Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HSDPA - Turbo 3G lanserat

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag lanserar operatören TRE HSDPA i Sverige, dom går direkt på "version 2" med hastigheten 3,6Mbps mot andra länder som börjar i steg 1 med 1,8Mbps - vågat men smart tycker jag.

Såg precis en helsida i Metro där dom erbjuder obegränsad access för 499/mån (+moms gissar jag då det var business.tre.se som stod som avsändare).

Frågan jag vill väcka är, vilket pris skulle du vara villig att betala för att säga upp ditt nuvarande bredband och helt gå över till det mobila. Jag känner själv att jag nog skulle kunna tänka mig någonstans under 500 inkl moms, jag har idag Chello 24/8 och är inte alls speciellt nöjd med hastighet el uppkoppling och pröjsar nästan 500 / mån för detta.
NEJ jag kan inte få någon annan leverantör då jag saknar fast telefoni, då jag sa upp det abbet för att Bredbandsbolaget hade muppat sig och kopplat bort mina tåtar från Telia växlarna till sina egna och samtidigt då gjort det omöjligt att byta från BBB till annan DSL operatör. Så jag lever redan idag med mobil som enda telefon och börjar nu på allvar fundera på att droppa även det "fasta" bredbandet, om nu HSDPA visar sig hålla måttet.

Jag tänker mig nu att man håller diskussionen på en rimlig nivå därav Lounge forumet. Att tuta på med att jag ska inte byta för jag har 100/10 från BBB osv känns ju rätt meningslös, däremot tycker jag frågan är intressant av div olika skäl. Jag har själv tidigare varit ute efter högsta bandbredd men vad använder jag den till idag, tja inte mycket annat än o tanka ner uppdateringar från Apple (som fö går sjukt långsamt med mitt UPC abb) lyssna på strömmande musik men mest mail och webb.. inga superhastigheter som krävs där inte. Jag fildelar inte överhuvudtaget och sitter inte slaviskt och tankar musik o film på nätet, däremot vore det skönt o bara ha en faktura från 3 inkl mobil+bredband, har flatrate på mobil/sms idag men flatrate för bredbandet är ju ett krav, annars kan de nog hälsa hem med den satsningen.

Från presskonferensen som precis var kom följande fram;

Abonnemangen som Tre erbjuder är med obegränsat surfande.
1,2 Mbit 499 kronor per månad. Bindningstid 12 månad
3,6 Mbit 699 kronor per månad.

Tre kommer att erbjuda alla kunder 3,6 fram till i februari oavsett om man väljer långsammare eller den snabbare varianten.
7,2 Mbit under första halvåret och 14,4 Mbit under slutet av nästa år. Gränsen för 3G ligger på 40 Mbit.

Nu börjar det bli intressant, 7.2Mbit och 14,4 i slutet av nästa år. Då kan man verkligen börja fundera på om man ska droppa sitt fasta bredband. Tre satsar ju tydligt på att bli en egen ISP i och med detta, och datakort + usbmodem som finns idag kommer nog snabbt att få lite mer sofistikerade efterföljare (har någon viskat i mitt öra).

Senast redigerat 2006-11-08 10:29

Trögt o få nån diskussion här haha..

Nu har iaf tre.se uppdaterat sina sidor, och minsann om inte wlan routern kom redan idag..

Tre släpper också en speciell hspa-router, Ericsson W20. Med den kan flera användare samtidigt vara uppkopplade och surfa trådlöst eller med vanliga nätverksladdar som kopplas mellan datorerna och routern. Routern är dock begränsad till en datahastighet på 1,8 Mbit/s.

Lite keff meeeen, ah vi får väl se hur snabbt det kommer nya latjo prylar till hsdpa nätet.

Edit:
Andra sajter skriver att routern stödjer 3,6Mbps så vi får väl se..

Senast redigerat 2006-11-08 13:40

Apropå detta så har jag skrivit om hur man installerar Novatels HSPDA-kort till MacBook Pro på min sajt.

Detta kort kommer via firmwareuppgradering att stödja 7,2 MBit/s framöver.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-08 18:23

HSUPA är ju inte allt för långt bort annars. (2007 har jag för mig, stor nog i urlen)
http://en.wikipedia.org/wiki/High-Speed_Uplink_Packet_Access

Men jag tänker inte tanken på att ge upp mitt bredband föränns HSOPA. 100Mbit/s i luften.

Annars är ju tidningen Mobil på hugget och visar sin starka sida...

Vi förklarar hspa

Bredband i telefonen
[Idag, 11:59] Det ger 10 gånger snabbare internet i mobilen än med vanlig 3G. Det kallas ibland för turbo-3G. Det krångligare och korrekta namnet är hspa. Mobil förklarar varför turbo-3G är början på en mobil internet-revolution.

Hur klantig är man om man har en tidning som heter Mobil och inte ens kan stava till "det korrekta namnet" på Turbo 3G..

1
Bevaka tråden