Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur sätter jag upp ett trådlöst nät?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Orsa
  • 2006-11-09 10:14

Hej,

Jag har nyligen skaffat en ny iMac till min grabb (efter åratal av pc-harvande) och därmed vår första Mac. Vi är väldigt nöjda och imponerade av datorn, så pass nöjda att jag tänker investera i den minsta Macbooken för egen del.

Vi bor i villa på landet och har en adsl-uppkoppling (Speedtouch 510v6 modem, 0,5 mbit) med Glocalnet. Min önskan är att Macbooken ska funka trådlöst i hela huset. Vad behöver jag för grejer och hur ska dessa sättas ihop för att få den stationära och bärbara att dela på internetuppkopplingen? Den förra trådbundet, den senare trådlöst. Det vore väl också bra att kunna surfa på Macbooken utan att behöva slå på iMacen.

Har kollat en del trådar men tycker inte att jag får svar på det jag vill veta. Är det Airport Extreme eller trådlös router jag ska ha? Kan inte mycket om datorer, och är som sagt nybliven Mac-ägare, så pedagogiska råd och prylrekommendationer mottages tacksamt.

Med hälsning/B

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-11-09 10:23

Dina macar fungerar med 95% av alla vanliga trådlösa routrar på marknaden. Men en Airport Extreme brukar vara lite lättare att administrera, en sådan fungerar även med vanliga Pezedatorer.

  • Medlem
  • Orsa
  • 2006-11-09 11:06

Tack för snabbt svar.

Jag har några följdfrågor för den som orkar:

Behöver jag speedtuouch-modemet om jag skaffar en airport extreme?

Om det blir en trådlös router, bör den ha adsl-modemet inbyggt på en gång, så jag kan dumpa speedtouch-modemet? Mindre risk för krångel?

Har kollat på Airport express som är billigare än extreme. Men bilderna på Express är gåtfulla, den har en konstig kontakt, tycker jag. Exakt var i närverket ska Expressen pluggas in?

/B

Airport extreme base station som är apples egna trådlösa router finns tyvärr inte att köpa i Sverige längre på grund av EU bestämmelser, men det går att köpa nästan vilken trådlös router som helst som Creops sade. Jag kör med en Linksys router och det fungerar väldigt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-09 11:28

Modemet måste du behålla

Modem in i airport express, har du en usb skrivare kan du trycka in den där med, dra igång Airportinställningsassistent och klicka dig fram, du fattar.

Klart

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-11-09 12:57

Jo ganska enkelt och gör man bort sej totalt så är det ganska lätt att reseta den och börja om från början.

  • Medlem
  • Orsa
  • 2006-11-09 13:07

Och iMacen går fortfarande trådbundet - med airport express installerat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-09 13:47

iMac kan vara trådlös - funkar bra

/Tangen

Jag köpte en 3Com trådlös router som funkar utmärkt med mina två Macar och tjejens Windows-PC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-09 16:21

Som andra redan sagt, köp en Airport Express (eller någon annan trådlös router om du vill), och koppla den direkt till ditt bredbandsmodem.

Både MacBook och iMac kan köra trådlöst till den.

Enda problemet är om du har kvar någon annan dator (PC?) som du vill ansluta trådbundet. I så fall behöver du köpa en billig switch (grenkontakt för bredband) och ha mellan modemet och Airport Express. Eller en annan basstation istället för AE som har flera trådanslutningar (som den som nämndes i det tidigare inlägget).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-09 16:57

jag köpte en helt ok netgear på netonnet i veckan... 600:-
trådlös & 4 portar till ev. pc-harvar.

Vi kör oxå trådlöst... en iMac G5, powerbook & macbook.
vi har full fart på båda våningarna utan extra utbyggnad...

  • Medlem
  • 2006-11-09 17:11

Jag använder mig av Airport Express och har mycket goda erfarenheter av den. Stabil pryl, jag har aldrig behövt starta om eller liknande. Dessutom är det smidigt att kunna koppla den till skrivaren och stereon så att alla i nätverket kan skriva ut och spela musik från iTunes.
Ett plus är ju att den är snygg också:p

  • Medlem
  • 2006-11-09 20:46

Airport Express tillåter dock INTE iMacen att vara trådbunden, vilket efterfrågas.
Netgear har snygga och stabila trådlösa basstationer med portar för fler trådbundna datorer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-10 09:13

eQ - jo det ser jag med, men rekommenderar att inte köra trådbundet i alla fall - eller iofs försöka få tag på en Airport Extreme.

/Tangen

  • Medlem
  • Orsa
  • 2006-11-10 10:55

Det får bli en Airport Express till att börja med. Tack alla för hjälpen!

/B

  • Medlem
  • 2006-11-10 15:55

Jag skulle rekommendera alla att köra trådbundet så långt det går. Prestandaförlusten via trådlöst är påtaglig. Men visst är det smidigt med en bärbar och trådlös uppkoppling.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-10 22:36

Fast om man som originalpostaren har 0,5 mbit/s bredband från leverantören så är det väl ingen skillnad i prestanda mellan tråd och wlan???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-11 13:10
Ursprungligen av pesc:

Fast om man som originalpostaren har 0,5 mbit/s bredband från leverantören så är det väl ingen skillnad i prestanda mellan tråd och wlan???

Nej ingen alls.

(allt kan strula, men det har det aldrig gjort för mig, kör trådlöst hemma och på jobbet.)

/Tangen

Jag fick min Airport Express idag och har försökt att installera den, men något stämmer inte. Till att börja med, är min koppling rätt?

Jag sitter via en router som är kopplad till mitt kabelmodem.
Nätverkssladden från routern som jag har inkopplad i macen, pluggar jag istället in
i Ethernet-porten på AE:n.

Körde Inställningsassistenten utan problem, Airport-ikonen i menyn visar full styrka på mitt valda trådlösa nätverk, men jag lyckas ändå inte komma ut på nätet eller logga in på t ex adium. Lampan på AE:n lyser fast grönt, dvs allt är OK.

Jag hoppas min tanke är möjlig, att PC-burken fortfarande kan vara trådbunden, men samtidigt att jag åker runt trådlöst? Hjälp skulle uppskattas

1
Bevaka tråden