

Däremot kan det hända att de får tillbaka en del och de lär putsas upp och säljas billigare som Refurbished.

dessutom så brukar ett tecken på att det ska komma nått nytt vara att det är slut på många butikers lager och att väntetiden på applestor är lång. dock är det pga. högt tryck, men man brukar kunna höra att vissa stora utländska butiker inte kan beställa hem förän efter ett visst datum

  • Oregistrerad
  • 2006-11-09 11:23

Det känns ju fördjävligt. Jag Köpte min macbook 2.0 för endast 13 dar sen. Jag berättade för säljaren, inwarehouse, att jag var i behov av minimum 60gig för så liten peng som möjligt! Han förslog då MB och jag paya 13795:-(med allrisk försäkring), och nu ser jag att jag kunde sparat ett par lax, eller fått så mkt mer data OM han bara hade nämnt att dom kmr uppdatera MB.

Eftersom han själv, med mycket inlevelse"dra och släpp bara", var en hängiven mac användare, kan det knappast ha undgått han att dom skulle uppdatera MB efter pro.
Det står öppetköp 2veckor, undrar om dom godtar min MB. Har endast chattat me den hittills och installerat firefox. Sista dan e idag isf...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-09 11:29
Ursprungligen av excelion:

Eftersom han själv, med mycket inlevelse"dra och släpp bara", var en hängiven mac användare, kan det knappast ha undgått han att dom skulle uppdatera MB efter pro.

Nja, eftersom ingen utanför Apple visste att MacBook skulle uppdateras nu tror jag inte att din säljare visste det för två veckor sen... Allt jag hade läst innan var bara spekulationer som kändes rätt osäkra.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-09 11:31

"nu ser jag att jag kunde sparat 3lax OM han bara hade nämnt att dom kmr uppdatera MB."

Nu vet jag i och för sig inte ens om butikssäljarna känner till uppgraderingarna, men det brukar vara väl bevarade hemligheter. Vitsen är nog att man inte ska veta och att några kunder som har otur och köper innan en uppgradering helt enkelt får "ta smällen". Tror inte ditt fall är särskilt unikt...

  • Oregistrerad
  • 2006-11-09 11:38

Men han var inte bara en butikssäljare; han var en van macanvändare också! Det var han som rekommendera 99mac.se till mig. Han måste haft någon slags insyn eller kanske läst under"aktuella rykten" att dom antagligen skall uppdatera macbooken efter pro. Han kunde vid säljtillfället iallafall ha sagt att det florerade rykten om en uppdatering som innebär att du kan spara 2lax eller få en MYCKET bättre data för samma peng! Det vore god sälj sed. eller har jag fel?

Och nej. Givetvis är inte mitt fall unikt, MEN jag vägrar ta en sådan smäll. Det är mkt pengar och jag är en bra kund till dom.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-09 11:50

Nu är vi där igen. Samma grej har varit uppe förut. Flera gånger.
Om man resonerar som excelion så blir det aldrig läge att köpa en dator utan att man känner sig lurad.
Det kommer ju uppdateringar hela tiden och ännu oftare nu sedan Apple bytt till Intel.
Man köper en när man har behov avv den.
Ingen vet, inte ens säljarna på AppleStore, när det ska komma nya modeller. Det är bara de i den innersta kretsen som vet om sånt.
Jag köpte en PowerBook G3 för 75.000 kr 1997, ska jag gå och vara förbannad för att jag kan köpa en 100 ggr snabbare MacBook Pro för en tredjedel av de pengarna nu?
En drastisk jämförelse kanske.
Men det är alltid så när man köper datorer, just när man packat upp den så kommer det en ny, snabbare och billigare.
Svälj förtreten och behåll burken. Så värst mycket bättre är inte den nya modellen.
Eller försök att häva köpet och köp en ny. Tala inte om varför du egentligen vill häva köpet bara.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-09 12:08

Ok Konrad. Jag förstår ditt resonemang, och jag håller till viss del med!
Det kmr alltid komma bättre burkar osv. Men det är väldigt nära köptillfället denna uppdatering kmr, jag visste ju inte ens att dom uppdaterade pro förens jag satte mig och läste på 99mac. Det visste han, och med lite vett visste han nog också att en uppdatering för MB var nära föreliggande. Jag som aldrig haft en mac i hela mitt liv var inte ett dugg insatt i communityn eller den information som han kände till.
Ditt exempel är nog ganska vanligt(kanske inte så mkt pengar, 75000? verkligen?) men jag vet många som köpte en packard bell 133mhz på 90talet för 30 papp. Men dom kunde njuta ett halvår iaf. Jag fick 2 v. inte ens det.
Och JO, jag tänker tala om för dom att jag känner mig blåst. Och varför.
Och får jag inte gehör av butiken får jag ringa deras DC. Det är så nära köptillfället.. Det är en stor klump att bara svälja

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-09 12:12

Om du ska ha en rimlig chans att få lämna tilbaka datorn så rekommenderar jag dig att ligga lågt med klagomål. Säg att du ångrat dig bara.

(Och jo, PowerBookarna var så dyra på den tiden, visserligen var det med expanderat RAM till hela 256 MB och inkl. moms).

  • Oregistrerad
  • 2006-11-09 12:18

OMG då känns min reklamation larvig. Men men.

Grejen e ju att jag råkade ha av handtaget på macbook kartongen, och jag vet inte(garva inte nu) hur man formaterar macen:rolleyes:
undrar om det blir något problem me försäkringen jag köpte hos dem..

Kanske ska springa ner till ica nu och köpa puts dukar också:cool:

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-09 12:23

Ring AppleStore först. Eller var du nu köpte den.
Formaterar gör du med skivan som följde med. Boota med den och håll ner C samtidgt. Välj språk och gå till menyraden och välj Skivverktyg.

Väskan? Menar du kartongen?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-09 12:27

Yes. kartongen. Det är därför jag undrar om dom kmr vara skeptiska till att ta tillbaks den. Dom kanske anser att ångerätten inte kan appliceras då MB har använts...
Om det är så kanske det blir lite larvigt att jag börjar klaga först när dom inte accepterar min reklamation. Kanske bäst att skrika först, eller...
Inwarehouse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-10 08:34

Om du köpte datorn via nätet för mindre än 14 dagar sedan så har du ångerrätt enligt lagen, förutsatt att du inte "förändrat" den (citat från Rixlex):

Citat:

Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick.

Det kan ju alltid diskuteras vad som är "väsentligen oförändrat skick", men på många ställen är de rätt schysta.

Däremot om du köpt datorn i butik så är du helt i händerna på butiken, de har full rätt att vägra byte/återköp e dyl. Se Konsumentverket:

Citat:

När du som konsument handlar i en affär har du ingen rätt enligt lag att ångra köpet.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-10 08:59

Tack för faktan steli

Har inte gjort slag i saken. Hann inte igår.

Det e tur att man har en drulle ifall den skulle råka hamna i badkaret eller försvinna om ett år. Man vet ju aldrig;)

Jag tycker du över reagerar litt. Det kommer snart en ny uppdatering igen o igen o igen. Och som en del säger skillnaden är inte så stor. Jag köpte 2 st. Macbook och fick dem för en månad sen typ. Jag är JÄTTEnöjd med dem är bara lite otålig för att många program och pluggar till program ännu inte är Universal. Sitt ner i båten lär dej Maccen istället och bli charmad. Nästa gång du köper mac så var mer nogrann om uppdateringar har betydelse för dej.

Min kära hustru fick den ena Macbooken därför att jag slängde ut den sista microsoft maskinen i huset. Det var ett jävla liv! Men nu börjar hon vänja sej vid OSX och nu hörs inga klagomål längre. Hon är lika snabbt ute på nätet som jag och hon kan kolla sin mail utan problem numera. Att M$ är borta ör oerhört skönt / Mikke

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-10 12:51

Det här gäller på applestore:
"7. Ångerrätt

7.1 Du har rätt att lämna tillbaka Produkter du köpt hos oss och få tillbaka erlagd köpeskilling förutsatt att du kontaktar oss inom 14 dagar efter det att Produkten levererades till dig. Du har emellertid inte rätt att återlämna och få tillbaka pengarna för Programvara som levererades till dig i obruten förpackning om du har brutit förseglingen.

Förlängd returrätt för julinköp: Om du köper en produkt från oss mellan den 31 oktober 2006 och den 24 december 2006 (gäller enbart denna period) och du inte är helt nöjd med en produkt eller med villkoren i ett tjänsteavtal, kan du returnera produkten till oss eller säga upp tjänsteavtalet. I så fall återbetalar vi priset för den returnerade produkten eller för tjänsteavtalet om du kontaktar oss senast den 8 januari 2007. Den förlängda returrätten gäller inte för anpassade eller specialbyggda produkter. Alla övriga villkor för produktreturer gäller som vanligt för produkter som köpts under denna förlängda tidsperiod. Följaktligen kan du fortfarande kontakta oss inom fjorton (14) kalenderdagar efter leveransen av produkten eller köpet av tjänsten, om denna fjortondagarsperiod går ut efter den 8 januari."

  • Oregistrerad
  • 2006-11-10 21:04

Midmus: Visst är det att överreagera lite, men fan, man kände sig ganska utlämnad när man skulle köpa Mac. Och när man sedan, efter ENDAST 13 dar, får se att dom har dubblat RAM och 20gig plus bättre cpu för samma peng då känner man sig lite lurad. ÄVEN OM man är medveten om att uppdateringar ständigt kommer ske.. Men så kort tid.. Visste han verkligen inget.

Och visst Mikke, jag är ganska NÖJD. Men mitt användarområde som inte var speciellt brett vid köpet(trodde jag); chatt, surf, lite photoshop etc. har vuxit itakt med att jag börjar kunna macen lite mer. Skulle vilja ta med den till studion nu och köra Logic i den tex, och då skulle det uppgraderade minnet sitta fint.
Fan jag kan skriva spaltmeter om det här, jag ska bespara er besväret; det bara är så..:(

//XL

Ursprungligen av excelion:

ÄVEN OM man är medveten om att uppdateringar ständigt kommer ske.. Men så kort tid.. Visste han verkligen inget.

Apple meddelar aldrig sina återförsäljare i förväg om att en uppdatering är på väg. Så nej- han visste inget innan.

Ursprungligen av excelion:

Men han var inte bara en butikssäljare; han var en van macanvändare också! Det var han som rekommendera 99mac.se till mig. Han måste haft någon slags insyn eller kanske läst under"aktuella rykten" att dom antagligen skall uppdatera macbooken efter pro.

Ursprungligen av excelion:

ÄVEN OM man är medveten om att uppdateringar ständigt kommer ske.. Men så kort tid.. Visste han verkligen inget.

Jag är en van Mac-användare som läser väldigt mycket på bland annat 99mac. Jag hade ingen vetskap om att MacBook skulle få Core 2 Duo. Jag till och med trodde att de skulle ta upp till ett par år innan MacBook fick Core 2 Duo. Att det kom så här snabbt var en total överraskning för mig.

Men ta det inte så hårt. Oavsett vilken MacBook du har kommer den alltid att vara snabbare än min gamla iBook.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-11 17:07

I hear ya bjorn:)

Ska tänka på hur jä*** snygg den är hela tiden istället. Då känns det inte så hårt längre. DAMN VA SNYGG iBettan är

1
Bevaka tråden