Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4 DA 1.2GHz kontra G4MDD 2x1.25GHz

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-05 22:35

Någon med erfarenhet? Märker man någon större skillnad i hastighet mellan en G4 DA 1.2GHZ, ATI9800Pro, 1.5GB RAM och SATA diskar OCH en G4 MDD 2x1.25GHz, samma grafikkort, maxad ram och SATA diskar.

Minnet är ju först av allt snabbare på en MDD eftersom det är DDR-minnen, sedan är även systembussen 33MHz snabbare, det gör också en possitiv effekt. Minnet kan uppgraderas till totalt 2GB, det är ju ca 0,5GB mer än DA = bättre.
Att ha dubbla processorer giver en bättre förmåga att klara av flera saker samtidigt samt snabbare.

Tester finns på nätet tror jag. Du kommer nog inte att bli besviken om du skaffar dig en MDD iaf.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-05 23:14
Ursprungligen av apple4ever:

Minnet är ju först av allt snabbare på en MDD eftersom det är DDR-minnen, sedan är även systembussen 33MHz snabbare, det gör också en possitiv effekt. Minnet kan uppgraderas till totalt 2GB, det är ju ca 0,5GB mer än DA = bättre.
Att ha dubbla processorer giver en bättre förmåga att klara av flera saker samtidigt samt snabbare.

Tester finns på nätet tror jag. Du kommer nog inte att bli besviken om du skaffar dig en MDD iaf.

Tack för svaret. Ska nu ge mig ut på nätet och leta. Är inte alla MDD 'vindtunnlar' förresten?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-11-06 05:34

MDD med FireWire 800 och 2003-modellerna är väl inte lika högljudda som de första MDD med FW 400.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-06 10:34
Ursprungligen av henil:

MDD med FireWire 800 och 2003-modellerna är väl inte lika högljudda som de första MDD med FW 400.

Vad jag kan få ut så är FW800 modellerna tystare. Jag blir inte klok på vilka som kan boota i OS9?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-06 13:16

Tack! Precis vad jag behövde.:)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-06 12:35

Du kommer märka en otrolig hastighetsskillnad, framförallt när du startar program och gör saker samtidigt eller bara tabbar mellan program.
Att gå från single till dual är som att gå in i en snabbspolad värld.

De tidiga versionerna av MDD sades vara högljudda, men de går att tysta ner med hjälpa av fläktbyte.

Vet inte hur mycket de senare lät.

Kolla mer här för nedtystningtips! http://my.mac.se/marcus/mdd/

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-06 15:20

Jag har bytt samtliga fläktar i min G4 DA. Nu hör jag mina 4 hårddiskar istället=(

  • Oregistrerad
  • 2006-11-06 18:06

Kör fläktarna på 5 volt istället så hör man dom inte.
Funkar bra på mina G4or CPU temp ca 37 -43 grader.
Eller installera Zalman Fan Mate så kan man reglera varvet på fläkterna.

B.D

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-06 18:27

Har Zalman till mitt grafikkort. Dock inte 'fan mate'.

Växlade under flera år mellan en Sawtooth med 1.2GHz G4, ATI 8500 1GB RAM och den dual 1.25 vindtunnel med ATI 9000och 1.7 GB RAM. Båda med Windtunneln var mycket högljud tom i kontorsmiljö och känndes oftast inte snabbare. Möjligtvis när man växlar mellan många program att den höll sig bättre men det var intet som irriterade när man växlade om till enkelproppen.

Trots gnället om busshastigheten så visar tester med CPU uppgraderingar med olika busshastigheter inga skillnader (att en 1.8 GHz G4 är snabbare i en 133 än en 100 MHz bus).

Om någon skulle ge mig "bossep" burkar så skulle jag lika gärna ta en DA om jag inte kör mycket video eller annat som kan använda båda CPUna.

Det är definitivt pengar i sjön att satsa mycket på att uppgradera från en DA till en windtunnel.

1
Bevaka tråden