Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera linux på powerbook med trasig skärm.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-08 18:47

Har kommit över en Powerbook 550Mhz vilket jag hade tänkt försöka installera linux på.

Problemet är dock att powerbooken saknar skärm, skärmen är helt enkelt borttagen. Har en extern skärm men datorn vill inte använda den under uppstarten. Kommer man in i OS X startar externa skärmen men innan det är det svart och skärmen får ingen signal. Har sökt på internet efter hur man bootar datorn med externa skärmen men tyvärr utan resultat.

Någon som vet hur man startar med externa skärmen ?

Vad händer om du kopplar ihop den med en annan mac med Firewire, startar om med Äpple-T så PBn dyker upp som en hårddisk på den andra macens skrivbord? Då kanske man kan installer Linux från den andra macen?

Hur är skärmen borttagen? Finns sladdarna kvar borde man med lite lödning och kontakter kunna koppla in den externa skärmen på samma kabel som den interna satt i förut (i stället för den interna)? Jag vet att jag sett bilder på sådana moddar, men vet inte hur svårt det var att få till.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-08 23:01

Ska testa det där med att installera via FireWire, problemet är då hur jag ska få in det nya systemet på rätt sätt till disken. Hade tänkt installera gentoo på datorn så ska undersöka och fråga i ett gentoo-forum om det.

Saken är ju den att skärmen inte behövs under speciellt lång tid vid installationen, så fort jag fått igång live-cdn och ställt in internet kan jag sköta resten av installationen via ssh.

Jag vet inte exakt hur skärmen är borttagen men sitter iaf inga lösa sladdar synligt någonstans.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-08 23:34

Hmm, maskinen tror ju att du har locket uppfällt. Det sitter avkännare vid öppnalocketknappen någonstans som du kan trigga med en magnet så den tror att du har locket stängt. Du måste dock koppla in externt tangentbord och mus för detta tror jag. Jag har samma problem med min powerbook. Har dock inte testat ovanstående men har planer på det.

1
Bevaka tråden