Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac prestanda

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-11-06 16:50

Jag är en riktig mac amatör, aldrig ägt en Macintosh. Närmaste Mac jag kommit på sistonde är min morfars Macintosh 128k eller vad den heter. En kvadrat med fönster i princip. Läst en hel del här på forumet den senaste månaden inför mitt så extremt viktiga beslut om jag ska bli en sk "switcher". Från att ha varit en person som spelar väldigt mycket dator till knappt någonting så vill jag fortfarande ha möjligheten att spela spel i bra grafik när det väl blir av. Min så vackert formulerade fråga blir då:

Hur står sig Macintosh prestanda mot PC?
Jag lutar åt en iMac 24". Prestandan ser ju fin ut men om man jämnför mot en tex Dell dator som jag nu suttit på i 5år, ger samma prestanda i Mac och PC lika mycket FPS i spel eller lutar det mer åt något håll? Jag tycker visserligen design är viktigare än prestanda till viss del, men man vill ju se till att man får det man vill innan man spikar något beslut involverande så mycket pengar :">

Tack för hjälpen, ni kan medverka i skapandet av en ny switcher.
PS. Ljug inte

  • Oregistrerad
  • 2006-11-06 17:14

En ny iMac är näst inpå en high end-PC. Den är toksnabb redan i standardutförande.

Det som skiljer är att grafikkorten inte är gjorda för de mest avancerade spelen. En Mac är ingen speldator, men det är trots detta inga problem att få de senaste spelen att flyta på väldigt bra med mycket lull lull igång, om du kör dem på en Windowspartition.

Nya iMac är den första datorn som fått 5.0 av 5.0 av computer sweden, som dessutom är en PC-sida.

Betyg (1–5)
Storlek/form: 5
Användar-
vänlighet: 5
Prisvärdhet: 5
Funktioner: 5
Bildkvalitet: 5
Medel: 5,0

iMac c2d är en dator som kommer hålla mycket länge.

Vill du ha mer kräm för spel eller dylikt, så köp Mac Pro. Det är världens snabbaste dator för hemmabruk.

Det finns fler spel till PC och flera spel fungerar något lite, lite bättre på PC än på Mac. Så om spel är prio nr 1 så ska du tänka dig för innan du byter. Är spel inte så viktigt så byt genast!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-06 20:12

Du kommer kunna spela alla dina gamla spel i BootCamp (Windows på Mac), och grafikkortet i 24" är faktiskt väldigt bra. Observera att det finns snabbare, så du får inte det absolut hetaste.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-11-07 00:19
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-07 00:38
Ursprungligen av Galgaf:

Hur står sig Macintosh prestanda mot PC?
Jag lutar åt en iMac 24". Prestandan ser ju fin ut men om man jämnför mot en tex Dell dator som jag nu suttit på i 5år, ger samma prestanda i Mac och PC lika mycket FPS i spel eller lutar det mer åt något håll?
PS. Ljug inte

Vet ej om 24-tummaren och vet inte riktigt hurdan PC-hårdvara du är van vid. Men jag har en iMac 20" 2,16 Ghz med "lilla" grafikkortet (dvs ATI X1600 med 128 MB), mina pojkar har 3,2 Ghz P4 PCs med nVidia GeForce 6600 AGP med 256 MB (vilket anses som hyfsat) och de har provat både WorldOfWarcraft och CounterStrike (Bootcamp-bootad XP i iMacen) och dom säger att dom har bättre FPS i Macen än i sina PCs.
Videominne spelar stor roll i spel (speciellt i höga upplösningar) så om du satsar på 24" iMac med 256 VRAM borde du bli nöjd.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-11-08 11:26

Gött. nu har man lite kött på benen inför framtida beslut!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-08 11:37

Misstanker att du inte kommer kunna utnyttja basta upplosningen med en iMac 24" for de allra nyaste spelen dock. En PC har ju som sagt mojligheten att ha mkt snabbare grafikkort. Mkt dyrare ocksa

Hmm.. är det bara jag som tycker att macen börjar lida lite av PC-utvecklings-dilemmat? Jag köpte min första iMac i januari, och den är ju redan gammal!?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-08 17:17
Ursprungligen av Tony Englund:

Hmm.. är det bara jag som tycker att macen börjar lida lite av PC-utvecklings-dilemmat? Jag köpte min första iMac i januari, och den är ju redan gammal!?

Tyvärr kanske en korrekt iaktagelse Men det behöver inte kännas så
Det hysteriska grafik & cpu-hetsandet kommer just spelvärlden där varje spel hela tiden måste överträffa det förra - och i spelen är det just skärmupplevelsen som hela tiden måste bli häftigare och därmed krävs hela tiden bättre hårdvara.
Det är bla. därför som PC's är så förbålt fula - det har aldrig varit meningen att det ska vara snyggt, det ska vara enkelt att ta sig in i den och byta grejjor. De främsta PC-leverantörerna (HP & Dell ex.vis) har oxå datorlådor med gångjärn som öppnas utan skruvar, där alla komponenter är färgmärkta och sitter fast på lättglidande plastskenor med snäppfästen.
Det ska gå snabbt och enkelt att byta ut hårdvara så man har tid över för allt fixande med drivrutinerna.

Många PC-ägare är så ofta inuti sina datorer att de har monterat in arbetsbelysning i form av lysrör - ( NÄ, där skarvade jag men jag kunde inte låta bli )

För att återkomma till Tony's kommentar; Detta med rappa teknikskiften är ju en del av själva Intel-världen fast det är bara de tunga "spel-missbrukarna" och hårdvaru-nördarna (som jag själv var en ) som hänger med i de svängarna. Det är inget fel i sig att man vill se vattenblänk i 100 bildrutor per sekund, men om man inte behöver/vill ligga i framkant så är ju ens dator lika bra ett år senare - även för ganska avancerade spel.

Skälet till att jag tröttnade och switchade kan bäst sammanfattas med ett citat av Danny Glover i Dödligt Vapen-filmerna; "I'm too old for this shit!"

Samtidigt har jag kompisar som inte kommer att köpa en iMac så länge de har ett behov av att byta grafikkort var 7:e månad

Om det nu är en tröst för dig så tycker inte jag att din iMac är gammal, jag tycker det är 10 månader sen du köpte den

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-11-08 23:25
Ursprungligen av Macsimal:

ett citat av Danny Glover i Dödligt Vapen-filmerna; "I'm too old for this shit!"

Haha, bra citat:) .

1
Bevaka tråden