Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vridbar skärm till MacMini

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-11-06 08:30

Funderar på att köpa MacMini och en skärm till som går att vrida till högkant för att få mer bildyta när man redigerar stående bilder.

Har ni några tips på skärmar som fungerar att rotera ihop så med MacMini? Har förstått att endel måste ha drivrutiner och endel fungerar automatiskt men det kanske är med Windows? Heter själva funktionen något särskilt på Eng/Sve som man kan kika efter när man surfar?

Alla kommentarer uppskattas eftersom att jag försöker hitta en schysst skärm för en rimlig peng samtidigt som jag lär mig så kan jag leta själv också!

Jag kan rotera bilden med min iBook G4 (med SSD installerat), så du bör kunna göra samma sak med din Mini. Det hela sitter i inställningarna, dock så går det mycket segare när man har roterat på det här sättet.

Edit: Systeminställningar -> Bildskärmar

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-06 09:22
Ursprungligen av irrelogical:

Jag kan rotera bilden med min iBook G4 (med SSD installerat), så du bör kunna göra samma sak med din Mini. Det hela sitter i inställningarna, dock så går det mycket segare när man har roterat på det här sättet.

Edit: Systeminställningar -> Bildskärmar

Det är nog inte det han menar.
Han vill ha en vridbar bildskärm så att han får ett stående höjdformat.
Att rotera bilder kan man ju göra med vilket bildprogram som helst.
På OS 9-tiden fanns det såna skärmar, det finns säkert till OS X också, men det låter jag någon annan svara på.

Ursprungligen av Konrad:

Det är nog inte det han menar.
Han vill ha en vridbar bildskärm så att han får ett stående höjdformat.
Att rotera bilder kan man ju göra med vilket bildprogram som helst.
På OS 9-tiden fanns det såna skärmar, det finns säkert till OS X också, men det låter jag någon annan svara på.

Jo, det är det han menar. Det är skillnad på en bildskärm som fysiskt går att ställa "på höjden" och en som automatiskt ställer om bilden så att man inte behöver få nackspärr. Det jag ville ha sagt var att man i OS X kan vrida bilden oberoende utav vilken bildskärm man har inkopplad.

Dock så har jag ingen aning om vilka skärmar som stödjer funktionen för att automatiskt vrida bilden i OS X.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-06 09:47

Eizo har såna skärmar har Googlat mig fram till, men det är ju inte det billigaste märket på marknaden.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-06 10:52

Dell-skärmar brukar ha en sådan funktion, dock inte alla. Det borde i alla fall stå i beskrivningen av skärmen att den går att rotera. :rolleyes:

EDIT: Efter en snabb blick på Dells hemsida hittade jag den här, 19" för 3.5k -

http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=se&l=sv&s=dhs&cs=sedhs1&sku=73058

Ska gå att rotera åt alla håll med dom inbyggda inställningarna i skärmen, vilket verkar fungera med alla Dell-skärmar med funktionen...

Samsung har skärmar som är vridbara! OS X känner av att du vrider och sedan blir 1600x1200 1200x1600 istället. Funkade bra med min 204B.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-20 00:13

Hmmm... Jag vill minnas att jag har sett den där roterinsinställningen i Systeminställningar > Bildskärm. Var precis på väg att skriva ett inlägg om den i denna tråd, innan jag såg att någon redan gjort det. Men nu när jag kollar, finns inställningen varken på min PowerBook G4 12" eller Power Mac G4 (Digital Audio). Båda kör 10.4.8. Jag har även en Mac mini - är det kanske bara på den modellen det finns (grafikkorts-realterat)?

PM:en är kopplad till just en Samsung SyncMaster som går att vrida, så det hade varit användbart med en roteringsfunktion faktiskt.

1
Bevaka tråden