Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook uppdatering?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet inte ifall detta kan vara fallet men nu har iallafall Apple Store 3 dagars leveranstid på Macbook och igår hade de 24 timmar om inte jag minns fel. Jag väntar nog lite med att beställa min iallafall.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-29 08:25

Hoppas dom tänker stoppa in Core 2 Duo i dom, då ska jag beställa.
Man kan ju hoppas i allafall

Citat: "Hoppas dom tänker stoppa in Core 2 Duo"

Det tror jag inte eftersom de vill ha en skillnad mellan pro och homelaptops.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-29 10:15
Ursprungligen av David Giese:

Citat: "Hoppas dom tänker stoppa in Core 2 Duo"

Det tror jag inte eftersom de vill ha en skillnad mellan pro och homelaptops.

De hade ju Core Duo i båda.

Det finns ju skillnader annars med, högre upplösning, bättre grafikkort, fw 800, högre klockfrekvens, mer minne, mer disk (?)

Jag tror helt klart att de byter till Core 2 Duo när de väl gör en uppgradering, varför skulle de inte? Ungefär samma pris, snabbare processor, 64 bit. Klart de byter. Finns ju ingen anledning att ligga kvar o köra på gamla processormodeller, core duo blev ju aldrig 64 bit eftersom den drog för mycket ström för det, men p4orna hade ju redan blivit 64 bit innan, så nu när strömförbrukningen är löst har väl inte intel något intresse av att tvinga folk att hålla fast vid de gamla modellerna heller.

Hmm. Jag kan ju haft fel för i Apple store i usa så står det 24 timmar fortfarande.. men vi får se om det händer nåt nästa vecka kanske

Hagge, du glömde det viktigaste; Skärmstorleken. Alla verkar tycka att det inte spelar någon roll, men en promodell kan helt klart skilja sig från en standardmodell genom att ha större skärm.

Jag hoppas på Core 2 Duo, det är också mest logiskt iom att Core Duo knappast tillverkas i någon större utsträckning numera.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-30 12:57

Dessutom så borde väl en Core 2 Duo passa mycke bättre när leoparden kommer, och kan dra nytta av alla 64 bitar som den har. Då känns det sådär å köpa en ny dator nu, som bara kör 32. Jag tror Apple kommer att sätta Core 2 Duo i alla maskiner framöver mot lanseringen av Leopard.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-06 01:42
Ursprungligen av smurf:

Dessutom så borde väl en Core 2 Duo passa mycke bättre när leoparden kommer, och kan dra nytta av alla 64 bitar som den har. Då känns det sådär å köpa en ny dator nu, som bara kör 32. Jag tror Apple kommer att sätta Core 2 Duo i alla maskiner framöver mot lanseringen av Leopard.

Du kommer nog inte kunna ha mer an 3 GB pa nya MB, sa da kommer inte 64-bitars gora sa stor skillnad. Men visst 3GB ar mer an 2GB, som man kan ha pa gamla. Sa ar man ute efter att ha 3GB ska man definitivt vanta.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-06 10:06
Ursprungligen av tompa747:

Du kommer nog inte kunna ha mer an 3 GB pa nya MB, sa da kommer inte 64-bitars gora sa stor skillnad. Men visst 3GB ar mer an 2GB, som man kan ha pa gamla. Sa ar man ute efter att ha 3GB ska man definitivt vanta.

Hur menar du då? Varför kommer inte en 64 bitars prosessor göra skillnad mot en 32 bitars på et 64 bitars operativsystem? Okej att dom behöver minne, men om det inte räcker med 3 GB minne, varför skall man då överhuvud taget köpa en bärbar mac? MacBook Pro har väl också 3 GB som en maxgräns på internminnet. Är det då bortkastad att köpa en MacBook Pro med Intel Core 2 Duo?

Ursprungligen av smurf:

om det inte räcker med 3 GB minne, varför skall man då överhuvud taget köpa en bärbar mac?

det är en bra fråga.
med tanke på hur länge jag förväntar mig att använda en ny (därmed svindyr) macbook tänker iaf inte jag köpa någon innan man säkert kan plugga i minst 4GB.
3GB kan väl möjligen godtas i nödfall, men det känns osannolikt att apple (officiellt) skulle stödja en sådan konfiguration. (...om inte macbooken får separat grafikminne, vilken iofs känns ännu mer osannolikt...)

frågan är väl vad som uppdateras först, apples bärbara (eller snarare intels chipset) eller mina krav...
vi kommer nog få dras med 3GB-gränsen för både macbook(?) och -pro fram till sommaren eller så, då kommer intels nya 'riktiga' 64bit-chipset.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-06 11:34
Ursprungligen av smurf:

Hur menar du då? Varför kommer inte en 64 bitars prosessor göra skillnad mot en 32 bitars på et 64 bitars operativsystem? Okej att dom behöver minne, men om det inte räcker med 3 GB minne, varför skall man då överhuvud taget köpa en bärbar mac? MacBook Pro har väl också 3 GB som en maxgräns på internminnet. Är det då bortkastad att köpa en MacBook Pro med Intel Core 2 Duo?

Att man nu utökar till 64-bitars system beror på att man börjar närma sig 4 GB gränsen för 32-bit systemen. 64-bit har funnits ett tag, men exempelvis intel har inte utvecklat sådana 64-bitars system för att ingen konsument har haft behov av mer än 4 GB. Men nu har vi börjat närma oss gränsen och Intel börjar med 64-bits.

64-bits kommer nu för att ta bort minnes begränsningen på 4 GB. AMD och IBM började med 64-bits konsument datorer innan intel (2 års sen?). Intel brydde sig inte, för att ingen behövde mer än 4GB minne just då.

64-bits behöver inte betyda bättre än 32-bits system. Det hela handlar om att ta bort minnesbegränsningen.

Tror att de flesta klarar sig med 1 GB minne på en bärbar idag. Och då spelar det inte så stor roll om du har 32-bit eller 64-bit.

Nu har jag beställt min MacBook, var tvungen att ha den nu men den duger till det jag skall ha den till (Programmering i MacOS X och Windows) så nu får tjejen ta min 12" Powerbook

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-01 05:49

näe! Det tror jag inte

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-02 21:30

Så segt att inte veta när den kan komma, blir tokig!
Vad gäller diskussionen om C2D eller inte så tror jag definitivt att det blir en uppgradering av detta.
Många har haft argument som att den blir för lik Macbook Pro, men apple vill ju definitivt sälja vanliga macbooks, eller skulle de datorerna bara vara till för att visa att skillnaden är så stor mellan Pro och inte, för att få sålt mer Pro
Nä, utan Core 2 Duo i Macbook har de inga bra konkurrensmöjligheter!

  • Oregistrerad
  • 2006-11-03 14:52

Apple kan inte vänta till Leopard med C2D till MB. Det finns redan pc-laptops med c2d ute på marknaden. De måste uppgradera till c2d snarast möjligt.
Sen de facto att alla återfsg har slut på MB gör det even more viktigt att tillverka fler. Varför har inga återfsg fått nya MB? - Jo för att apple inte kan göra fler coreduo då de håller på med c2d.

Om inte jag minns fel så kostar t.o.m Core Duo mer än Core 2 Duo att köpa in.

Core Duo har väl redan upphört att tillverkas läste jag någonstans, så Core 2 Duo kommer nog att sitta i MacBook och Mac Mini inom kort, beroende på hur många processorer de har kvar att använda av den gamla sorten.

Ja det skall bli roligt och se vad som kommer i mitt paket =), byter de 14 dagar efter jag har fått den så blir det antagligen att skicka in den igen .. eller hur det nu funkar.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-04 01:25
Ursprungligen av joppefan:

Ja det skall bli roligt och se vad som kommer i mitt paket =), byter de 14 dagar efter jag har fått den så blir det antagligen att skicka in den igen .. eller hur det nu funkar.

Okay, och vem vill ha din beg Core Duo? Låter ju fint om du får din bytt men låter surt för Apple...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-05 18:16
Ursprungligen av Oberg:

Okay, och vem vill ha din beg Core Duo? Låter ju fint om du får din bytt men låter surt för Apple...

Det er vel icke hans problem, han har ju ångerrätt via postorderköp, så det problemet får Apple stå för.

Antagligen räknar de med att inte alla byter ändå jag vet inte men de får väl ge den till nån skola

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-06 01:35
Ursprungligen av joppefan:

Antagligen räknar de med att inte alla byter ändå jag vet inte men de får väl ge den till nån skola

De behover val ocksa reservdelar och reservdatorer till MB core duo. Den som far sin MB core duo utbytt pga av att den ar trasig kan ju fa den exempelvis.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-06 11:10

Så mycket mer minne i MB kan vi säkert glömma. Det är en konsument-mac. Hur många ordinära användare behöver 3GB eller mer i minne? Sedan finns det fysiska gränser för hur mycket man kan klämma in i en bärbar. MBPro kanske kan få se högre minneskapaciteter? Finns det någon bärbar idag med gränsen för minnet satt högre?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-06 11:20
Ursprungligen av bossep:

Hur många ordinära användare behöver 3GB eller mer i minne?

Hoppas jag kommer ihåg denna tråd om 2 eller 3 år -DÅ kommer du att få äta upp ditt påstående

/Tangen

(Även om du såklart har helt rätt idag)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-06 11:48
Ursprungligen av bossep:

Så mycket mer minne i MB kan vi säkert glömma. Det är en konsument-mac. Hur många ordinära användare behöver 3GB eller mer i minne? Sedan finns det fysiska gränser för hur mycket man kan klämma in i en bärbar. MBPro kanske kan få se högre minneskapaciteter? Finns det någon bärbar idag med gränsen för minnet satt högre?

4GB är väl max gränsen i rätt många bärbara. Alla mobila chipset som stödjer 2st 2GB stickor. Det är väl varje år minnes kravet dubblas. så 1 GB minne idag i MBP innebär 4GB om två år.

Ursprungligen av bossep:

Finns det någon bärbar idag med gränsen för minnet satt högre?

nej - inte med intels chipset iaf och det är ju just det som är problemet, intels mobila chipset har inte hängt med i 64-bitarsrejset helt enkelt så nu sitter vi här med rävsnabba dualcore-proppar och mesiga 3(,2)GB max minne. befängt är det rätta ordet!

om jag skulle köpa en ny maskin idag skulle jag väga länge mellan 1 eller 2GB, oavsett vilket av dem jag väljer kommer jag om 2 år (eller så) vilja uppgradera med ytterligare minst 2GB, jag har iaf resonerat på motsvarande sätt förr och det har fungerat bra. summasummarum minst 3GB alltså, men förmodligen 4...

jag har inte råd att köpa ny dator stup i kvarten, så möjlighet till mycket minne är väldigt viktigt för mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-06 13:11
Ursprungligen av gabriela:

nej - inte med intels chipset iaf och det är ju just det som är problemet, intels mobila chipset har inte hängt med i 64-bitarsrejset helt enkelt så nu sitter vi här med rävsnabba dualcore-proppar och mesiga 3(,2)GB max minne. befängt är det rätta ordet!

om jag skulle köpa en ny maskin idag skulle jag väga länge mellan 1 eller 2GB, oavsett vilket av dem jag väljer kommer jag om 2 år (eller så) vilja uppgradera med ytterligare minst 2GB, jag har iaf resonerat på motsvarande sätt förr och det har fungerat bra. summasummarum minst 3GB alltså, men förmodligen 4...

jag har inte råd att köpa ny dator stup i kvarten, så möjlighet till mycket minne är väldigt viktigt för mig.

Din sista mening är exakt samma skäl till varför jag kommer att köpa en Mac Pro och inte Mac Mini eller en iMac. I det långa loppet blir den billigare eftersom du kan uppdatera den.
Sedan kan jag tänka mig att det kan vara lättare att utveckla minnena än antalet minnessloten i datorn. Sedan kan de förmodligen utvecklas minnen med annan teknik som motsvarar låt oss säga 4GB idag.

Ny skall vi se vad som är i paketet imorgon är det en MacBook med Core Duo så ringer jag till Apple och säger att jag vill ha en MacBook Core 2 Duo istället .. men vi får se vad som kommer

1
Bevaka tråden