Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ser arbetsflödet i Aperture ut?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-11-07 23:37

Tjenare!
har precis fått Aperture och undrar nu hur det funkar..

hur går arbetsflödet till från det att jag har bilderna i kameran tills att jag sitter med färdiga bilder..?

förut gjorde jag allt i PS.. men tycker aperture verkar vara ett kanonprogram när man kan det.

Fattar att man kan importera typ från kameran eller annan bildmapp.. men sen då?
ser att man kan betygsätta bilderna och så.. men vad händer när man gjort det?

Som nu tog jag och importerade alla bilder från en fotosession med en som åker cross.. jag sitter då och tittar på alla bilder i aperture.. och sätter antingen X eller betyg på dom.. antar att dom med X på vill man inte ha alls? hehe

men sen sig då att jag vill ha alla bilder med typ 4-5 stjärnor på för att jobba vidare med dom.. hur gör jag det?

och vad mycket gör ni i det här programmet? allt och inget i PS?

MVH
Daniel

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-11-08 00:03

Gokväll. Jag började min introduktion till Aperture med hjälp av manualen och medföljande DVD. Programmet är väldigt komplext men ändock logiskt och faktiskt enkelt. Du kan också börja med att titta på de tutorials som finns på programmets hemsida - http://www.apple.com/se/aperture/ .

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-08 02:51

Jag gör allt i Aperture, men så är jag mingelfotograf också.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-11-08 09:51

Rekomenderar denna sida för alla som använder Aperture
http://homepage.mac.com/bagelturf/index.html

Här är några artiklar om Aperture

O'Reilly Digital Media: Inside Aperture
Top Ten Aperture Features
PodCast: Apples Joe Schorr om Aperture 1.5

Podcastet ovan behandlar bland annat Apertures RAW-konvertering och rekommenderas!

Titta i handboken (för den följde väl med i lådan?) så får du svar på hanteringsfrågorna, hur man använder smarta album och så. Sen finns det mycket bra på nätet, se länkarna som de andra givit redan.

En mer omfattande användarhandbok finns även att ladda ned från Apple.

Jag använder Aperture nästan uteslutande. Enda gången jag far in i PhotoShop är när jag ska lägga på nån effekt, som t.ex. korn, eller måste redigera bort något.

Slår ett slag för Bagelturf jag åsså..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-11-08 14:36

Håller på att jobba mig igenom manualen nu.. 222 sidor så det kan ju ta ett tag.. gör anteckningar också längs vägen så man kommer ihåg..
tycker det känns lite ovant mot så som jag jobbade förut.. det där med att det blir versioner på bilderna och det aldrig ändras fysiskt i originalfilen..
men antar att det är att sitta och prova sig fram... tack för alla bra länkar! ska kika på dom senare..

/daniel

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-11-08 15:42

shit.. har kollat lite på den där bagelturf-sidan nu.. mycket info att ta in..
särskilt för mig som är ny på apple/osx överhuvudtaget.
men sidan verkar otroligt bra och informativ!

Mitt arbetsflöde har sett ut såhär innan:
kolla på bilderna i utforskaren(XP) och högerklicka och välja öppna i photoshop på den jag vill bearbeta..
detta verkar bli mycket bättre och smidigare.
särskilt att man kan sätta betyg på bilderna.

Vet ni om det är trögt att jobba med bilder på en extern hdd som man är ansluten på via ett trådlöst nätverk?

Har ju bara en macbook och 35 gb ledigt utrymme och vill inte fylla allt det med bilder
skulle vara smidigt att ha dom på nätverksdisken istället.
men är rädd att det blir tungjobbat när den ska göra allt trådlöst och det är ju redan lite tungt på min macbook att jobba i aperture

/Daniel

En sidofråga om det är okej, kan man få Aperture att ge tusan i att roffa åt sig alla bilder och spara unden dem där programmet tycker? Jag vill fortfarande använda min uråldriga mappstruktur "2006-xx-xx Foto ditten" och vill ha originalen kvar där.

Jepp, i verison 1.5 kom den möjligheten.

Ursprungligen av Björn Nordström:

Jepp, i verison 1.5 kom den möjligheten.

Ah! Då satt den sista spiken i kistan, så nu lär jag gå över till Aperture

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-11-08 17:13

Kan jag på ett smidigt sätt i aperture döpa om bilderna så dom inte heter typ img_001.jpg osv.?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-11-08 18:17

kommer med lite fler frågor...
när jag har en mapp med bilder i findern.
och importerar den till aperture och vljer att den ska kopiera bilderna till liberary och inte göra en referense.. kan jag då ta bort originalfilerna från ursprungsmappen utan att bli av med bilderna?

Ursprungligen av Danne82:

kommer med lite fler frågor...
när jag har en mapp med bilder i findern.
och importerar den till aperture och vljer att den ska kopiera bilderna till liberary och inte göra en referense.. kan jag då ta bort originalfilerna från ursprungsmappen utan att bli av med bilderna?

Så länge du inte bara har gjort referenser till bilderna i Aperture så kan du ta bort dem. Men om du valt att ha ett referensbibliotek så kan du ej ta bort bilderna. Även om Apertures biblioteksfil kan tyckas sluten så kan du alltid komma åt dina filer genom att ctrl-klicka (högerklicka) på 'Aperture Library.aplibrary' och välja 'Visa paketets innehåll'. Om du rotar (eller använder Spotlight på ett smart sätt) i den strukturen hittar du alla dina bilder. (Bara för att slå hål på myten om att Aperture har en sluten filstruktur.)

Och ja, du kan döpa om flera filer på en gång efter ett visst system. Finns någon guide för detta på Bagelturfs (vilket jävla namn? ) webbsida har jag för mig. Men 'Metadata > Batch change' är ett sätt att göra det på, annars kan du även göra det när du importerar bilderna.

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2006-11-10 14:22

har inte vågat tagit bort dom mappar jag haft med bilder.. men då kan jag lungt göra det nu..

Senast redigerat 2006-11-10 14:36
  • Medlem
  • Habo
  • 2006-11-11 20:36

En fråga för erfarna
Vilket program är bäst.. Photoshop eller Aperture? Isåfall hur mycket skiljer på dem?

Ursprungligen av soft:

En fråga för erfarna
Vilket program är bäst.. Photoshop eller Aperture? Isåfall hur mycket skiljer på dem?

Photoshop och Aperture är två olika program med helt olika huvudsakliga användningsområden.

Photoshop är till för redigering av bilder och inte särskilt bra på att organisera bilder.

Aperture är till för att organisera bilder men inte så bra på att redigera bilder.

Du kan alltså inte ersätta det ena med det andra utan snarare använda bägge så kompletterar de varandra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-11-12 14:53

Nu börjar jag verkligen få kläm på det här och fattar hur det funkar.. är grymt nöjd med programmet.. såhär smidigt har det aldrig gått från att ta ut bilderna ur kameran till färdiga bilder till tidningen..

härmade mitt workflow från bagelturf-sidan.. tyckte det var vettigt..
att först kryssa för alla man vill ta bort helt.

sen sätta betyg på återstående bilder mellan 1-3

sen visare jag bara dom med 3 stjärnor och sätter där nya betyg mellan 3-5..

sedan gör jag iordning dom som fick mellan 4-5 stjärnor.

mycket smidigare än som jag gjorde förut.. satt och bläddra genom på utforskaren i windows och sen öppnade den bilden jag ville göra iordning.. och man har ingen ordning på filerna då heller.. nu ligger ju allt sparat iaf

tack för allal fina länkar ni tipsat om!

/daniel

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-11-17 10:23

Om man ändå skall använda PS för att slutföra jobbet med bilderna varför inte använda Adobe bridge för sortering, eller har jag missat någon fördel med Aperture. Eller räcker redigeringsmöjligheterna i Aperture för den vanliga hemmafotografen ?
En andra fråga kan man byta till centimeter i stället för tum i beskärningen i Aperture ?

Fogfi

.. byta från tum ja, till centimeter eller pixlar också (vilket undertecknad eftersöker).

hej jag lånar tråden lite för en prestanda fråga om det är okej

Hur går det att jobba med Aparture på en MBP 2.33 c2duo o 2ghz minne (mellan modellen i standardutförande alltså). Är det väldigt segt eller flyter det på utan att hacka och lagga? i standardfallet med lagom mycket ledigt utrymme och minne och hej och hå alltså

Hur stänger man av Viewer fönstret?
Jag vill bara ha thumbnails synliga. Jag kan bara minska det till en gräns men jag kan inte få bort det. Jag såg på bilder på en sida som nån la en länk till där viewer fönstret var borta.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-02 17:31
Ursprungligen av ahmed_dv:

Hur stänger man av Viewer fönstret?
Jag vill bara ha thumbnails synliga. Jag kan bara minska det till en gräns men jag kan inte få bort det. Jag såg på bilder på en sida som nån la en länk till där viewer fönstret var borta.

Window->Layouts->Maximize Browser (alt++b).
Window->Layouts->Standard (alt++s) för att återgå.

En annan bra sida att kolla igenom är http://www.apertureprofessional.com/

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-02 17:29
Ursprungligen av Aftermath:

hej jag lånar tråden lite för en prestanda fråga om det är okej

Hur går det att jobba med Aparture på en MBP 2.33 c2duo o 2ghz minne (mellan modellen i standardutförande alltså). Är det väldigt segt eller flyter det på utan att hacka och lagga? i standardfallet med lagom mycket ledigt utrymme och minne och hej och hå alltså

aftermath, jag kör själv på en macbook (core duo bara) på 2ghz med 2gb minne å det funkar bra, lite långsamt när man arbetar med många bilder... du kommer inte ha nå många problem på den maskinen...

  • Medlem
  • Timrå
  • 2007-05-19 15:41

Vilket är bäst iphoto eller aperture när det gäller att lagra bilder i sitt bibliotek? Vill kunna ta hela biblioteket och göra backup på det ibland... och sen i framtiden vill jag kunna öppna bilderna med vilket program som helst. Kan man det med Aperture?

Ursprungligen av jbn:

Vilket är bäst iphoto eller aperture när det gäller att lagra bilder i sitt bibliotek? Vill kunna ta hela biblioteket och göra backup på det ibland... och sen i framtiden vill jag kunna öppna bilderna med vilket program som helst. Kan man det med Aperture?

Nej. Du ska inte spara bilderna i något programs bibiliotek om du vill kunna öppna bilderna med vilket program som helst i framtiden.

Ursprungligen av akerstrom:

Nej. Du ska inte spara bilderna i något programs bibiliotek om du vill kunna öppna bilderna med vilket program som helst i framtiden.

Öh, nja.

I Aperture definierar du en "extern editor", till exempel Photoshop, och sen kan du öppna bilderna i PS, från Aperture. Sen kan du självklart exportera bilderna från Aperture till lämpligt filformat om du vill det.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Öh, nja.

I Aperture definierar du en "extern editor", till exempel Photoshop, och sen kan du öppna bilderna i PS, från Aperture. Sen kan du självklart exportera bilderna från Aperture till lämpligt filformat om du vill det.

Det jag var ute efter var att man ofta inte vill spara något i ett format som kanske inte kan öppnas sen. Exempelvis om fem år när du sedan länge skickat applikationen åt skogen men har en mängd data i dess eget lilla filformat som ingen längre känner till...

Aperture och lagring abv bilder

Jaha, Jag köpte Mac, och därefter Aperture för bildredigering. Arbetsflödet i Aperture tilltalade.
Och som vanligt läser man ju inte manualen utan kör igång utan att direkt fundera på strukturen. Det innebar att jag har kvar bilderna i iPhoto, men med länkning till Aperture såsom man kan göra.

Efter några dagar kommer jag på att jag hellre vill jobba med originalfilerna kvar i "findern" dvs utan att importera vare sig i iPhoto eller Aperture. Varför? Jo, för att enklare kunna hitta filerna m. t.ex. Photoshop, och för att enklare, i en framtid, om jag behöver, kunna migrera filerna till annat system.
Detta, att länka ifrån mappar i Findern istället för att mappa från iPhoto skall ju gå bra, men hur gör jag om jag vill "Exportera originalbilderna" från iPhoto/Aperture tillbaka till filstrukturen?
Går det?
Kan jag bibehålla strukturen jag skapat i Aperture?

Eller är det enklast att utgå från originalen från "Findern" och tömma Aperture, sedan läsa in bilderna på nytt i Aperture, men nu med länkning till mapparna i Findern?

Många frågor, hoppas det finns någon kunnig som orkar engagera sig i ett svar?

Bevaka tråden