Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med ext

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-11-06 16:28

jag håller på med ett projekt som i slutändan ska rendera ett trådlöst system här hemma där en ASUS WL-500g Premium ska dela ut en Western Digital MyBook Essential 500mb över mitt lokala wifi-nät.

I förarbetet här formaterar jag disken i fråga med en partition ext3 (cfdisk, primär partition linux och sedan mke2fs -j {path}) sedan avmonterar jag denna för att med hjhälp av tredjepartsmjukvaran ext2fs för mac montera disken.

där går det dåligt.

jag behöver nu komma fram till i vilken utsträckning problemet ligger i aktiviterna i linux (debian) eller i mac.

behöver jag för denna specifika tillämpning göra något utöver det vanliga i hanteringe av disken under linux? t.ex.

tack

  • Oregistrerad
  • 2006-11-06 18:12

jag har pinpointat ner felet till superblocksnivå och gör för närvarande en påtvingad fsck som enligt lånad erfarenhet ska hjälpa.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-08 18:13

och problemet kvarstår. jag har testat samma åtgärder på en liten USB-sticka (128mb) med föga tillfredställande resultat.

jag har även gjort samma procedur på en dell-dator med knoppix a la LiveCD, men jag dristar mig till att säga att resultatet även där brister totalt i tillfredställande kvalitet.

jag sluter mig således till att problemet ligger i antingen 1; mina formaterings och partitioneringskunskaper eller 2; ext2fs(x), det vill säga mjukvaran som ska ge ext-kompabilitet i Mac OS X.

jag undrar därför om någon annan har erfarenhet att delge när det gäller ext2/3 i macosx-miljö.

1
Bevaka tråden