Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starcraft på intelmac?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-16 12:46

Fungerar det att köra starcraft på en intelmac? Förutsat att man har OS9, eller finns det andra lösningar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-16 13:07

Om du är lagt åt självbplågning så kan du alltid peta in BootCamp och dualboota med windows

  • Oregistrerad
  • 2006-09-16 13:47

Svårt att köra OS 9 på en intelmac, men du kan ju alltid fixa en gammal windowsversion som du kör via bootcamp/paralells/liknande

Det finns en patch för att köra Starcraft i OS X, men om det funkar på en IntelMac genom Rosetta, det är en annan fråga. Ladda ner patchen och testa:

http://www.apple.com/downloads/macosx/games/demos_updates/starcraftx.html

Som sagt; starcraft funkar bra på OS X. OS X funkar bra på Intel. Låter bra.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-09-18 01:28

Går dock lite segt i början, men det är helt klart spelbart.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-09-18 10:57

Starcraft är det enda datorspelet jag lirar, så jag har lite erfarenhet.
Starcraft funkade Lite bättre på min Mac Mini än min MacBook, men skillnaden är mindre än jag trodde. Antar att det beror på Macbookens bättre prestanda. Fläkten märker man ingen skillnad på, den låter alltid så mycket den kan
Jag har hört om problem vid lan-spel med intelmac + windows (inget jag testat), men battle.net och singleplayer funkar fint. Det enda jag har att kritisera på är att spelet oftast laggar till lite när man trycker på spelknapparna under ett spel, tex 'ögat' till vänster för att se aktuella spelare.
Men helt spelbart alltså, att den kör i rosetta är inget man tänker på efter ett tag.

Ett annat alernativ är genom Parallels + Windows, men det är inte så jätteoptimerat än. Möjligt att att de fixar det i kommande version, men i senaste kunde jag tex inte scrolla uppåt, lite störande.

Ett alternativ som jag testade nyligen är CrossOver beta, som kan köra windowsprogram utan att behöva boota windows. Men den kunde inte starta Starcraft (pga kopieringsskydd).

Och slutligen under Bootcamp. Då märker man att det flyter lite bättre, inga som helst små fördröjningar. Det finns även ett få antal 'Use Map Settings' banor på battle.net som inte fungerar på OS X pga ofungerande triggers, och på windows får man även möjligheten att använda plugins som bara är skrivna för windows. Tex 'bwchart' för att se info om ett spel, och 'SC extension' som gör det svårare att fuska, mer information när man observerar ett spel och möjligheten att spela på andra servrar än battle.net (tex 'pgtour' för mer profisionella spelare)

edit: Kan tillägga att om du ska spela under OS X, att du genom skivverktyg kan göra en diskimage av broodwar cdn så det är bara att mounta den när du ska spela.

Hallå alla glada

Varför får jag detta meddelande när jag försöker installera starcraft på min macbook?

"Det går inte att öppna programmet Starcraft installer eftersom att det saknas stöd på deb här datorn'

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-11-05 16:51

såg att man behövde ladda hem en osx installer... nu funkar det prima

förlåt om jag dumbar men jag undrar varför jag inte kan alt tab när jag kör starcraft?
någon som har en ide hur jag fixar det här?
det går inte heller att köra det i windows mode för det går väl ej att ändra upplösning?

Ursprungligen av lill_tulle:

förlåt om jag dumbar men jag undrar varför jag inte kan alt tab när jag kör starcraft?

Kanske ska command-tabba istället?

Tryck annars command-M för att köra fönsterläge.

oj, menar command- tab
men det fungerar inte!
command -M fungerade perfekt men går det att få fönstret lite större?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-14 02:01

OBS!! Akta er för att uppdatera till 10.5.3. Nu fungerar varken StarCraft eller Diablo II för mig.

Warning: 10.5.3 breaks Starcraft on non-Penryn Intel processors - Mac Forums

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-06-15 10:36

Technical Support -

verkar vara ett ställe för att se när det funkar igen och kanske hjälpa till.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-09 00:44

Uppdatering: Hittade de "gamla" grafikdrivrutinerna till Leopard så även gemene man kan installera.
Kan numera spela mina 256-färgs-spel igen!

http://70.181.80.166:82/blog/archives/2008/07/mac-os-10531054-nvidia-256-colors.html
Filen speglad (BBB 10Mbit): http://barbapappa.net/files/NVIDIADrivers256ColorsFix3.0.dmg.zip

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-04 16:46

OBS!! Lite ändringar i samband med 10.5.5!

WARNING: If you have 10.5.5 already DO NOT USE THIS PATCH. It will cause your computer to fail to boot.
10.5.5 Fixes 256 color mode for Mac Pros and MacBook Pros with nVidia cards, but not MacBooks or MacBook Airs with intel cards.
If you have a MacBook or MacBook Air, in order to get 256 color mode you must be using these 10.5.2 drivers on 10.5.4 or lower.
NOTE: Starcraft now works in thousands of colors."
http://70.181.80.166:82/blog/archives/2008/07/mac-os-10531054-nvidia-256-colors.html

edit:
Det skall tilläggas att den nya pathen (v1.15.3) gör att StarCraft numera även fungerar utan 256-färgers stöd.
"Game now works correctly on versions of Mac OS X which do not support 256-color mode."
Blizzard Support
http://ftp.blizzard.com/pub/broodwar/patches/Mac/Brood_War_v1153_OSX.dmg

Diablo fungerar fortfarande inte.

Senast redigerat 2008-10-04 20:47
1
Bevaka tråden