Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern HD Win - Mac

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Visste inte riktigt hur jag skulle söka, men i alla fall :

En kompis har lånat mig sin externa HD (Maxtor USB 2) för att jag skall föra över filer, men han kör Win, eller rättare sagt, jag pluggar in HD:n i Mac:en och HD:n dyker upp, jag kan plocka filer från HD:n, men när jag skall lägga flier på den så får jag felmeddelande "Du har inte tillåtelse...." Kollade med "äpple+i" och då visar det sig att jag bara kan "läsa" disken.

Hur gör jag för att skriva på den? Jag kan inte "bocka ur" något så att jag kan ändra min tillåtelse, måste jag hitta en Win-dator och "låsa upp" den eller finns det något annat lätt sätt?

Jag är ingen fena i Terminalen, dvs jag vet var man startar den och kan skriva ls men inget mer.

Tips, råd, förslag?

Mvh

  • Medlem
  • Oslo
  • 2006-11-09 10:00

Disken är formaterad som NTFS, vilket bara Windows kan skriva till, Vad du bör göra är att be din kompis formatera den till FAT32 vilket både Mac och Win kan skriva och läsa till, problemet med FAT32 är att den blir långsammare och att man max kan ha 4GB stora filer på den.

Tack som tusan för tipset!

Mvh

Ursprungligen av Kentor:

Disken är formaterad som NTFS, vilket bara Windows kan skriva till, Vad du bör göra är att be din kompis formatera den till FAT32 vilket både Mac och Win kan skriva och läsa till, problemet med FAT32 är att den blir långsammare och att man max kan ha 4GB stora filer på den.

Hmm..det fungerar inte, nu syns inte HD:n alls, har det någon betydelse att den är på 300GB? (Den mountar altså inte längre, det gjorde den innan)

Mvh

och tack på förhand!

Att den är på 300GB inverkar inte.

Prova att ändra ordningsföljd på istoppande av usb-kabel i datorn och strömförsörjningen till hårddisken.

Då provar vi det istället!

Tack!

Mvh

1
Bevaka tråden